تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۱۳۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با مدیرعامل اسبق شرکت توسعه معادن بررسی شد:

چرا فولاد ایران صنعت پرریسکی است؟

می متالز - اگر مشکلات صنعت فولاد را یکی‌یکی فهرست کنیم، در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از چالش‌هایی که امروز مانع تحول در این صنعت شده و می‌شود، ناشی از خطاهای سیاست‌گذاری و سوء مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست در این صنعت بوده است؛ به گونه‌ای که ناکامی صنعت فولاد ایران در دستیابی به جایگاه شایسته و اثر بخشی در رشد اقتصادی کشور، اقتصاد‌دانان و استراتژیست‌های این صنعت را به تعجب وا داشته است.
چرا فولاد ایران صنعت پرریسکی است؟

در همین رابطه سید افضل موسوی مدیرعامل اسبق شرکت توسعه معادن ، اظهار داشت: علاوه بر همه این مشکلات، کاهش تقاضا برای خرید محصولات فولادی به دلیل رکود سال‌های گذشته و در کنار آن، اثر‌گذاری برخی متغیرهای بیرونی مثل نوسان قیمت‌های جهانی و افزایش عرضه جهانی محصولات، باعث تشدید فشار به تولیدکنندگان داخلی این صنعت شده است.

به گفته وی، محدودیت‌های قابل‌توجه در بنادر ما برای واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی، صنعت فولاد را به یک صنعت پرریسک تبدیل کرده و در نهایت از انگیزه بخش خصوصی برای ورود به حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد کاسته است.

وی، یادآور شد: در حال حاضر یکی از دلایل اصلی رکود در بازار فولاد، رکود در بازار مسکن است، بنابراین دولت ناچار است در این شرایط برای رونق بازار فولاد با تخصیص به موقع بودجه های عمرانی تقاضا را برای بازار فولاد را تحریک کند.

این کارشناس صنعت فولاد، در ادامه با بیان این که میانگین افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است یادآور شد: در این شرایط تولیدکنندگان در صورت ساخت و ساز با ضررهای هنگفتی مواجه می‌شوند.

موسوی، در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت صادرات فولاد تصریح کرد: برای رونق فولاد، قیمت تمام شده باید به گونه ای تعیین شود که برای صادر کننده صرفه اقتصادی داشته باشد، اکنون به دلیل شرایط حاکم در بازار تولید کنندگان توان صادرات محصولات تولیدی خود را ندارند.

مدیرعامل اسبق شرکت توسعه معادن، در ادامه با بیان این که دولت توان حمایت از صنایع فعال کشور نظیر فولاد را ندارد یادآور شد: در شرایطی که دولت توان پرداخت یارانه ها را به مردم ندارد، تولیدکنندگان از حمایت های دولت در صنعت فولاد قطع امید کرده‌اند.

موسوی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ دلار در توسعه ظرفیت های بازارهای صادراتی یادآور شد: افزایش نرخ دلار موجب خواهد شد که صادرات محصولات فولادی برای تولید کنندگان فعال در صنایع مادر مقرون به صرف باشد.

وی، در ادامه یادآور شد: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی در واحدهای تولیدی کوچک گران بودن هزینه های تولید در صنعت فولاد است به طوری که با وجود لغو تحریم ها تولید کنندگان مواد اولیه فولاد را با هزینه های بالا تامین می کنند.

موسوی، با انتقاد از وضع عوارض واردات محصولات فولادی نیز تصریح کرد: عوارض واردات در حال حاضر به گونه ای است که محصولات وارداتی ارزان تر از محصولات تولیدی داخل شده است در نتیجه همین موضوع موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.

مدیرعامل اسبق شرکت توسعه معادن، یکی دیگر از دلایل اصلی رکود ایجاد شده را در صنعت فولاد کشور صادرات مواد خام فولادی عنوان کرد و افزود: در صورت تولید شمش و صادرات این محصول وضعیت صنایع در بخش فولاد رونق پیدا می کرد. اما اکنون صادرات محصولات خام فولادی منجر به ورشکستگی واحدهای فولادی شده است.

وی، با بیان این که کارخانه های تولیدی ایران توان تولید شمش ندارند افزود: به دلیل عدم تامین هزینه های تولید شمش از سوی دولت واحدهای بخش خصوصی ناچار به واردات این محصول به داخل کشور شده اند.

 موسوی ، در ادامه با بیان این که دولت اختیار تام در مدیریت معادن کشور دارد تصریح کرد: در حال حاضر دولت توان بهره برداری از معادنی نظیر انگوران را ندارد. به طوری که 50 ظرفیت بهره برداری از این معدن تحت اختیار ایمیدرو قرار گرفته است و ما بقی آن بلا استفاده مانده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز قانون واگذاری معادن بزرگ را به بخش خصوصی ممنوع کرده است در نتیجه معادن بزرگ کشور بلا استفاده مانده اند. به طوری که دولت اجازه بهره برداری از معادن را به بخش خصوصی نمی دهد.

عناوین برگزیده