تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۱۴۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت :

مجموع ظرفیت تولید مس ( واحد) در طرح توازن 260 هزار تن است

می متالز - مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: در طرح ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز در توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار مجموع ظرفیت تولید مس ( واحد) از سال 95 تا 99 ، 260 هزارو 400 تن است.
مجموع ظرفیت تولید مس ( واحد) در طرح توازن 260 هزار تن است

« عباسعلی ایروانی »  در بیان اهداف کمی زیر پروژه ها در زنجیره مس ؛ گفت : ظرفیت کنونی تولید مس کشور در سال 95 به میزان 250 هزارتن است که این میزان در سال 96به 320 هزار تن ، در سال 97 و 98 به 370 هزارتن و در سال 99 ( پایان برنامه ششم توسعه ) به 420 هزارتن می رسد.
وی در ادامه ، افزود : هم چنین جمع ظرفیت تولید مس ( طرح ) در سال 95به میزان  10 هزار تن ؛ در سال 96 به میزان 13 هزارو 34 تن ؛ در سال 97 به16 هزارو 34 تن و در سال 99 به 157 هزار تن می رسد بطوریکه جمع کل مس در سال 95 به میزان 270 هزارو 400 تن ؛ در سال 96 و 97 به میزان 273 هزارو 74 تن ، در سال 98 به میزان 276 هزارو 74 تن و در نهایت در سال 99 به 417 هزارو 400 تن می رسد.
ایروانی افزود : در کنارتولید شمش مس وواحدهای زیر بنایی آنها ؛ احداث کارخانه اسید کرمان ، زیر ساخت کارخانه تغلیظ سرچشمه ؛ نیروگاه سیکل ترکیبی ، کود شیمیایی سرچشمه ، طرحهای جامع آب و برق و طرح توسعه مس سرچشمه ما را در رسیدن به ظرفیت 420 هزارتن شمش مس در سال 99 امیدوار تر می کند.
وی در ادامه تصریح کرد : فرآوری مس نیاز به یکسری واحدهای پشتیبانی دارد که مواد اولیه مورد نیاز آن را تهیه کند.
وی در ادامه گفت: پیش از این در واحدهای زنجیره فولاد و مس به طور متناسب و متوازن تولید این زنجیره ها تامین نمی شد یا اینکه مازاد تولید بود که در این میان مواد معدنی بطور خام نیز صادر می شد که جملگی موجبات بروز تنش اقتصادی در سایر بخش های زنجیره می شد.
به گفته ایروانی ؛ برای ایجاد توازن در خط تولید پروژه در یکی از سیاستهای 7 گانه اقتصادی مقاومتی  مبنی بر« ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار » مطرح شد تا در آن دیده شود که چه میزان سنگ آهن استخراج شده و چه میزان آن صرف تولدی داخلی می شود هم چنین ظرفیت سازی آهن اسفنجی و گندله لحاظ شود تا به جای کاهش ظرفیت ؛ مازاد تولید داشته باشیم .
مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت یادآور شد : سابق بر این در کنساتره آهن مازاد تولید داشته و در گندله کاهش ظرفیت داشتیم بنابراین کنسانتره را صادر و گندله را وارد می کردیم و این نیاز احساس شد که این پروژه را در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف نماییم که هدف اصلی ایجاد توازن در تامین مواد اولیه و فرآیند تولید بوده است.
ایروانی در ادامه تصریح کرد : در مجموع پروژه توازن ، پروژه ای است که با توجه به ظرفیت سازی و پتانسیل هایی از مواد معدنی غنی در کشور از جمله ذخایر سنگ آهن تعریف شده هم چنین پس از تولید و فرآوری این مواد معدنی می تواند به ایجاد ارزش افزوده بالا ، اشتغال زایی بالا و تولید صادرات گرا منجر شود .
وی در توضیح این مطلب ، افزود : پروژه توازن در بخش معدن حداقل در نیمی از استانهای کشور که در آنها به وفور ذخایر غنی سنگ آهن و مس دیده شده است لزوم ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی به دلیل جلوگیری از افزایش هزینه های حمل و نقل و از سویی توجه به رفع نیازهای مالی این دسته از واحدها و ایجاد زیر ساخت لازم نظیر : جاده ، خطوط راه آهن ، برق و آب را دو چندان می کند.
مدیر کل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت یادآور شد : هم اکنون در کشورحدود 9 هزار معدن کوچک مقیاس وجود دارد که با بهره مندی از کمترین تجهیزات  و ماشین آلات معدنی و توان پایین مالی  فعالیت می کنند که موجبات هدر رفتن ظرفیت ها و کاهش بهره وری و نداشتن توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت را به همراه دارد.
وی گفت: برنامه بلند و میان مدت وزارت صنعتف معدن وتجارت تجمیع معادن کوچک و متوسط است تا به حفظ اشتغال موجود و استفاده حداکثری از ظرفیت های معدنی  منتهی شود.
ایروانی در ادامه تصریح کرد : برنامه تولید فولاد از برنامه های اصلی دولت در قبل و بعد از انقلاب اسلامی مطرح بوده بطوریکه احداث ذوب آهن اصفهان در قبل از انقلاب و ایجاد واحدهای فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اهواز بعد از انقلاب نمونه ای از آن است.
وی افزود : بحث تولید فولاد و مقاطع فلزی در برنامه توسعه اقتصادی کشور قرار داشته و وجود پتانسیل هایی در مواد اولیه و ذخایر غنی سنگ آهن موجبات اکتشاف و بهره برداری آنها در معادنی نظیر : گل گهر ، چغارت ، چادر ملو و سنگان را فراهم ساخته است.
ایروانی یادآور شد : بحث تولید فولاد از مواد اولیه خدادادی  از همان ابتدا در کشور وجود داشته و جزء اصلی برنامه ای این وزارتخانه بوده است.
وی در پایان گفت: یک سری واحدهای فولادی هستند  که در سال جاری پیشرفت 80 درصدی را در تولید زنجیره فولاد تجربه می کنند.

عناوین برگزیده