تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۱۹
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۱۰۰۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

10 تا 15 درصد کل آلومینیوم جهان برای تولید فویل مصرف می‌شود

می متالز - فویل آلومینیومی در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، صنایع بسته‌بندی و حتی صنایع الکتریکی کاربردهای مهمی دارد.
10 تا 15 درصد کل آلومینیوم جهان برای تولید فویل مصرف می‌شود

به گزارش می متالز، در این میان، صنعت بسته‌بندی را می‌توان مهم‌ترین صنعت مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی دانست؛ چرا که بیشترین تناژ مصرفی فویل‌های آلومینیومی به این بخش اختصاص می‌یابد. با در نظر داشتن میانگین سهم صنایع مختلف از مصرف آلومینیوم در کنار میانگین مصرف فویل در صنایع مختلف، می‌توان گفت که هر ساله تقریبا بین 10 تا 15 درصد آلومینیوم تولید شده در جهان برای تولید فویل آلومینیومی مصرف می‌شود.

فویل آلومینیوم یکی از پرکاربردترین محصولات پایین‌دستی آلومینیوم است. این محصول در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، صنایع بسته‌بندی و حتی صنایع الکتریکی کاربردهای مهمی دارد. در این میان، صنعت بسته‌بندی را می‌توان مهم‌ترین صنعت مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی دانست؛ چرا که بیشترین تناژ مصرفی فویل‌های آلومینیومی به این بخش اختصاص می‌یابد. از جمله مصارف فویل‌های آلومینیومی در صنایع ساختمان می‌توان به ساخت انواع پنل‌های کامپوزیتی مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها اشاره کرد. همچنین از این محصول برای تولید در و دیوارهای ضد حریق و عایق نسبت به حرارت استفاده می‌کنند. مصارف فویل‌های آلومینیومی در صنایع الکتریکی عمدتا محدود به لایه‌های محافظی در برابر آتش و امواج الکترومغناطیسی در کابل‌های مخابراتی و برقی است؛ البته بخشی از فویل‌های آلومینیومی نیز در ساخت الکترودهای آلومینیومی مورد استفاده در باتری‌ها کاربرد دارد، هر چند که حجم مصرف فویل در این باتری‌ها در قیاس با سایر مصارف فویل‌های آلومینیومی اندک است.

با توجه به میانگین جهانی از مصرف آلومینیوم و کاربردهای فویل آلومینیومی در سطح جهان، می‌توان به‌طور تقریبی سهم صنایع مختلف مهم مصرف‌کننده آلومینیوم را در مصرف فویل‌های آلومینیومی ترسیم کرد. نمودار 1، سهم مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده فویل‌های آلومینیومی را به‌طور متوسط در سطح جهان برای میانگین 10 سال گذشته نشان می‌دهد.

       

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، بیشترین سهم به صنعت بسته‌بندی تعلق گرفته است. این صنعت با سهم حدود 46 درصدی از کل فویل تولیدی، بیشترین سهم از مصرف این محصول را در اختیار دارد. پس از آن، صنایع الکتریکی با مجموع سهم 39 درصدی در رتبه دوم از پرمصرف‌ترین صنعت برای فویل‌های آلومینیومی قرار می‌گیرد. در نهایت صنعت ساختمان‌سازی با سهم تقریبا 15 درصدی از کل فویل مصرف شده، یکی دیگر از صنایع مهم مصرف‌کننده این محصول محسوب می‌شود.

با در نظر داشتن میانگین سهم صنایع مختلف از مصرف آلومینیوم در کنار میانگین مصرف فویل در صنایع مختلف می‌توان مقدار مصرف آلومینیوم برای تولید فویل را به‌طور تقریبی برآورد کرد. بنا به اطلاعات انجمن جهانی آلومینیوم از مصرف کل آلومینیوم در صنایع مختلف می‌توان گفت که هر ساله تقریبا بین 10 تا 15 درصد آلومینیوم تولید شده در جهان برای تولید فویل آلومینیومی مصرف می‌شود.

این درصد از سهم مصرف آلومینیوم که اهمیت قابل توجه فویل را در زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم به‌خوبی نمایان می‌سازد، سبب شکل‌گیری ظرفیت قابل توجهی از تولید فویل در ایران شده است. ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که درصدد تکمیل زنجیره تأمین این صنعت بوده است، در حال حاضر دارای حدود 65 هزار تن ظرفیت تولید انواع فویل‌های آلومینیومی است.

عناوین برگزیده