تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۶۱۶
کد خبر: ۱۰۱۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
با امضای تفاهمنامه سعودی‌ها با ژاپن محقق می‌شود

ساخت خودرو برقی در قلب چاه‌های نفت

می متالز - سارا گلچین: شرکت دولتی برق عربستان سعودی (SEC) هفته گذشته قراردادی را با چند شرکت ژاپنی امضا کرد تا ساخت خودرو برقی در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر ذخایر نفتی کلید بخورد.
ساخت خودرو برقی در قلب چاه‌های نفت

به گزارش می متالز، شرکت دولتی برق عربستان در جریان برگزاری یک گردهمایی اقتصادی میان ژاپنی‌ها و عربستانی‌ها در ریاض این تفاهمنامه را با طرف ژاپنی امضا کرد. در این نشست اقتصادی که ۳۰۰ چهره اقتصادی از دو طرف حضور داشتند، شرکت‌های نیروی برق توکیو (TEPCO) و خودروسازی نیسان و تاکاتا توکو با شرکت برق عربستان توافقی امضا کردند تا براساس آن پروژه آزمایشی ساخت نخستین وسیله نقلیه برقی عربستان را آغاز کنند.این نشست اقتصادی روز یکشنبه هفته گذشته در پایتخت عربستان تشکیل و قرار شد ژاپنی‌ها به بزرگترین صادرکننده نفت جهان کمک کنند تا در مسیر برقی شدن گام بردارد.عربستان مشتاق توسعه صنعت خودرو به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها در راستای متنوع‌سازی اقتصاد و رهایی از وابستگی محض به نفت است، به‌همین دلیل دست همکاری با شرکت تویوتای ژاپن داده تا این شرکت بزرگ خودروسازی کارهای مطالعاتی برای ساخت نخستین وسیله نقلیه برقی عربستان را انجام دهد. در واقع عربستان در تلاش است ساختار اقتصادی خود را تغییر دهد و لکه‌های پررنگ نفتی را از دامن اقتصاد خود کمرنگ‌تر کند.براساس این تفاهمنامه، ایستگاه‌های شارژ سریع خودروهای برقی برای شارژ این خودروها در ۳۰ دقیقه در عربستان ایجاد خواهند شد. شرکت دولتی برق عربستان ۳خودرو برقی از شرکت خودروسازی نیسان به امانت خواهد گرفت و همزمان شرکت‌های تپکو و تاکاتا ۳ شارژر سریع برای شارژ کردن این خودروها در اختیار سعودی‌ها قرار خواهند داد. شرکت دولتی برق عربستان البته چارچوب زمانی برای این برنامه ارائه نداد.چنین حرکتی بخشی از راهبرد شرکت دولتی برق عربستان برای کاهش وابستگی به نفت و قطع انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛ این را شرکت برق سعودی در بیانیه‌ای پس از امضای تفاهمنامه با ژاپنی‌ها اعلام کرد. در مارس ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۱۳۹۶) شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و مقام‌های دولتی عربستان توافق کردند برنامه همکاری‌های دوجانبه و بلندمدت اقتصادی را با هم پیش ببرند؛ برنامه‌ای که به پشتیبانی از این اصلاحات کمک می‌کند.
 این برنامه‌ریزی از هر دو طرف می‌خواهد پایگاهی را برای اجرای طرح در کشور دیگر بنا کنند. ژاپنی‌ها روز یکشنبه گذشته این پایگاه را در ریاض، پایتخت عربستان، ایجاد کردند.
سختگیرانه‌تر شدن مقررات منع انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان خودروسازان را وادار کرده راه خود را به سمت برقی شدن کج کنند و حالا برخی از آنها درصددند با همکاری مشترک و پذیرش سهمی از هزینه‌های سنگین توسعه باتری‌های برقی برای این نوع خودروها در این تلاش سهیم باشند.در این میان شرکت بزرگ نفت دولتی عربستان یعنی آرامکو نیز در حال کار کردن روی فناوری‌هایی برای بهینه‌تر کردن مصرف سوخت در وسایل نقلیه است.


امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در نوامبر ۲۰۱۷ (آبان ۱۳۹۶) اعلام کرد بهبود بهره‌وری می‌تواند پایداری محصولات را در بلندمدت با کمک رشد امیدوارکننده منابع تجدیدپذیر بیشتر کند. به‌گفته او در این شرایط همچنین می‌توان در آینده تقاضا که منابع گوناگون انرژی را دربرمی‌گیرد نیز مشارکت بیشتری داشت.ناصر همچنین در گفت‌وگویی دیگر در اکتبر سال گذشته (مهر امسال) گفت خودروها و وسایل نقلیه برقی سهم خوبی از بازار را در اختیار خواهند گرفت اما این دهه‌ها پیش از آن خواهد بود که آنها درصد قابل‌توجهی از ترکیبات انرژی را به خود اختصاص دهند. بهبود مصرف بهینه موتور وسایل نقلیه سنتی روش بهتری برای مقابله با مشکل بزرگ تغییرات اقلیمی نسبت به صبر کردن برای روزی است که خودروهای برقی به سهم بزرگی از بازار دست پیدا کنند. این مفهوم سخنی است که رئیس بخش فناوری شرکت آرامکو عربستان به‌تازگی و در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو دیترویت در امریکا گفته است.احمد الخویطر در حاشیه این رویداد گفت: «موتورهای احتراق داخلی برای ماندن اینجا هستند.» به‌عبارت دیگر خیال او و همکارانش در آرامکو راحت است که موتورهای احتراق داخلی به این زودی‌ها به پایان کار خود نمی‌رسند.
درحالی‌که سرمایه‌گذاران به‌شکلی فزاینده روی این تهدید بلندمدت تمرکز کرده‌اند که وسایل نقلیه برقی می‌توانند ترمز صنعت نفت را بکشند، احمد الخویطر اعلام کرد آرامکو در زمینه بهبود کار موتورهای احتراق داخلی سرمایه‌گذاری کرده که ۹۹درصد وسایل نقلیه جهان را تشکیل می‌دهند.او گفت به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود تا نیمه‌های قرن حاضر نزدیک ۹۰ درصد حمل‌ونقل همچنان با وسایل نقلیه دارای موتور احتراق داخلی انجام شود و این یعنی «بهترین فرصت» برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با بهبود کار موتورهای احتراق داخلی که باعث آلودگی هوا می‌شوند.
او اظهار کرد: «این کار تاثیر قابل‌توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از عملکرد این بخش دارد؛ جایی‌که ما باید منتظر رشد جایگزین‌ها باشیم تا به‌واقع تاثیرشان دیده شود.»
عربستان سعودی معتقد است تقاضا برای نفت در آینده نیز وجود خواهد داشت زیرا اقتصادهای نوظهور در آسیا و افریقا درحال رشد هستند. با این حال سعودی‌ها همزمان با تغییر جهت جهانی به سمت سوخت‌های سبزتز به‌دنبال توسعه صنایع و فناوری‌های جدید هستند؛ فناوری‌هایی که از صنایع شیمیایی تا موتورهای سبزتر برای خودروها را دربرمی‌گیرند و هدف‌شان نیز چیزی جز ادامه حیات نفتی عربستان نیست.عربستان سعودی اگرچه با ولیعهد شدن شاهزاده محمد بن سلمان، به حرکت خود برای رهایی از وابستگی محض به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد سرعت داد اما همچنان وابستگی جدی به درآمدهای طلای سیاه دارد و به مرحله‌ای نرسیده که تجارتی را هم‌سنگ نفت کند.اظهارات الخویطر از آن رو است که چندین دولت در سراسر جهان در ماه‌ها و سال‌های اخیر تهدید به ممنوعیت استفاده از موتورهای قدیمی در یک دهه آینده کرده‌اند که این منجر به تلاش سازندگان وسایل نقلیه جدید با فنون و کارکردهای تازه شده است. شرکت آرامکو عربستان در کنار تلاشی که به‌تازگی برای ساخت خودرو برقی شروع کرده در یک مرکز پژوهشی در دیترویت امریکا نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است. هدف عرب‌های شبه‌جزیره از این سرمایه‌گذاری کار کردن روی فناوری‌هایی مانند سامانه بهسوز گاز (GCI) است که سوختی مشابه دیزل از بنزین به‌دست می‌آورد. به‌هرحال عربستان این روزها به‌نظر چندان نگران کاهش مصرف نفت نیست اما در عین حال برای جا نماندن از پیشروی‌های این روزهای جهان با ژاپن همکاری می‌کند. 
 در نشست اقتصادی که یکشنبه گذشته میان عربستان و ژاپن شکل گرفت، قراردادهایی با شرکت تبدیل آب سالین و شرکت توسعه فناوری انرژی‌ها و صنایع نو نیز به امضا رسید.
منبع: Reuters
Japantimes
Financialtimes

عناوین برگزیده