تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۳۹۸
کد خبر: ۱۰۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اجلاس جهانی داووس بدون حضور ایران آغاز شد؛

کمرنگ شدن چشم انداز حضور ایران در WTO

می متالز - امسال مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با تمرکز بر موضوعاتی برای ایجاد راهکارهای مشترک برای اقتصاد آینده جهان برگزار می‌شود. این نشست چند روز گذشته (3 بهمن 96) با سخنرانی نارندرا مودی، نخست وزیر هند آغاز شد.
کمرنگ شدن چشم انداز حضور ایران در WTO

به گزارش می متالز، برگزار‌کنندگان این اجلاس امیدوارند که شرکت کنندگان در نشست امسال داووس که طیف وسیعی از رهبران جهان تا مدیران اقتصادی و سرمایه‌گذاران بزرگ را در بر می گیرد، بتوانند برای تعهد دوباره به پیمان‌های بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند فناوری، تغییرات اقلیمی و اقتصاد جهانی به راهکارهای جدیدی دست یابند.

به گزارش می متالز به نقل از یورونیوز، ایجاد تعادل میان «همکاری‌های جهانی» و «سیاست‌های حمایت‌گرایانه» برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی از دیگر مباحثی است که رهبران جهان، سرمایه‌گذاران و مدیران بزرگ اقتصادی در نشست امسال داووس به آن خواهند پرداخت.

با در نظر گرفتن این هدف، مدیران اقتصادی در آینده سعی خواهند کرد تا افراد بیشتری را با مزایای تجارت جهانی آشنا کنند و در عین‌حال اقتصاد‌های ملی را نیز از سقوط ناشی از ضعف سیستم‌های مدیریتی محافظت نمایند.

یکی از موضوعات مهم نشست داووس ۲۰۱۸، محیط زیست و اجرای تعهدات پیمان پاریس در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.

همچنین یافتن راهکارهایی برای پیشبرد برنامه‌های بازیافت و کاهش ضایعات از جمله مباحث مهم این اجلاس در زمینه محیط زیست خواهد بود.

پیشرفت و تغییرات تکنولوژی از جمله موضوعات مطرح امسال در نشست مجمع جهانی اقتصاد است. تغییرات ایجاد شده در بازار کار و تغییر الگوهای بهره‌وری از مهارت‌ها در اثر پیشرفت فناوری‌ها در حال ظهور از جمله مسائلی است که در بحث تکنولوژی در نشست امسال مطرح خواهد شد.

حضور پررنگ زنان در داووس

برای اولین‌بار موضوع مبارزه با شکاف‌های جنسیتی در برنامه مباحث اجلاس مجمع جهانی اقتصاد پرداخته می‌شود. با گذشت ۴۸ سال از اولین نشست مجمع داووس، اجلاس سال ۲۰۱۸ بطور کامل توسط زنان اداره خواهد شد.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، ارنا سولدبرگ، نخست وزیر نروژ و گینی رومتی، مدیر شرکت آی‌بی‌ام، گردانندگان جلسه نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد خواهند بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز 5 بهمن 96 در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی خواهد کرد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده در مجمع امسال برای پیشبرد هدف «اول آمریکا» خواهد بود.

سندرز گفته بود: «در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد، رئیس جمهوری بدنبال ترویج سیاست‌های خود درباره تقدم آمریکا و قدرت بخشیدن به شرکت‌های آمریکایی و صنایع این کشور خواهد بود.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نشست ۲۰۱۸ داووس سخنرانی خواهند کرد. همچنین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا برای اولین بار در دو دهه اخیر در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت خواهد کرد. یونکر آخرین بار در سمت نخست‌وزیری لوکزامبورگ در این نشست حاضر شده بود.

از سوی دیگر برخی از چهره های سال گذشته در اجلاس امسال حضور ندارند.

به گزارش دویچه وله، سال پیش اجلاس سالانه "مجمع جهانی اقتصاد" در داووس سوئیس تحت‌الشعاع حضور شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بود. او آمده بود تا در پیامی تلویحی به واشینگتن از اقتصاد آزاد و جهانی‌شدن آن دفاع کند و این اتفاق در زمانی افتاد که ترامپ تازه پا به کاخ سفید گذاشته بود. موفقیت او در کسب کلید کاخ سفید از جمله مدیون شعارهایی بود که در نقد جهانی‌شدن اقتصاد و تجارت آزاد و در دفاع از سیاست‌های حمایتی از اقتصاد بومی بر زبان آورد.

ترامپ به تازگی چین را به دلیل "دزدی مالکیت معنوی و غیرملموس" دستاوردهای علمی و فنی آمریکا به تحمیل جریمه‌هایی سنگین تهدید کرده که ابعاد آنها "حتی در مخیله  رهبران چین هم نمی‌گنجد". سخنرانی او در داووس از این جهت نیز واجد توجه بیشتری شده است.

اجرایی شدن ساختار جدید وزارتخانه علت عدم حضور ظریف در داووس

امسال نیز قرار بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس به مانند سال گذشته حضور داشته باشد که سفر وی یک روز پیش از برگزاری این اجلاس لغو شد.

در این زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: محمد جواد ظریف به علت اجرایی شدن ساختار جدید وزارت خارجه و اهمیت نظارت بر این موضوع تصمیم گرفتند که در این روزها در تهران باشند و برنامه‌ای برای سفر در نظر نگرفته‌اند.

بهرام قاسمی، در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت در پاسخ به سوالی در ارتباط با خبر یکی از رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه ظریف در دقایق آخر سفر خود به سوئیس برای شرکت در اجلاس داووس را لغو کرده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختار جدید وزارت خارجه از روز یکشنبه اول بهمن در ابعاد وسیع اجرایی شدن آن آغاز شده است، آقای ظریف تصمیم گرفتند که با توجه به اهمیت این موضوع و همچنین برای نظارت و مدیریت بر روند آن در تهران باشند و برنامه‌ای برای سفر خارجی پیش‌بینی نکرده بودند.

اجلاس داووس بیشتر تبلیغاتی است

کارشناس ارشد سرمایه گذاری و ریسک اجلاس داووس سوئیس را بیشتر تبلیغاتی دانست و عدم حضور ایران در این اجلاس را چندان مهم ندانست.

شایان آرانی کارشناس ارشد سرمایه گذاری و ریسک در گفت و گویی با اشاره به اهمیت بعد تبلیغاتی اجلاس داووس سوئیس به سایر ابعاد این اجلاس به خصوص مسائل علمی و اقتصادی گفت: به طور کلی اجلاس داووس جای چندان تاثیرگذاری نیست و تنها محلی برای تبلیغات اشخاص و سازمان های کشورهای مختلف است.

آرانی تصریح کرد: در این اجلاس ممکن است مطالبی به طور کلی بحث شود و این امر که داووس را جایی تبدیل کرده که بعد سیاسی آن به بعد تخصصی ان که اقتصاد باشد بیشتر کرده است. در واقع افرادی که در داووس شرکت می کنند بیشتر بار سیاسی دارند تا اقتصادی. حضور در این اجلاس خوب است اما نبودن در ان ضرری نمی زند.

کارشناس ارشد سرمایه گذاری و ریسک افزود: البته مذاکراتی ممکن است بین نمایندگان سیاسی به صورت خصوصی انجام شود و هماهنگی هایی در مورد مسائل مختلف ممکن است صورت بگیرد اما از نظر علمی این اجلاس چندان محلی از اعراب ندارد.

عدم حضور در داووس به ضرر ایران است

اما یک پژوهشگر مطالعات اروپا عدم شرکت ایران در این اجلاس را مرتبط با مسائلی مانند حضور ترامپ دانست.

عبدالله مهربان پژوهشگر مطالعات اروپا در گفت و گویی در رابطه با عدم حضور ایران در اجلاس داووس سوئیس با اشاره به چشم انداز سیاست خارجی دولت روحانی گفت: یکی از مسائلی که دولت روحانی از ابتدای آغاز به کار خود داشته است چشم انداز حضور ایران در WTO است.

مهربان با اشاره به نقش این اجلاس و اجلاس مشابه در حضور ایران در WTO گفت:" حضور ایران در اجلاس داووس برای نیل به این هدف و اهداف مشابه تاثیرگذار است.هرچند که به نظر می رسد که ظریف در این اجلاس به بهانه تغییر ساختار وزارتخانه شرکت نکرده اما برخی از عامل بازدارنده مانند رویکرد جدید کشورهای اروپایی در مورد برنامه موشکی ایران و حضور دونالد ترامپ در این اجلاس باعث شده که ایران در این اجلاس نماینده ای را نداشته باشد. این عدم شرکت در WTO تاثیرگذار است.

پژوهشگر مطالعات اروپا با رد ادعای نمایشی بودن این اجلاس گفت: من قبول ندارم این اجلاس نمایشی است. این اجلاس تاثیر غیرمستقیم دارد و می تواند فضای گفتمان جهانی را برای ایران به وجود آورد.

عناوین برگزیده