تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۱۵۶۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
انجمن تولیدکنندگان فولاد پیشنهادات تعرفه ای خود را اعلام کرد:

رعایت قاعده پلکانی، اولویت کنونی تعرفه فولاد

می متالز - با نزدیک شدن به پایان سال و انتشار کتاب مقررات صادرات و واردات سال 96 که تعرفه های واردات و عوارض صادراتی محصولات مختلف در آن درج می شود، انجمن تولیدکنندگان فولاد هم طی نامه ای مهم به وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیشنهادات کارشناسی و مدیریتی خود برای تعرفه های سال آینده را اعلام کرده است.
رعایت قاعده پلکانی، اولویت کنونی تعرفه فولاد

انجمن در نامه خود پس از مقدمه ای تقریبا مفصل، پیشنهادات تعرفه ای خود را در سه صفحه ارائه داده که قسمت اعظم آن ها به ورق های فولادی اختصاص دارد. انجمن تولیدکنندگان فولاد اولویت تعرفه ای سال ۹۶ فولاد را رعایت قاعده پلکانی اعلام کرده و از دولت خواسته در تصمیمات تعرفه ای خود به ویژه در ورق های فولادی، این اصل را اعمال کند.

در نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد خطاب به وزیر صنعت آمده است: « اقدام ارزشمند دولت محترم تدبیر و امید و بالاخص آن وزارتخانه در سال ۹۴ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد موجب کاهش واردات فولاد به کشور و فعال شدن ظرفیتهای تولید داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی گردیده که این امر شایسته تقدیر و سپاسگزاری از حضرتعالی و سایر مسئولین دولت محترم را دارد.»

انجمن در ادامه نامه خود سه عامل تهدیدکننده دستاوردهای فوق را بدین صورت برشمرده است:

  • نتایج انتخابات اخیر آمریکا و عزم جزم دولت جدید این کشور برای کاهش شدید واردات فولاد چین به آمریکا که خطر سرازیر شدن صادرات ۱۰۰ میلیون تنی فولاد چین به سایر کشورها از جمله ایران را به دنبال دارد.
  • بسیاری از پیش بینی های موسسات تحلیلی دنیا حاکی از این است که موج فعلی افزایش قیمت فولاد در دنیا موقتی بوده و احتمال بازگشت آن از اواسط سال ۲۰۱۷ بالا است. علاوه بر این پیش بینی های مربوط به مواد اولیه صنعت فولاد نشان از احتمال بسیار بالای بازگشت قیمت زغال سنگ از فوریه ۲۰۱۷ دارد که در صورت تحقق شاهد کاهش قیمتهای جهانی و صرفه اقتصادی واردات فولاد خواهیم بود.
  • در دوره پسا برجام، به تدریج شاهد گشایش های مالی و بانکی ایران با دنیا هستیم که از این منظر و در صورت تداوم این مناسبات، احتمال بازگشت واردات کالا به از طریق تسهیلات یوزانس و ریفاینانس وجود دارد و یکی از کالاهایی که همواره از منظر حجم و سرعت نقد شوندگی مورد توجه واردکنندگان بوده، فولاد می باشد.

در ادامه نامه مذکور، سطح کنونی قیمت های جهانی فولاد، حمایت متعادل از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فولاد و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در تولید فولاد جهت تحقق هدف ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، سه پیش فرض انجمن در ارائه پیشنهادات تعرفه ای برای سال ۱۳۹۶ عنوان شده و ضمن تاکید بر لزومرعایت قاعده پلکانی در تعرفه واردات ورق های گرم، سرد و پوششدار، موارد زیر پیشنهاد داده شده است:

