تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۰۳
کد خبر: ۱۲۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

متخصص معدن:خصوصی سازی با اخذ حق انتفاع از معادن همراه با عوارض صادراتی همخوانی ندارد

می متالز - یک متخصص در بخش معادن ضمن تایید سیاست خصوصی سازی، گفت: اخذ حق انتفاع از معادن سنگ آهن و دریافت عوارض صادراتی برای برخی اقلام معدنی با هم همخوانی ندارد .
متخصص معدن:خصوصی سازی با اخذ حق انتفاع از معادن همراه با عوارض صادراتی همخوانی ندارد

«محمد قیومی» افزود: اقدام وزارت صنعت، معدن وتجارت برای اخذ عوارض صادراتی در زمینه سنگ آهن (دانه بندی) و برخی اقلام این بخش به همراه بهره مالکانه از معادن گل گهر (کرمان) و چادرملو (یزد) که پروانه بهره برداری این معادن در اختیار سازمان ایمیدرو (وابسته به وزارت صنعت، معدن وتجارت) است، با برنامه خصوصی سازی همسویی پیدا نمی کند.
به اعتقاد وی، دولت پروانه شرکت های یاد شده را دریافت کرده، درعین حال شرایط بازار روند استخراج سنگ آهن توسط بخش خصوصی را نزولی و یا به تعطیلی کشانده است .
قیومی گفت: از یک سو بخش خصوصی اجازه صادرات ندارد و از سوی دیگر، قیمتگذاری را دولت انجام می دهد؛ با توجه به حضور این شرکت ها در بورس، سهامداران از سود لازم برخوردار نیستند و به این ترتیب نمی توانند بازدهی لازم را داشته باشند.
وزارت صنعت در نیمه دوم امسال پیشنهاد وضع عوارض صادراتی را به سازمان برنامه و بودجه ارایه داد که براساس آن برای امسال پنج درصد برای سنگ آهن و برخی مواد معدنی پیاده شود؛ ضمن آنکه ، برای سال 96 و 97 نیز به ترتیب 10 و 15 درصد عوارض تعیین شده است.
این فعال صنعتی- معدنی براین باور است که قیمت سنگ آهن داخل با خارج افزون بر 50 درصد اختلاف قیمت دارد و اخذ حق انتفاع نیز می توان به عنوان زیان سهامداران جزء و صاحبان سهام عدالت ارزیابی شود.

 

شیوه عملکرد دولت دهم ضربه به معدنکاران بود

وی یادآور شد: دولت دهم با بخش سنگ آهن رفتار نامطلوبی داشت و انتظار این است که دولت یازدهم، آثار زیانبار عملکرد قبل را اصلاح کند و امیدواری و دلخوشی را به معدنکاران و سهامداران خرد ارایه دهد.
این فعال معدنی گفت: قیمت گذاری دولتی، گرفتن پروانه بهره برداری از معادن یاد شده و دریافت حق انتفاع (بهره مالکانه) مانع از اصلاح روش نامطلوب گذشته شده و اکنون نیز تعیین عوارض صادراتی به مشکلات افزوده است.

 

 پرداخت حدود 50 هزار میلیارد ریال بهره مالکانه

قیومی اضافه کرد: برآورد اولیه این است که تولیدکنندگان سنگ آهن حاضر در بورس در مدت سه سال گذشته حدود 50 هزار میلیارد ریال (پنج هزار میلیارد تومان) بهره مالکانه به دولت پرداخته اند.
وی گفت: هزینه های یادشده، امکان تولید محصول نهایی (فولاد) را برای این واحدها که در فولادسازی نیز فعالیت دارند، کند کرده است.

 

دولت دهم و اخذ 30 درصد بهره مالکانه

این فعال صنعتی - معدنی یادآور شد: دولت دهم فشار به شرکت های تولیدکننده سنگ آهن برای دریافت بهره مالکانه را افزایش داد و تا سطح اخذ 30 درصد از فروش شرکت های یاد شده را در قالب بهره مالکانه (حق انتفاع ) دریافت کرد که این امر موجب شد سودی برای سهامداران و اجرای طرح های توسعه ای باقی نماند.
وی افزود: سرانجام بهره مالکانه از رقم 15 تا 18 درصد به صورت شناور تعیین شد، به گونه ای که شرکت هایی که بیشتر به سمت تولید محصول نهایی حرکت کرده اند بهره مالکانه کمتری را بپردازند.

 

 سرمایه گذاری 90 هزار میلیارد ریالی از گندله تا فولادسازی

فعال صنعتی - معدنی گفت: اکنون واحدهای چادرملو و گل گهر در مجموع بیش از 90 هزار میلیارد ریال پروژه جدید از گندله تا فولادسازی پیش بینی کرده اند که این پرداخت های سنگین شرکت های یادشده را در پیشبرد این پروژه ها با مشکل روبرو ساخته است.

 

هزینه کنسانتره سنگ آهن برای فولادسازان کمتر از 40 دلار

به گفته این فعال بازار سرمایه، فولادسازان کنسانتره سنگ آهن را به قیمت هر تن یک میلیون و 500 هزار ریال ( کمتر از 40 دلار) از سنگ آهنی ها خریداری می کنند، این درحالی است که قیمت سنگ آهن از 30 دلار در بازارهای جهانی به 80 دلار رسیده و تا 90 دلار نیز تجربه شده است.
وی گفت: قیمتگذاری دولتی به ضرر شرکت های سنگ آهنی و به نفع شرکت های فولادی است.
قیومی خاطرنشان ساخت: فولادسازان تولیدات خود را به قیمت جهانی به فروش می رسانند، درحالی که شرکت های سنگ آهنی باید مواد معدنی را به نیمی از قیمت جهانی عرضه کنند.
 میزان ذخایر شناسایی شده سنگ آهن کشور 5.1 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
معادن سنگ آهن گل گهر (سیرجان - کرمان)، چادرملو (یزد) و سنگان (خراسان رضوی) ایران در اندازه های جهانی قرار دارد و با توجه به ذخایر این بخش در طرح جامع فولاد در 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده