تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۱۸۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۰۲ پهنه معدنی به بخش خصوصی واگذار شد

می متالز - جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد از ذخایر اکتشافی پیشین حدود ۳۵ میلیارد تن به انواع مصالح ساختمانی از قبیل گچ، آهک، شن، ماسه، سنگ ساختمانی و تزئینی و … اختصاص داشت. آمار، دولت های پیشین میزان ذخایر شناسایی شده کشور را حدود ۶۰ میلیارد تن نشان می دهد که از این رقم نزدیک به ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
۱۰۲ پهنه معدنی به بخش خصوصی واگذار شد

معاون وزیر صنعت یادآور شد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی، اکتشافات سیستماتیک برای شناخت نسبت به مواد معدنی صورت گرفته بود و در دهه ۷۰ شمسی برای تامین نیاز کارخانه های داخلی یک مقدار فعالیت اکتشافی انجام شد، اما کار شاخص در دولت یازدهم به مورد اجرا درآمد.

سرقینی اضافه کرد: بررسی ها در زمینه فعالیت شاخص اکتشاف مواد معدنی نشان می دهد که، بزرگترین اکتشافات سیستماتیک در دولت یازدهم رقم خورد که پهنه های معدنی در اختیار بهره برداران دولتی و خصوصی قرار گرفت.

وی گفت: اطلاعات فعلی نشان می دهد از ۱۲۷ پهنه معدنی آماده واگذاری، ۱۰۰ پهنه تاکنون واگذار شده است.آزادسازی محدوده های بلاتکلیف برای اکتشافات معدنی، موجب شد تا ۱۲۷ پهنه با مساحت ۴۸۵۵ هزار کیلومتر مربع کشف شود که بخشی از عملیات اکتشافی اولیه توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شد. آمارهای غیر رسمی حاکی است که از تعداد پهنه های کشف شده، ۱۰۲ پهنه برای استحصال مواد به بخش خصوصی واگذار شده و ۲۵ پهنه نیز به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست و یا استقبال نکردن بخش خصوصی، واگذار نشده است.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: واقعیت این است که دولت یازدهم به ارتقای سطح معدنکاری می اندیشد و با وجود اینکه فعالیت معادن کوچک مقیاس ضرورت دارد و با پراکندگی در سطح کشور، امکان اشتغال فراگیر را فراهم می سازند، اما دولت یازدهم در حقیقت معدنکاری بزرگ مقیاس را ترویج می کند.

وی تصریح کرد: امروز زمینه برای فعالیت معادن بزرگ مقیاس فراهم شده و این امر نقش موثری در کاهش هزینه های آب، برق، گاز و غیره به دنبال دارد. بررسی ها نشان می دهد متوسط عمق اکتشاف در جهان به ۸۰ متر می رسد، اما در کشورمان ۲۰ متر ثبت شده است در عین حال مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که تا عمق یک هزار و ۱۰۰ متری زمین مواد معدنی وجود دارد.

عناوین برگزیده