تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۶۹۶
کد خبر: ۱۹۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر عامل شرکت ذوب و احیای روی قشم:

توانایی ذوب و احیای روی قشم برای حضور در کلاس جهانی

می متالز - سهم تولید و فروش ما در بازارهای جهانی روی کمتر از یک درصد است، از این رو نوسانات بازار روی ایران متاثر از تغییرات بازار جهانی است و به همین دلیل ما باید بتوانیم تولید خود را در کلاس جهانی حفظ کنیم.
توانایی ذوب و احیای روی قشم برای حضور در کلاس جهانی

به گزارش می متالز به نقل از ویژه نامه تجارت فردا (دنیای اقتصاد): مطلب فوق نظر مدیر عامل شرکت ذوب و احیای روی قشم از شرکت های تابعه توسعه معادن روی ایران است. مهدی کلاته در این باره معتقد است که صنعت روی در سال 96 نسبت به سه سال اخیر شرایط بهتری را در پیش داشته باشد.

وی در این باره گفت: قیمت روی در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد همراه بوده و حتی از انتظار هم فراتر رفت. این در حالی است افت قیمت روی در سال گذشته سبب شده بود که بسیاری از کارخانه های تولید روی در سطح دنیا با 30 درصد زیر ظرفیت فعالیت داشته باشند. همچنین با قیمت های سال 94 برداشت خاک روی از معادن اقتصادی نبود.

مدیرعامل ذوب و احیای روی قشم در ادامه خاطر نشان کرد: از طرفی به دلیل پایین بودن قیمت روی، بحث خرید کنسانتره نیز فعالیتی غیر اقتصادی به شمار می رفت ولی خارجی ها نیز به دلیل پایین بودن نرخ LME تمایل چندانی برای فروش نداشتند.

با این حال سال 94 را با سختی پشت سر گذاشتیم. وی یادآور شد: در حال حاضر با رشد قیمت جهانی روی، رشد تولید و امکان واردات مواد اولیه نیز فراهم شد.

وی با اشاره به بحث واردات مواد اولیه تصریح کرد: تامین خاک از خارج از کشور برای شرکت ذوب و احیای روی قشم به مراتب ارزانتر از داخل تمام می شود چراکه دسترسی به آب های آزاد و سفارش کشتی های 20 هزار تنی در کاهش هزینه ها مفید بوده است.

از طرفی هزینه های حمل زمینی و خرید کنسانتره از داخل کشور چندان برای مجموعه صرف اقتصادی نداشت. وی گفت: به دلیل اینکه تنها سهمیه ما معادل 25 درصد ظرفیت اسمی تولید است و بیشتر نیست از این رو تامین خاک از معدن انگوران از زنجان باعث شده بود 75 درصد ظرفیت خالی داشته باشیم.

کلاته افزود: طی قراردادی که با کشور ترکیه منعقد کردیم ظرفیت تولید امسال ذوب و روی قشم به 13 هزار تن و با دو برابر افزایش نسبت به سال 94 همراه شد.

به اعتقاد وی ذوب و احیای روی قشم جزء موفق ترین شرکت های توسعه معادن روی ایران است و نسبت به سال 94 توانسته است سود مطلوبی را شناسایی کند.

وی درباره ذوب و احیای روی قشم که 80 درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می کند، گفت: این شرکت از راندمان بالایی در تولید برخوردار است. به طوری که در این حوزه از مرحله خاک تا ورق با 91 درصد و خاک تا شمش با 87 درصد بازدهی مواجه است که معادل 10 درصد از متوسط راندمان صنعت روی در کشور در سطح بالاتری قرار دارد.

وی تاکید کرد: بازدهی بالا به ما این امکان را می دهد که از خاک وارداتی استفاده کنیم و در مقابل نیز با کنترل هزینه های تولید قیمت محصولات مان رقابتی باشد.

وی با اشاره به این مطلب که سال 96 با توجه به بهبود شرایط حاضر صنعت روی امکان افزایش تولید تا مرز 16 هزار تن را خواهیم داشت، گفت: در سال 94 تنها 6 هزار تن تولید داشتیم که شرکت را در بن بست قرار داده بود اما در سال 95 با دست یابی به رقم 13 هزار تن این مساله مرتفع شده و امید است سال 96 این رشد برای شرکت ذوب و احیای روی قشم که در منطقه محرومی قرار دارد تداوم داشته باشد.

وی درباره طرح های توسعه ای بزرگ ترین کارخانه منطقه آزاد قشم تصریح کرد: تولید شمش روی از محل کیک های باطله در دستور کار قرار دارد و در سال 96 به بهره برداری می رسد. با اجرای این طرح 30 درصد تولید در این شرکت از محل باطله تامین خوراک خواهد شد. وی بر این باور است که تا 4-5 سال آینده شرکت از این محل می تواند بخشی از تولید خود را انجام دهد.

کلاته با اشاره به این که طرح های مطالعاتی دیگری نیز در هیات مدیره مورد طرح و بررسی قرار گرفته است خاطر نشان کرد: با توجه به این که ما کیک های باطله را نفروخته ایم از این رو در برنامه سال 96 تولید نیکل، کبالت و سرب را از پسماندها در دستور کار داریم.

وی در خصوص افزایش سرمایه برای طرح های توسعه ای پیش روی شرکت اظهار داشت: موافقت اولیه از توسعه معادن روی گرفته شده است و با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی اجرای این موضوع را در برنامه سال 96 داریم.

وی به فروش صادراتی شرکت اشاره و تصریح کرد: به طور کلی فروش شرکت فقط در صادرات محصولات قرار دارد و این کار نیز به دلیل دسترسی شرکت به آب های خلیج فارس برای ما به صرفه تر نیز هست، به طوری که سال 95 درآمد شرکت از فروش صادراتی معادل یکصد میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر قرارگیری شرکت ذوب و احیای روی قشم در منطقه محروم گفت: راندمان بالای تولید این شرکت، این اجازه را به آن می دهد که در کلاس جهانی به رقابت بپردازد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده