تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۸۴۳
کد خبر: ۱۰۱۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ثبات نسبی در بازار جهانی منیزیم

می متالز - منیزیم فلزی کلیدی در صنعت است که در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارد. تقاضا برای این فلز در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته افزایش یافته است.
ثبات نسبی در بازار جهانی منیزیم

به گزارش می متالز، عمده مشتری این فلز، قطعه‌سازان خودرو‌ها هستند. منیزیم به‌صورت قابل توجهی در فرایندهای ریخته‌گری تحت فشار (دایکست) کاربرد دارد. استفاده و کاربرد اصلی فلز منیزیم، به‌عنوان عامل اصلی احیاکننده در تولید تیتانیوم و سایر فلزات است. مهم‌ترین و دومین استفاده از منیزیم در آلیاژهای آلومینیوم است که برای کاربردهای بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اتفاقات سال 2017 برای بازار منیزیم

دو مورد از مهم‌ترین اتفاقات سال 2017 برای منیزیم عبارت بودند از:

1 - به دلیل توقف در تولید تیتانیوم اسفنجی در ایالت یوتای آمریکا در سال 2017، میزان استفاده از منیزیم در آمریکا کاهش یافت. واحد تولید تیتانیوم در این ایالت که توسط شرکت Allegheny Technologies اداره می‌شود، به‌علت کاهش در مصرف بازار جهانی تیتانیوم، تولید خود را به‌حالت تعلیق در آورد.

2 - یکی دیگر از خبرهای مهمی که در سال گذشته بازار منیزیم را تحت تأثیر قرار داد، موضوع مبارزه چین برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی بود که منجر به کاهش در تولید منیزیم شد. قوانین و مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است در طول ماه‌های آینده نیز تولید این کشور را تحت تأثیر قرار دهد و محدودیت‌های جدیدی را برای آن ایجاد کند.

این 2 موضوع تا حدی بازار را تحت تأثیر قرار دادند ولی آن قدر جدی نبودند که تغییرات بزرگی را در قیمت‌ها ایجاد کنند. در نتیجه قیمت منیزیم در ثباتی نسبی به‌سر برد.

 

چشم‌انداز منیزیم در سال 2018

بپیش‌بینی می‌شود که در سال 2018 میزان عرضه به‌طور کلی افزایش یابد. ممکن است که حالت تعلیق در تولید چین منجر به بروز کسری شود، اما تولید در سایر بخش‌ها و دیگر تولیدکنندگان این مشکل را جبران خواهد کرد.

از منظر تقاضای جهانی نیز باید دانست که واحد‌های ریخته‌گری دایکست در صنایع خودرو عاملی بسیار نعیین‌کننده در بازار منیزیم هستند. با توجه به محدودیت‌هایی که بازار خودرو  طی سال‌های اخیر تجربه کرده است، انتظار می‌رود که تحرکاتی در بازار این حوزه اتفاق بیفتد که منجر به افزایش در تقاضا خواهد شد.

از دیگر سو نیز انتظار می‌رود که تولید آلومینیوم در سراسر جهان به تدریج افزایش یافته و باعث افزایش مصرف منیزیم شود؛ چرا که بسیاری صنایع به آلیاژهای آلومینیوم – منیزیم نیازمند هستند. به‌نظر می‌رسد که میزان مصرف آلومینیوم در مقایسه با آنچه که در چند سال گذشته بوده است، افزایش خواهد یافت.

در همین حال، بیشترین مقدار تولید تیتانیوم در روسیه، قزاقستان و اوکراین متمرکز خواهد شد و این امر منجر به افزایش مصرف منیزیم در صنعت تیتانیوم این 3 کشور می‌شود. این کشورها دارای ذخایر بزرگی از تیتانیوم هستند. در ضمن باید یادآور شد که بعید به‌نظر می‌رسد تولید تیتانیوم اسفنجی در ایالات متحده آمریکا در سال 2018 از سر گرفته شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت Roskill در مورد میزان رشد جهانی بازار منیزیم، انتظار می‌رود که منیزیم به‌طور متوسط رشد 3.4 درصدی را در سال 2018 تجربه کند و میزان تولیدات آن تا سال 2020 به حدود 1.2 میلیون تن در سال برسد. این شرکت همچنین انتظار دارد که آلیاژهای آلومینیومی و نیز ریخته‌گری دای‌کاست رشدی در حدود 4 درصدی را در سال تجربه کنند. نمودار 1 تغییرات قیمت منیزیم را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد. چنان که پیداست، قیمت این فلز در طی 10 سال اخیر تغییرات زیادی را تجربه نکرده است و در یک ثبات نسبی به سر برده است.

عناوین برگزیده