تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۵۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس‌کل بیمه مرکزی در نشست سالانه انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه مطرح کرد

سهم پایین پس‌انداز در صنعت بیمه

می متالز - لیلا اکبرپور: نشست سالانه انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با حضور رئیس‌کل و قائم‌مقام بیمه مرکزی ایران برگزار شد. عبدالناصر همتی با یادآوری اینکه میزان حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی در سال 1373 بالغ‌بر 37 میلیارد تومان بود و این میزان در سال 95 به 28 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: اما همه این رقم قابل توجه دود می‌شود و به هوا می‌رود و پس‌اندازی نداریم.
سهم پایین پس‌انداز در صنعت بیمه

همتی با انتقاد از وضعیت بیمه‌های درمان و نرخ‌های غیرفنی آن افزود: نمی‌دانم شرکت‌های بیمه چه اصراری دارند مدیریت ریسک نداشته باشند و خسارت بی‌ضابطه پرداخت کنند، صنعت بیمه هیچ ذخیره‌ای ندارد و کل سرمایه‌گذاری‌ها معادل نصف حق بیمه‌های یک سال هم نیست. رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: صنعت بیمه برای تطبیق صورت‌های مالی خود با استانداردهای بین‌المللی (IFRS) سال خاصی را پیش‌رو دارد، اما وضعیت بیمه‌ها به مراتب بهتر از سیستم بانکی است و ما مشکلات آنها را نداریم.

فرش قرمز انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه برای رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در نشست سالانه این انجمن پهن شد. سیدمهدی علوی، رئیس هیات‌مدیره انجمن حرفه‌ای، سیدمحمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه‌گران، مدیران عامل شرکت‌های بیمه به همراه سایر مدیران میانی که اعضای اصلی انجمن را تشکیل می‌دهند میزبان رئیس‌کل بیمه مرکزی بودند و عبدالناصر همتی در این نشست حضور یافت تا بگوید هیچ کدورتی بین بیمه مرکزی و انجمن نیست و بیمه مرکزی آماده شنیدن پیشنهادهای انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه است. مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه نیز که تا همین اواخر از بی‌مهری بیمه مرکزی در پذیرش پیشنهادهای انجمن گلایه داشت دراین نشست با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته، با طرح دو پیشنهاد جدید از همتی قول همکاری با انجمن را گرفت.

حجاریان ابراز امیدواری کرد: بیمه مرکزی ایران در راستای اجرای آیین‌نامه 90 که صلاحیت مدیران صنعت بیمه را تایید می‌کند، نظام گواهی حرفه‌ای انجمن را بپذیرد.وی همچنین خواست پیرامون چالش‌های بیمه‌گری با بیمه مرکزی جلسات هفتگی داشته باشد.حجاریان از پیشنهاد طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلند به بیمه مرکزی خبر داد و گفت: در پی حادثه ساختمان پلاسکو این پیشنهاد تدوین و براساس آن پوشش بیمه ساختمان‌های بلند در بیمه مرکزی تدوین شده است. او با یادآوری حادثه تلخ پلاسکو و آتش‌سوزی اخیر کارخانه کروز در جاده مخصوص کرج گفت: پس از حادثه پلاسکو مشخص شد از سال 91 بیمه‌گران به ساکنان پلاسکو هشدار داده و از بیمه کردن واحدها گریزان بودند.

حجاریان افزود: حادثه کروز نیز موجب شد خطوط تولید روزانه 1500 خودرو تعطیل شود و دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا به همراه برخی از زیرمجموعه‌های خود دچار مشکل شوند.وی ادامه داد: بنابراین خسارات آتش‌سوزی تنها خسارات مستقیم از بین رفتن اموال نیست؛ بلکه تعطیلی واحدهای بزرگ را نیز به‌دنبال دارد و این موضوع اهمیت مدیریت ریسک در صنعت بیمه را افزایش می‌دهد. حجاریان با بیان فعالیت انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در ارائه گواهینامه‌های مدیریت ایزو 9000 و 31000 به کارخانه‌ها و شرکت‌ها یادآور شد: از بین 30 شرکت بیمه فعال در کشور تنها 7 شرکت گواهی مدیریت ریسک سطح C را دارند. وی با بیان اینکه از شرکت‌ها خواسته شد تا برای به‌روزرسانی مدیریت ریسک خود اقدام کنند، گفت: شرکت‌های بیمه ملت، سامان، رازی، معلم، کوثر، سینا و «ما» گواهی سطح C مدیریت ریسک را دارا هستند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی صحبت‌های خود را با انتقاد از شرکت‌های بیمه در ارائه نرخ و شرایط غیرفنی آغاز کرد و گفت: بی‌گمان تعیین نرخ و شرایط غیرفنی آثار منفی بر همکاری با بیمه‌گران خارجی و واگذاری‌های اتکایی دارد.او همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری درصنعت بیمه گفت: میزان سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت بیمه معادل فروش نیمی از بیمه‌نامه‌‌های یک‌سال هم نیست و ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه فروش بیمه‌نامه‌ها به‌خاطر همین نرخ و شرایط غیراصولی دود می‌شود و به هوا می‌رود. همتی گفت: باید ساختارهای صنعت بیمه به درستی اصلاح شود؛ از روش‌های هیاتی خارج و کار تخصصی و حرفه‌ای انجام شود، کارشناس تربیت شود و دیگر مدیریت صنعت بیمه به شیوه دو دهه قبل امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه صنعت بیمه اکنون با مخاطرات زیادی روبه‌رو است و با اطلاعات کم نمی‌توان آن را اداره کرد، افزود: تصدی مسوولیت‌ها باید روند درستی داشته باشد و فعالیت انجمن حرفه‌ای بیمه در این رابطه می‌تواند موثر باشد.همتی افزود: ‌ما چالش‌ها و فرصت‌هایی در صنعت بیمه داریم و چیزهایی نیستند که فقط با حضور مدیران بیمه مرکزی و در اتاق دربسته حل شود. همه باید دست به دست دهیم و با نظرات کارشناسی کار را پیش ببریم. وی یکی از مباحث مهم صنعت بیمه را حاکمیت شرکتی عنوان کرد و افزود: هرچند بحث حاکمیت شرکتی ازسوی بسیاری تایید می‌شود، اما متعجبم چرا تاکنون انجمن حرفه‌ای پیشنهاد و طرحی برای اجرای حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه به بیمه مرکزی ارائه نکرده است. وی بار دیگر بر فعالیت رشته بیمه عمر در قالب شرکت‌های مستقل تاکید کرد و افزود: اصلاح آیین‌نامه‌ها در دستور کار است و تلاش داریم ترتیبی اتخاذ شود که اشخاص حقوقی بتوانند تا 20 درصد در شرکت‌های بیمه سهم داشته باشند.سیدمهدی علوی، رئیس هیات‌مدیره انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در این گردهمایی در واکنش به انتقادهای رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره نرخ‌شکنی صنعت بیمه گفت: مشکل نرخ در صنعت بیمه مربوط به مدیران و هیات‌مدیره نیست؛ بلکه ناشی از حضور سهامداران غیرمتخصص صنعت است.

عناوین برگزیده