تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۶۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار هرمزگان تاکید کرد:

لزوم توسعه سواحل مکران با در اختیار داشتن 55 درصد سواحل هرمزگان

می متالز - استاندار هرمزگان گفت : 55 درصد از سواحل مکران که از شمال تنگه هرمز تا شرقی‌ترین نقطه شهرستان جاسک را شامل می‌شود، در محدود حاکمیتی و سیاسی هرمزگان قرار دارد که این امر نقش هرمزگان را در توسعه سواحل مکران بیش از پیش یادآور می‌شود.
لزوم توسعه سواحل مکران با در اختیار داشتن 55 درصد سواحل هرمزگان

به گزارش می متالز به نقل از شاتا ، جاسم جادری  افزود: سواحل مکران از دیرباز همواره در حوزه بین‌المللی و ژئوپولتیکی مورد توجه قدرت‌های مختلف بوده است کما اینکه امروزه نیز شاهد بقایای دژها و استحکامات مرتبط با استعمارگران و استثمارگران در مناطق کانونی جمعیتی این خطه به ویژه در جاسک و سایر مناطق پرجمعیت و تاریخی این منطقه هستیم. 
وی تصریح نمود: در سال‌های اخیر و در پی منویات و خواست و نظر مقام معظم رهبری شاهد آن هستیم که مرحله‌ای نوین و پیگیرانه در این راستا آغاز شده و تاکنون امور اجرایی و آغازین چندین طرح بزرگ ملی در این منطقه آغاز شده است و در این میان نباید فراموش کرد گشایش‌هایی که در بعد توسعه ای سواحل مکران در شرف حصول نتیجه است، متاسی و متاثر از دیدگاه‌ها و همت و تلاش و رایزنی‌های گسترده دولت یازدهم و خواست سردار تدبیر و امید دکتر روحانی است. 
جادری تاکید کرد: امری که سال‌ها به آرزوی کشور و مسئولان ارشد تبدیل شده بود به دست دولت یازدهم در حال استارت و تحقق است که این امر نشان از حرکت به مسیر عقلانیت و درستی توسط دولت محترم یازدهم است. 
وی گفت: دولت یازدهم موفق شده است تاثیرات دستاورد بزرگ و کارآمد برجام را وارد حوزه‌هایی همانند مبحث توسعه سواحل جنوب شرق کشور کند به نحوی که امروز در منطقه هرمزگان شاهد تاثیرات ملموس اجرای پروژه‌های مرتبط با توسعه سواحل بر زندگی مردم هستیم به نحوی که شاهد دمیدن نسیم رضایت و امید نسبی در ساختار محروم این منطقه تاریخی هستیم.
وی افزود: هرمزگان نیز به نوبه خود و از آنجایی که دارای صدها کیلومتر طول ساحل در منطقه مکران است، از سال‌های اخیر تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای را در این بخش آغاز کرده است. استانداری هرمزگان در سه سال اخیر با توجه به اینکه 55 درصد از سواحل مکران در حوزه سیاسی حاکمیتی این استان قرار دارد، با تلاش و جدیت مثال‌زدنی گام در راه اجرای خواسته‌های نظام و دولت محترم در سواحل مکران برداشته به نحوی که امروز شاهد تعریف و سیر مراحل اجرایی هفت پروژه های ملی و بزرگ در سواحل مکران در بخش هرمزگان هستیم که این نشان از جدی گرفته شدن امر توسعه سواحل مکران دارد. 
استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: ایجاد پایانه‌های نفتی نیروگاه حرارتی کوهستک سیریک ، شهرک صنعتی مشترک چین و ایران، طرح‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و چندین طرح دیگر از جمله این طرح‌هاست که هر یک به نوبه خود توان تاثیرگذاری بر روی اقتصاد ملی را داراست. علاوه بر این در مدت زمان مذکور رایزنی‌ها و الگوهای متعددی در ابعاد توسعه‌ای اجتماعی و آموزشی و عمرانی توسط واحدهای مختلف در هرمزگان برای مناطقی همانند سیریک، میناب و جاسک که در محدوده سواحل مکران قرار دارند‌، ارائه شده است.
جادری یاد آور شد: از طرفی نباید از جایگاه استا‌ن‌هایی همانند هرمزگان در امر توسعه پایدار سواحل مکران مغفول ماند، چرا که این استان با در اختیار داشتن کانون‌های جمعیتی در طول تاریخ نقشی سازنده را در امر حفظ و صیانت و پاسداری از مرزهای ایران در جنوب شرق و شرق کشور عهده‌دار بوده است به نحوی که بندرگاه‌ها و اسکله‌های متعدد و مهمی از دوره ساسانیان و سایر دوره‌های تاریخی تاکنون در مناطقی همانند جاسک و میناب وجود داشته که مطالعات باستانی‌شناسی نیز این امر را تایید می‌کند. 
وی گفت: هر چند در حال حاضر در هرمزگان تاکید بر توسعه و ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های مرتبط با انرژی در سواحل مکران است، اما با توجه به جایگاه و موقعیت سواحل مکران در امر دسترسی به فلات مرکزی ایران و همسایه‌های شرقی محصور در خشکی کشور، توجه به توسعه خطوط ارتباطی زمین و ریلی با هدف ارائه خدمات ترانزیتی نیز در دستور کار قرار دارد که در این راه طراحی‌ بزرگ‌راه‌ها و جاده‌های مورد نظر نیز مدنظر قرار دارد. 
وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم و اعمال سیاست‌ها و نسخه‌های کارآمد دولت دکتر روحانی برای توسعه محسوس و کاربردی این منطقه از کشور روز به روز شاهد رونق، شکوفایی و رفع محرومیت‌های تاریخی از این منطقه تا تحقق خواسته‌ها و نظرات مسئولان رده بالای کشور که بر افزایش جمعیت این منطقه حساس از کشور تاکید دارند باشیم و همه اینها به ایجاد رفاه برای مردم شریف مکران و نواحی همجوار منجر میگردد. 

عناوین برگزیده