  • تثبیت تعرفه های فعلی ورق های سرد (سرفصل تعرفه ای ۷۲۰۹ و ردیف تعرفه های ۷۲۱۱۲۳۱۰ تا۷۲۱۱۲۹۹۰ ) در سطح ۲۰ درصد کنونی به دلیل مازاد ظرفیت تولید داخلی نسبت به تقاضا. لازم به توضیح است که ظرفیت فعلی ورق های سرد در کشور بیش از ۴ میلیون تن است که در حال حاضر به دلیل ضعف تقاضا حدود نیمی از این ظرفیت بلا استفاده می باشد.
  • تثبیت تعرفه فعلی ورق های پوششدار (سرفصل تعرفه ای ۷۲۱۰ و ۷۲۱۲ ) در سطح ۲۶ درصد کنونی به دلیل مازاد ظرفیت تولید داخلی نسبت به تقاضا. شایان ذکر است ظرفیت فعلی تولید ورق های پوششدار در کشور بیش از ۲/۲  میلیون تن است که به دلیل ضعف تقاضا و همچنین واردات با استفاده از خلاهای تعرفه ای، حدود  ۶۰ درصد از آن استفاده می شود.
  • تثبیت تعرفه فعلی ورق های گرم غیرطومار (ردیف تعرفه های ۷۲۰۸۵۱۱۰ تا ۷۲۰۸۵۴۹۰ ) در سطح ۲۰ درصد کنونی به دلیل مازاد  ظرفیت تولید نسبت به تقاضا.
  • کاهش تعرفه واردات ورق های گرم طومار (سایر ردیف تعرفه های سرفصل ۷۲۰۸) از ۲۰ به ۱۵ درصد با توجه به افزایش تقاضا و حمایت از مصرف کنندگان و همچنین قاعده پلکانی.
  • افزایش تعرفه واردات ورق های گالوالوم ( با پوشش آلومینایز) با ردیف تعرفه۷۲۱۲۵۰۱۰ از ۵ به ۲۶ درصد (هم سطح با سایر ورق های پوششدار) به دلیل تولید این محصول در سال جاری توسط واحدهای داخلی. قابل ذکر است این محصول در سال های گذشته در داخل کشور تولید نمی شده و به همین دلیل در سال جاری نیز حداقل تعرفه برای آن لحاظ گردیده بوده است.
  • افزایش تعرفه واردات ورق های پوششدار ممزوج (ردیف تعرفه های ۷۲۲۵۹۱۰۰ تا ۷۲۲۵۹۲۰۰) از ۲۰ به ۲۶ درصد به دلیل هم سطح سازی تعرفه واردات این محصولات با ورق های پوششدار غیر ممزوج به منظور جلوگیری ازسوء استفاده گمرکی برخی از واردکنندگان.
  • تغییر شرح ردیف تعرفه ۷۲۱۰۷۰۱۰ به عبارت ” با پوشش PVC گرم” (Hot Laminated) و تغییر تعرفه این ردیف به ۲۰ درصد. لازم به توضیح است شرح فعلی ردیف مذکور شامل محصولات متعددی می شود که از این محصولات تنها محصول فوق که شرح آن ذکر گردید، در داخل کشور تولید نمی گردد و لازم است تعرفه آن یک پله کاهش یابد. این درحالی است که با شرح تعرفه فعلی، زمینه سوء استفاده گمرکی برخی واردکنندگان برای واردات انواع ورق گالوانیزه تحت عنوان واردات ورق گالوانیزه درب یخچال فراهم آمده است و با تغییر شرح تعرفه به صورت عبارت پیشنهادی فوق الذکر این خلاء رفع می گردد.
  • تفکیک ردیف تعرفه ۷۲۰۹۱۸۰۰ مربوط به ورق های سرد طومار زیر ۵/۰ میلیمتر به دو ردیف تعرفه با شرح زیر به دلیل تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید ورق های قلع اندود و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی در واردات سایر ورق های سرد که عمدتا ظرفیت تولید داخلی آنها بیش از تقاضا می باشد:
  • ردیف تعرفه ۷۲۰۹۱۸۱۰ برای ورق های سرد طومار با ضخامت ۳/۰ میلیمتر و کمتر از آن با تعرفه ۱۰ درصد
  • ردیف تعرفه ۷۲۰۹۱۸۹۰ برای ورق های سرد طومار با ضخامت بالاتر از ۳/۰ میلیمتر تا ۵/۰ میلیمتر با  تعرفه ۲۰ درصد
  • حذف سرفصل های تعرفه ای ۷۲۰۹، ۷۲۱۰، ۷۲۱۱، ۷۲۱۲ از بند ۳ یادداشت ذیل مندرجات فصل ۷۲

انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین در بخش دیگری از نامه خود درخواست کرده که با توجه به افزایش ظرفیت تولید داخلی انواع میلگردهای کلاف مورد نیاز صنایع پایین دستی و همچنین نبشی های مورد نیاز صنایع دکل سازی و مازاد ظرفیت تولید  داخلی میلگرد و تیرآهن در کشور و به منظور حمایت از سرمایه گذاری های انجام شده تعرفه واردات مقاطع طویل فولادی (سرفصل های تعرفه ای ۷۲۱۴، ۷۲۱۵، ۷۲۱۶) از ۲۶ درصد به ۳۲ درصد تغییر یابد.

بخش دیگری از مکاتبه انجمن با وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقد مکانیسم اجرایی صدور مجوزهای استفاده از تسهیلات بند ۳ یادداشت ذیل مندرجات فصل ۷۲ اختصاص دارد که در جهت جلوگیری از ایجاد مفسده به واسطه صدور مجوز های خاص واردات با حداقل تعرفه، چند پیشنهاد ارائه شده است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد همچنین در انتهای نامه خود تاکید کرده است که در صورت تغییر شرایط کنونی نظیر کاهش قیمتهای جهانی، کاهش نرخ ارز، تسهیل واردات با ارزهای موجود در بانکهای خارجی و غیره ضرورت دارد نسبت به بازنگری در تعرفه های فولاد و افزایش آنها متناسب با اقدامات سایر کشورهای دنیا اقدام گردد.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده