تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۱۰۱۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

فروش داخلی در کنار صادرات، سال خوبی را برای ذوب آهن رقم زد

می متالز - هر چند که در نگاه اول ممکن است میزان عرضه و معاملات ذوب آهن در بورس کالا، کاهش را نشان دهد، اما هنگامی که صادرات این شرکت نیز در نظر گرفته شود، مشخص می‌شود که ذوب آهن شرایط نسبتا خوبی داشته است و توانسته هر 2 بازار داخلی و صادراتی را حفظ کند و حتی بازارهای صادراتی را در مقایسه با سال‌های گذشته گسترش دهد.
فروش داخلی در کنار صادرات، سال خوبی را برای ذوب آهن رقم زد

به گزارش می متالز، فولاد از جمله فلزات بسیار مهمی است که در همه زمینه‌ها کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فلز در زمینه ساخت‌وساز است و شرکت ذوب آهن اصفهان به‌عنوان قدیمی‌ترین فولادساز ایرانی، فولادهای مورد نیاز برای ساخت‌وساز مانند میلگرد و تیرآهن را تولید می‌کند. این شرکت در چند سال گذشته وضعیت چندان مناسبی را پشت سر نگذاشته بود و به‌دلیل عدم فروش و صادرات، نتوانسته بود به اهداف مورد نظر خود دست یابد. این در حالی است که ذوب آهن توانسته است طی 2 سال گذشته به بازارهای صادراتی نیز دست یابد و آن را به‌تدریج توسعه دهد، به‌طوری که طی 2 سال گذشته و به‌ویژه در سال جاری این شرکت توانست در زمینه صادرات رشد 87 درصدی را طی 9 ماه ابتدایی تجربه کند.

نمودار 1 نیز در این زمینه حاکی از آن است که طی 9 ماه ابتدایی سال یعنی از فروردین تا آذر ماه، ذوب آهن 721 هزار تن از انواع محصولات تخت و نیمه‌ ساخته را در بورس کالای ایران عرضه کرد که در مقابل آن یک میلیون و 80 هزار تن تقاضا داشت؛ اما در نهایت 715 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در این میان سبد تیرآهن و میلگرد محصولی بود که در میان دیگر محصولات ذوب آهن بیشترین میزان عرضه، تقاضا و معاملات را به خود اختصاص داد. به‌طوری که این محصول حدود 439 هزار تن عرضه شد، اما در مقابل بیش از 632 هزار تن تقاضا در مورد آن وجود داشت و در عین حال تمامی این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. تیرآهن نیز دیگر محصول پرمعامله و متقاضی ذوب آهن بود. این محصول به میزان 116 هزار تن عرضه شد، اما در مقابل آن 217 هزار تن تقاضا وجود داشت که در نهایت نیز این محصول به همان میزان عرضه به فروش رفت. میلگرد نیز دیگر محصول ذوب‌آهن بود و این شرکت محصول یاد شده را به میزان 76 هزار تن عرضه کرد که تقاضایی در حدود 109 تن داشت و در نهایت تمامی میلگرد عرضه شده  مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. سبد مخلوط یکی دیگر از محصولات ذوب آهن بود که 75 هزار تن از عرضه این شرکت را به‌خود اختصاص داد. در مقابل این محصول 96 هزار تن تقاضا وجود داشت که در نهایت 69 هزار تن از سبد مخلوط عرضه شده معامله شد. ذوب آهن شمش بلوم را نیز به میزان 15 هزار تن عرضه کرد که 35 هزار تن تقاضا داشت. در نهایت این محصول نیز تماما به فروش رفت. تیرآهن محصولی بود که کمترین میزان عرضه را به میزان یک هزار و 600 تن در میان تمامی محصولات ذوب آهن به خود اختصاص داده بود که این محصول نیز معامله شد.

عناوین برگزیده