تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۱۰۰۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوبخت عنوان کرد

فریب مالی؛ این بار در بازار ارز

می متالز - نرخ دلار از روز اول بهمن آغاز به رکودزنی در افزایش قیمت داشته و سیر صعودی را تا الان ادامه داده است. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی وعده کاهش نرخ ارز را در بهمن و اسفند داده بود.
فریب مالی؛ این بار در بازار ارز

به گزارش می متالز، در نشست خبری سخنگوی دولت که این بار برخلاف معمول در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، این موضوع مطرح و عوامل نوسانات بازار ارز و از برنامه دولت برای کنترل این بازار سوال شد.

محمدباقر نوبخت ضمن تاکید بر اینکه سیاست دولت افزایش نرخ ارز و تضعیف پول ملی نیست، گریزی زد به اتفاقاتی که عده ای با فریب مردم در موسسات مالی غیرمجاز به بار آورده و هزینه هایی بر دولت تحمیل کردند.

وی ادامه داد: برخی موسسات با اعلام سودهای بالا تحریک کرده‌اند تا پول‌ها را جذب کنند و همین باعث شد دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه بانک مرکزی را به این سپرده‌گذاران بدهد. امیدوارم بار دیگر مردم بخاطر منافع کوتاه مدت احتمالی منافع ملی را به خطر نینداخته و فریب این اعداد و ارقام غیر واقعی را نخورند.

نوسانات غیرواقعی و هیجانی با سیاست‌های بانک مرکزی فروکش می‌کند

نوبخت تصریح کرد: این عدد و ارقام نشان می‌دهد که این افراد اندوخته‌ای دارند و بی‌میل نیستند که تقویت شوند، بنده نگران اینها هستم. این قیمت‌ها حباب است و افت می‌کند. دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی و توان دولت این نوسانات غیرواقعی و هیجانی فروکش می‌کند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنده از آقای سیف می‌خواهم اقدامات انجام شده را گزارش دهد تا این شرایط بهتر شود. منافع ملی و اقتصاد ملی بسیار مهم است. کسانی که ریال در دستشان است می‌توانند به این بازار مراجعه کنند و اگر ارزی در خانه بیاورند و عرضه کنند. این اتفاقی است که در کشورهای دیگر در چنین موقعیت هایی رخ داده است.

نوبخت ادامه داد: اعلام می‌کنم افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما که نتیجه پول ملی است به هیچ وجه از اهداف دولت نیست و دولت موافقت نخواهد کرد. بنابراین دولت نه تنها نفعی نمی‌برد بلکه زیان می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از سوی دیگر نوسانات اخیر بازار ارز را بی ربط با تراز بازرگانی دانست و گفت: این افزایش قیمت ها ناشی از واردات و صادرات نیست چرا که اتفاقی از نظر واردات و صادرادت پیش نیامده است تا به هر جهت تقاضای غیرمعقول افزایش یابد. لذا ممکن است افراد تصور کنند که پول‌شان را نزد خود نگه دارند بهتر است یا در بانک‌ها نگهداری کنند یا تبدیل به ارز کنند بهتر است.

نوبخت افزود: آقای سیف هم حتما در این زمینه عمل می‌کنند و توضیح هم می‌دهند و به روش‌های مختلفی تعادل عرضه در بازار حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: بنده اعلام می‌کنم افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی ما که نتیجه پول ملی است به هیچ وجه از اهداف دولت نیست و دولت موافقت نخواهد کرد. بنابراین دولت نه تنها نفعی نمی‌برد بلکه زیان می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر قیمت ارز بخواهد در دوره بلندمدتی بالا بماند، تورم را بالا ببرد، حتما با تمام توان در جهت واقعی کردن قیمت‌ها عمل می‌شود.

همه افراد نیازمند را به خط مستمری می رسانیم

ریس سازمان برنامه و بودجه در خصوص هدفمند کردن واقعی یارانه ها و کاهش فقر تصریح کرد: سیاست‌مان این است که سطح مستمری تعیین می‌کنیم. به خانه‌های یک نفره که تحت پوشش هستند ۱۹۳ هزار تومان در ماه و خانواده ۵ نفره ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. چه کسانی یارانه می‌گیرند و چه کسانی که نمی‌گیرند از این خط مستمری استفاده می‌کنند و بنا داریم طی ۴ سال آینده همه افراد نیازمند را به خط مستمری برسانیم که تا پایان دولت کسی نباشد که زیر خط مستمری گرفته باشد.

نوبخت در مورد شیوه پرداخت هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: معتقدم یک هفته دیگر صبر کنیم حرف نهایی را مجلس بزند، چراکه جلسات صحن مهم است نه کمیسیون.

تا اطمینان پیدا نکنیم چه کسانی بی‌نیاز هستند، یارانه قطع نمی‌شود

نوبخت ادامه داد: کشور بالای ۴۰ درصد تورم و گرانی را داشت، اینکه بخواهند وارد این مباحث شوند، لذا با یکدیگر تداخل ایجاد کنند درست نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قصد این را ندارم مثال‌هایی را بزنم که کسی رفته یک مکان مقدس یا دفتر روحانی را در یک شهری آتش زده بعد بگوییم که مردم با روحانیت مشکل دارند.

نوبخت با بیان اینکه در بودجه سال جاری یارانه ۲۴ میلیون نفر قطع شد، افزود: در سال آینده هم مطمئن باشید که اگر مجلس به طور شفاف مشخص نکند که دولت یارانه چه کسانی را قطع کند، دولت این کار را انجام نمی‌دهد تا اطمینان پیدا نکنیم چه کسانی بی‌نیاز هستند، یارانه قطع نمی‌شود.

مذاکره یعنی اینکه بنشینیم مانند برجام سلسله اهداف و نشست‌هایی داشته باشیم و این دلیل نمی‌شود که چنین مذاکراتی در ارتباط با بنیه دفاعی انجام شود.

وی ادامه داد: در مورد بحث اشتغال نیز ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد که بخش کوچکی از آن به حامل‌های انرژی مربوط می‌شود. دولت به خوبی می‌داند که مطالبات واقعی مردم ایجاد اشتغال است و در این زمینه باید پاسخگو باشد و از این سیاست‌ها هم عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت در مورد اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: براساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده، باید طرح تحول سلامت را اجرا کنیم اما ضابطه‌مند. مواردی که در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده باید اجرایی شود و حتما هزینه‌های پرت حذف می‌شود و می‌توانین مدیریت کنیم.

نوبخت در مورد اینکه با توجه به مخالفت مجلس و کمیسیون تلفیق در افزایش حامل‌های انرژی دولت چه برنامه‌ای در این زمینه دارد، گفت: در این خصوص هم باخبر هستم که پیشنهاداتی وجود دارد اما باید منتظر بمانیم تا یکشنبه آینده بررسی بودجه در صحن علنی مجلس انجام می‌شود.

وی در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون که سه قوه از دریافت سود سپرده منع شوند، افزود: اینکه آیا دستگاه‌ها حق دارند منابع در اختیار را سپرده‌گذاری و از سود آن استفاده در مصوبه کمیسیون تلفیق این ممنوعیت اعلام شده که باید به تایید و تصویب مجلس برسد. با توجه به اینکه زمینه قانونی وجود دارد این کار نباید صورت گیرد.

نیروهای مسلح وارد کارهای اقتصادی نمی‌شوند

سخنگوی دولت در مورد عدم فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح نیز گفت: نیروهای مسلح وارد کارهای اقتصادی نمی‌شوند، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح منابعی در اختیار دارد که بخشی از این منابع را به یک واحد تبدیل کرده است.

وی افزود:رهبری و رییس جمهور هم تایید کرده‌اند که آنچه که مرتبط است این است که کارهای اقتصادی نکنند، اشکالی ندارد. از منابع بورسی استفاده کنند و هردستگاه صرفا به ماموریتی که برای او ایجاد شده باید بپردازد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جدول شماره ۴ لایحه بودجه و اعتباراتی برای نظارت بر انتخابات به شورای نگهبان اضافه شده، و همچنین اظهارات سخنگوی شورای نگهبان افزود: همه در اختیار مجلس است. اینقدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول تو جیبی هم بیشتر شود.

عناوین برگزیده