تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۵۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۶۰۷
سرویس خبر : انرژی
تعادل عرضه و تقاضای طلای سیاه تسریع می‌شود؟

همسویی پیش‌بینی‌ها در بازار نفت

می متالز - در حالی که هر روز اخبار گوناگونی از تمایل اعضای اوپک برای تمدید توافق به گوش می‌رسد، تعداد کارشناسانی که بر لزوم تمدید توافق در نیمه دوم سال 2017 میلادی برای کاهش سطح ذخایر نفتی تاکید می‌کنند، بیشتر می‌شود.
همسویی پیش‌بینی‌ها در بازار نفت

بانک سیتی گروپ در آخرین گزارش خود پیش‌بینی مشابه بانک گلدمن ساکس از بازار نفت ارائه کرد و از افزایش قیمت نفت تا پایان سال و حتی رسیدن آن به قیمت‌های بالای 60 دلار خبر داد. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در آخرین گزارش خود از موثر بودن توافق اوپک و کاهش ذخایر انبارهای نفتی جهان خبر داده بود. در حالی که سیتی گروپ تاکید می‌کند که رشد 10 دلاری قیمت نفت در سال جاری مشروط به تمدید توافق اوپک است، خالدالفالح، وزیر انرژی و معادن عربستان سعودی اعلام کرده که هنوز برای تصمیم‌گیری درخصوص تمدید توافق زود است.

 

نفت 60 دلاری در راه است

در حالی که بازار نفت چشم به اخبار نفتی آمریکا دوخته و نگران رشد تولید نفت شیل در قیمت‌های بالای نفت است، برخی موسسات از جمله سیتی‌گروپ بر این باورند که به مدد تمدید توافق اوپک رشد تولید آمریکا خنثی شده و نگرانی در این خصوص بی‌مورد است.

به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران سیتی‌گروپ از جمله اد مورس و سیت کلیمن می‌گویند: هرچند که در قیمت‌های بالای نفت ممکن است شاهد موج بزرگی از عرضه نفت شیل آمریکا باشیم، اما توافق اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت در خارج از این سازمان در عرض 6 تا 9 ماه می‌تواند رشد عرضه آمریکا را جبران کند. از این رو آنها بر این باورند که تمدید توافق اوپک ضروری است، هرچند که نگرانی‌هایی درخصوص پایبندی روسیه به توافق وجود دارد.

سیتی گروپ با اشاره به اجرای موفق توافق اوپک بر این باور است که به زودی شاهد کاهش حجم انبارهای خشکی خواهیم بود. علاوه بر این گروه گلدمن‌ساکس نیز پیش از همه اینها قول کاهش موجودی انبارهای نفتی را به سرمایه‌گذاران خود داده بود. کارشناسان گلدمن ساکس از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار نفت خواستند فقط صبور باشند، چراکه کاهش ذخایر نفتی اجتناب‌ناپذیر است.

کارشناسان سیتی گروپ می‌افزایند: «با تمدید توافق بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، شاهد کاهش حجم ذخایر انبارهای نفتی و رشد نفت به قیمت‌های بالای 60 دلار خواهیم بود.» آنها بر این باورند که دلیل شرایط کنونی بازار نفت و آنچه که تاثیر توافق اوپک را در حال حاضر محدود کرده، رشد بیش از اندازه عرضه نفت توسط تولیدکنندگان در سه ماه پایانی سال 2016 است. آنها همچنین می‌گویند: شکست مذاکرات بین تولیدکنندگان نفت بر سر تمدید توافق، به افت سریع قیمت‌ها منجر می‌شود. سیتی گروپ انتظار دارد که در سه ماه چهارم سال بهای نفت خام آمریکا به 62 دلار بر بشکه و نفت برنت به 65 دلار بر بشکه برسد.

