تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۱۸۰۷
سرویس خبر : انرژی

۴۸درصد: سیاست‌های نفتی مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۵

می متالز - صاحب‌نظران و مسئولان شرکت‌کننده در نظرسنجی گسترش صنعت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۵ کدام است؟سیاست‌های نفتی را مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۵ اعلام کردند.
۴۸درصد: سیاست‌های نفتی مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۵

از جامعه آماری این نظرسنجی که ۴۸ نفر از مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی بودند، خواسته شد از بین گزینه‌های توسعه ناوگان هوایی، اقدامات زیرساختی صنعت نفت و تقویت شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور نظرشان را درباره مهم‌ترین اقدام دولت در سال ۹۵ بگویند که مشروح این گزارش را می‌خوانید:
پس از رفع تحریم‌های اقتصادی در دولت یازدهم و به تصویب رسیدن برجام، بدنه دولت و بخش خصوصی خود را برای استفاده حداکثری از این دستاورد دولت آماده کردند. در بسیاری از حوزه‌ها مسئولان به سفرهای بین‌المللی رفتند تا بتوانند از شرایط پساتحریم بیشترین بهره اقتصادی را ببرند.
سال گذشته دولت در ۳ زمینه زیرساختی اقدامات کلیدی داشت. نخستین اقدام دولت در این بخش توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور بود. اهمیت این برنامه برای دولت به حدی بود که روحانی در نخستین سفر خود به فرانسه درباره این موضوع پای میز مذاکره نشست. در ادامه پس از بررسی شیوه تامین مالی و نوع قرارداد، تمام واسطه‌ها حذف شدند و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان تنها نماینده مذاکره‌کننده با بوئینگ و ایرباس معرفی شد. تاکنون ۳ فروند هواپیمای جدید به ایران آمده است.
در وزارت نفت نیز اقدامات مهمی پس از برداشته شدن کامل تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در مذاکره با اوپک موفق شد مجوز تولید نفت را از ۱/۲میلیون بشکه نفت در روز به ۳/۹میلیون بشکه نفت در روز ارتقا دهد. همچنین از دیگر اقدامات نفتی دولت یازدهم می‌توان به توسعه میدان‌های نفت و گاز در کشور پرداخت که یکی از نتایج آن افتتاح فازهای ۱۷ و ۱۸ گاز پارس جنوبی در فروردین سال آینده خواهد بود. این پروژه ملی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.
سومین اقدام برجامی دولت در حوزه زیرساخت‌ها به توسعه خطوط و ناوگان ریلی کشور مربوط می‌شود.
در این حوزه مهم‌ترین اقدام دولت اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح اکنون تا ایرانشهر ادامه یافته که به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سریع‌ترین پروژه ریلی کشور است. تاکنون این سرعت عمل در ریل‌سازی و اجرای پروژه سابقه نداشته است. البته سانحه قطار سمنان- مشهد باعث شد که اقدامات ریلی دولت یازدهم دچار تنش‌های جدی شود و کارشناسان از اقدامات ریلی در دولت یازدهم تا حدی ناراضی باشند. آخوندی به‌دلیل برخورد این دو قطار و برخی موارد دیگر تاکنون دو بار در مجلس شورای اسلامی استیضاح شد که البته استیضاح‌کنندگان نتوانستند وی را از وزارت عزل کنند اما توانستند این اقدامات را به حاشیه ببرند.
برای دستیابی به این پرسش که کدام‌یک از اقدامات دولت در شرایط پساتحریم اهمیت بیشتری داشت با مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی به گفت‌وگو پرداخته ایم تا در این زمینه بهترین اقدام دولت مشخص شود.
قبل از نظرسنجی به دلیل اینکه در ۳ حوزه مشخص شده بیشترین اخبار به ترتیب به توسعه ناوگان هوایی، اقدامات زیرساختی صنعت نفت و تقویت شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور تعلق یافته بود، پیش‌بینی می‌شد نوسازی و اقدامات دولت در صنایع هوایی به‌عنوان بهترین اقدام پسابرجامی دولت مشخص شود اما اینطور نشد.
در این نظرسنجی ۴۸ نفر از مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی شرکت کردند که سهم هر حوزه ۱۹ نفر بود. به عبارتی مسئولان وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس و اعضای اتاق‌های بازرگانی، کارشناسان صنایع نفت، حمل‌ونقل هوایی و ریلی و فعالان بخش خصوصی در این نظرسنجی نسبت یک به سه را داشتند. به دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه صنایع ریلی و هوایی مشترک به شمار می‌روند این دو حوزه دارای نفرات بیشتری در بررسی بهترین اقدام برجامی دولت هستند.
۶۷درصد از جامعه آماری در این نظرسنجی مسئولان و صاحب‌نظران در زمینه حمل‌ونقل که شامل ترکیب صنایع هوایی و ریلی می‌شود و ۳۳درصد در زمینه صنعت نفت بودند.   برای بررسی دقیق‌تر در این زمینه گزینه سایر را نیز به ۳ گزینه اصلی اضافه کردیم تا جامعه آماری با محدودیت در انتخاب گزینه روبه‌رو نباشد.
براساس نظرسنجی انجام شده ۴۸درصد از مخاطبان به اقدامات زیرساختی صنعت نفت، ۳۵درصد به توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، ۶/۲۵درصد به توسعه شبکه ریلی و ۱۰/۷۵درصد به گزینه سایر رای دادند.
بر این اساس، اقدامات نفتی دولت که مهم‌ترین آنها افزایش تولید نفت و توسعه میدان نفت و گاز به کمک شرکت‌های خارجی بود، رتبه نخست اقدامات دولت در شرایط پساتحریم را در نظرسنجی  به‌دست آورد.

عناوین برگزیده