تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۱۰۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ‌آهن می‌ریزد!

می متالز - طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، قیمت هر تن سنگ آهن امسال به دلیل فراوانی عرضه، تقاضای کمتر از سوی چین و سود کمتر تولید فولاد، ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت و به حدود ۶۰ دلار می‌رسد.
سنگ‌آهن می‌ریزد!

به گزارش می متالز، اگرچه مقابله چین با آلودگی هوا و محدودیت‌ها برای تولید فولاد در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت، اما تحلیلگران می‌گویند اختلالات برای بازار فولاد ممکن است نسبت به سال میلادی گذشته که کمپین مقابله چین با آلودگی هوا، قیمت‌های فولاد را بالا برد و باعث افزایش موقتی سنگ آهن شد، محدودتر باشد.

طبق نظرسنجی رویترز از ۱۸ تحلیلگر، قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل به چین به ۶۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۱۸ می‌رسد که در مقایسه با حدود ۷۱ دلار در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

ویوک دهار، تحلیلگر بانک "کامن‌ولث استرالیا" که انتظار دارد قیمت هر تن سنگ آهن در فاصله دسامبر تا اکتبر ۵۵ دلار و در کل سال ۲۰۱۸ به۶۰ دلار برسد، اظهار کرد: در طول سال میلادی جاری رشد عرضه سنگ آهن به خصوص در چین و خارج از استرالیا و برزیل، قیمت‌ها را تحت فشار منفی قرار می‌دهد.

قیمت فولاد در چین حدود ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت اما با وجود قیمت‌های بالاتر فولاد، قیمت سنگ آهن برای تحویل فوری هشت درصد کاهش داشت که به دلیل رکورد بالای سنگ آهن دپو شده در بنادر چین بود.

قیمت بالای سنگ آهن در طول سال ۲۰۱۷ تولید این ماده خام فولاد سازی در چین را هفت درصد افزایش داد و کمک کرد صادرات سنگ آهن از سوی تولیدکنندگان کوچک‌تر شامل ایران و هند به مقصد چین رشد دو رقمی پیدا کند.

شرکت واله که تولیدکننده شماره یک سنگ آهن در جهان است انتظار می‌رود در بین بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن، بیشترین افزایش تولید را در سال ۲۰۱۸ داشته باشد و تولید سنگ آهن از معدن "اس ۱۱ دی" این شرکت در برزیل از ۳۶۵ میلیون تن به ۳۹۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

اگرچه اکثر صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن به حاشیه سود متمرکز شده‌اند، شرکت "کلارکسون پلاتو سکیوریتیز" اعلام کرده انتظار ندارد تولید فولاد چین به حدی رشد کند تا تولید جدید جهانی را جذب کنند و یک کاهش تدریجی قیمت ها را پیش بینی می‌کند.

بانک بارکلیز پیش بینی کرده است کندی رشد در بخش املاک چین ممکن است تولید فولاد این کشور را از رکورد ۸۳۱ میلیون تن در سال میلادی گذشته به ۸۲۰ میلیون تن کاهش دهد و قیمت هر تن سنگ آهن به ۵۰ دلار در سه ماهه دوم در مقایسه با ۷۰ در سه‌ماهه‌ اول (ژانویه تا مارس) کاهش خواهد یافت.

تولید فولاد چین سال گذشته با وجود محدودیت‌های دولتی، افزایش یافت زیرا کارخانه‌های فولادسازی چینی در بحبوحه رشد قیمت‌ها، حاشیه سود بالا را دنبال کردند.

حاشیه سود که به رکورد ۲۰۰۰ یوان (۳۱۶ دلار) در هر تن رسید، احتمالا با محدودیت‌های تولید در فصل زمستان که از اواسط نوامبر اجرا شده و احتمالا در اواسط مارس پایان می‌گیرد، کاهش خواهد یافت.

قیمت‌های فولاد چین نسبت به دسامبر چهار درصد ریزش کرده و قیمت هر تن سنگ آهن برای تحویل فوری پنج درصد از بالاترین رکورد قیمت سال کاهش یافته و پنجشنبه گذشته به ۷۵ دلار در هر تن رسید.

عناوین برگزیده