تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۲۰
کد خبر: ۹۹۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با به تأخیر افتادن قرارداد معدن مس گراسبرگ، فریپورت عملیاتهای اندونزی را محدود می کند

می متالز - سهام شرکت فریپورت مک موران، بزرگترین شرکت معدنکاری مس جهان که در فهرست بورس قرار دارد، روز جمعه تحت تأثیر گزارش هایی قرار گرفت که می گفتند این شرکت ممکن است عملیاتهایش در اندونزی را محدود کند چون دولت بر خلاف وعده هایش مجوز موقت از سر گیری صادرات کنسانتره از معدن گراسبرگ را به آن نداده است.
با به تأخیر افتادن قرارداد معدن مس گراسبرگ، فریپورت عملیاتهای اندونزی را محدود می کند

سهام شرکت فریپورت مک موران، بزرگترین شرکت معدنکاری مس جهان که در فهرست بورس قرار دارد، روز جمعه تحت تأثیر گزارش هایی قرار گرفت که می گفتند این شرکت ممکن است عملیاتهایش در اندونزی را محدود کند چون دولت بر خلاف وعده هایش مجوز موقت از سر گیری صادرات کنسانتره از معدن گراسبرگ را به آن نداده است. بهای هر سهم فریپورت در بورس نیویورک در ساعت 10:36 صبح به وقت محلی با 2.8 درصد افت به 16.34 دلار تنزل یافت، هر چند که در مجموع ارزش سهام این شرکت در سال جاری تا روز جمعه تقریباً 24 درصد رشد داشته است. فریپورت قادر نبوده کنسانتره تولیدی در معدن گراسبرگ را به خاطر قانون ممنوعیت صادرات کنسانتره که از 12 ژانویه به اجرا درآمده و بخشی از تغییر جامع مقررات معدنکاری و قوانین مالکیت اندونزی بوده صادر کند. روز دوشنبه، مقامات معدنکاری این کشور اظهار داشتند که ممکن است مجوزی موقتی برای صادرات طی چند روز بعد به واحد محلی فریپورت، به نام فریپورت ایندونزیا، بدهند که بر مبنای آن بتواند حداکثر تا شش ماه کنسانتره گراسبرگ را صادر کند. روز بعد، مدیر  کل زغال سنگ و مواد معدنی وزارت معادن اندونزی، بامبانگ گاتوت، گفت با این شرکت معدنکاری به توافق رسیده اند و واحد فرعی وابسته به آن فوراً اما موقتاً از شمول قانون ممنوعیت یاد شده معاف خواهد شد.

با وجود این فریپورت می گوید مقامات مربوطه هنوز مجوزی برای صادرات به این شرکت نداده اند و در صورت تأخیر بیشتر در صدور این مجوز، این شرکت ناچار از کاهش هزینه ها، کم کردن از تعداد کارکنان و پایین آوردن سطح سرمایه گذاری هایش در اندونزی در کوتاه مدت خواهد بود. مجتمع معدنکاری گراسبرگ فریپورت بیش از 25 درصد از کل تولید مس این شرکت مستقر در فونیکس، آریزونا، بر عهده دارد. اما این شرکت می گوید هر ماه تأخیر در صدور مجوز صادرات به معنای کاهش تولید 70 میلیون پوند مس و 70 هزار اونس طلا می باشد. پیش از مشکلات جاری، قرار بود سطح تولید فریپورت در گراسبرگ در سال 2017 به خاطر ارتقاء عیارهای مس سنگ معدن استخراجی و تقویت بازده طلا حتی بیشتر هم بشود. این معدن بزرگ در سال گذشته بیش از 500 هزار تن مس و بالغ بر 1 میلیون اونس طلا تولید کرد. انتظار می رود مجموع فروش 2017 فریپورت به 4.1 بیلیون پوند مس، 2.2 میلیون اونس طلا و 92 میلیون پوند مولیبدن، شامل 1 بیلیون پوند مس، 460 هزار اونس طلا و 23 میلیون پوند مولیبدن برای فصل نخست، برسد.

عناوین برگزیده