 

عزیمت نفت از دریا به خشکی

آنطور که کارشناسان سیتی گروپ می‌گویند، توافق اوپک موجب تغییر ساختار بازار نفت شده است. به این معنا که با کاهش عرضه جهانی نفت در سه ماه ابتدای سال جاری میلادی معامله‌گران انگیزه کمتری برای نگهداشتن نفت روی آب داشته‌اند و این موجب راهی کردن ذخایر نفت روی آب به انبارهای خشکی شده است. از این رو افزایش موجودی انبارهای خشکی طبیعی بوده و همانطور که مشاهده کردیم ذخایر انبارهای آمریکا در سه ماه ابتدای سال 2017 به رکورد جدیدی دست یافتند. آنها انتظار دارند که تولید نفت آمریکا در سال جاری یعنی در فاصله ژانویه تا دسامبر یک‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

این برآوردها در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی نیز در آخرین گزارش ماهانه خود از بازار نفت بر این موضوع تاکید کرده بود که با واکنش برخی کارشناسان مواجه شد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده بود که حجم موجودی انبارهای کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در سه ماه ابتدای سال 400 هزار بشکه در روز افزایش داشته‌ در حالی که موجودی انبارهای روی آّب روزانه 300 هزار بشکه رو به کاهش گذاشته است.

 

بازار نفت در گرو تمدید توافق

کارشناسان و موسسات بین‌المللی بر این باورند اوپک که کاهش سطح موجودی انبارهای نفتی و تعادل بازار نفت را به‌عنوان هدف خود از توافق برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‎‌ای تولید در نیمه اول سال در نظر گرفته است، تنها در صورتی به این مهم دست می‌یابد که توافق را در نیمه دوم سال نیز تمدید کند. اعضای اوپک و 11 کشور تولید‌کننده نفت در آخرین ماه‌های سال 2016 تصمیم گرفتند از ابتدای سال جاری میلادی به مدت 6 ماه عرضه نفت را 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند که از این مقدار 1.2 میلیون بشکه به عهده کشورهای عضو اوپک و کمتر از 600 هزار بشکه به عهده کشورهای خارج از اوپک گذاشته شد. این در حالی است که مواضع کشورهای اوپک در خصوص تمدید توافق با ابهاماتی مواجه است و هر روز خبر جدیدی درخصوص نظر اعضای این سازمان در‌باره توافق منتشر می‌شود. روز گذشته وزیر نفت عربستان در گفت‌وگویی با تلویزیون العربیه با اشاره به سطح بالای پایبندی تولیدکنندگان بزرگ نفت به توافق برای کاهش تولید، صحبت درخصوص تمدید توافق را زود‌هنگام دانسته است.

الفالح سطح پایبندی به توافق را بیش از 100 درصد اعلام کرده و گفته است که اجماع خوبی بین اعضای اوپک برای متعادل کردن بازار نفت وجود دارد. از این رو تولیدکنندگان نفت هر کاری برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند. با این حال الفالح از پاسخ به این سوال که نظر عربستان برای تمدید توافق چیست، طفره رفت و تصمیم‌گیری در این خصوص در حال حاضر را زود هنگام دانست. وی اعلام کرد که بازار نفت برای هر تصمیمی به عوامل انتظاری بازار نفت ظرف دو سال آینده توجه خواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش وال‌استریت ژورنال با بیان اینکه بزرگان اوپک از جمله عربستان خواهان نفت 60 دلاری هستند، اعلام کرده بود که الفالح خواهان تمدید توافق است. علاوه بر این وزیر نفت کشورمان نیز گفته بود اخباری که از درون اوپک به گوش می‌رسد نشان می‌دهد غالب کشورها خواهان تمدید توافق هستند. نشست رسمی اوپک 25 مه مصادف با 4 خرداد در وین برگزار می‌شد، اما کمیته ویژه توافق که متشکل از تعداد کمی از اعضای اوپک و روسیه و عمان است، تا آن زمان چندین جلسه برگزار خواهد کرد. از این رو باید منتظر برگزاری نشست‌های کمیته ویژه و اخباری که از آن درز می‌کند بود تا بتوان برآورد بهتری از تصمیم برای تمدید توافق داشت.

عناوین برگزیده