تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۶۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
جهش تولید شمش فولاد در اصفهان؛

کاهش صادرات فولاد مبارکه به منظور تأمین نیاز داخل

می متالز - زنجیره تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی، از جمله محورهای اصلی بخش پیشران اقتصادی کشور است و با تمرکز بنگاه‌های بزرگ بر صادرات و توسعه بازارهای فروش، این بخش از صنعت، برخلاف سایر بخش‌ها با رشد تولید مواجه شده و از سیاست‌های رکودزای دولت مصون مانده است.
کاهش صادرات فولاد مبارکه به منظور تأمین نیاز داخل

 در سال گذشته مجموعاً 6 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، 32 میلیون کنستانتره، 25.8 میلیون تن گندله، 16.3 میلیون تن آهن اسفنجی، 14.4 میلیون تن شمش فولاد و 10 میلیون تن محصولات فولادی تولیدشده است.

 

پیشتازی کنسانتره سنگ‌آهن و اصلاح نسبی زنجیره تولید

در کل زنجیره تولید، بیشترین رشد در کنستانتره سنگ‌آهن با 26 درصد، گندله 17.3 و آهن اسفنجی 8.6 درصد رخ‌داده و دلیل آن افتتاح طرح‌های توسعه جدید بخش خصوصی در این حوزه بوده است.

بیشترین کاهش تولید نیز مربوط به دانه‌بندی با افت تولید 16.3 درصد بوده که هم‌راستا با سیاست فاصله‌گیری از خام فروشی بوده و به‌ واسطه اعمال تعرفه بر صادرات این کالا صورت گرفته است.

در سال 1395 بیشترین رشد تولید مربوط به شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ خاورمیانه است که موفق به رشد تولید 30.9 درصد کنستانتره، 740 درصد گندله و 98 درصد آهن اسفنجی شده که نتیجه سرمایه‌گذاری مطلوب سال‌های اخیر بوده و البته تلنگری برای شرکت‌های اصفهانی و فعالان اصفهان این حوزه است که استان کرمان با همگرا کردن منابع مالی بخش خصوصی خود توانست با تأکید بر مزیت‌های اقتصادی محلی، سهم خود از زنجیره صنایع معدنی را افزایش دهد.

در بین بخش تولید گندله، فولاد مبارکه با تولید 7.3 میلیون تن، بیشترین سهم تولید را از آن خود کرده است و البته تولید گندله در این واحد، نسبت به سال قبل 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ با افتتاح گندله‌سازی 5 میلیون تنی سنگان که روز قبل بهرام سبحانی از آن خبر داد؛ ظرفیت تولید گندله فولاد مبارکه در سال جدید به 12 میلیون تن خواهد رسید و سهم بازار آن 1.7 برابر خواهد شد؛ به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های گندله‌سازی میدکو نیز موجب رشد 740 درصدی تولید گندله در این کارخانه شده است.

در تولید آهن اسفنجی نیز گروه فولاد مبارکه با تولید 10 میلیون تن از این محصول و رشد 5 درصدی آن، سهم بازار خود را به 61 درصد رساند.

 

جهش تولید شمش خام در اصفهان

تولید شمش فولاد در شرکت‌های اصفهانی، مجموعاً رشد داشته و این در حالی است که میزان تولید شمش خام در ذوب‌آهن با کاهش 2 درصدی همراه بوده است.

در بیانی دیگر، رشد 6.7 درصدی تولیدات شمش گروه فولاد مبارکه (اعم از مبارکه، سبا و هرمزگان) و رسیدن حجم تولید شمش در این گروه به 7 میلیون و 485 هزار تن، موجب کمرنگ شدن افت 2 درصدی تولیدات ذوب‌آهن درمجموع آمار اصفهان شده است.

گفتنی است؛ بیشترین رشد تولید شمش خام در کشور نیز در اختیار فولاد مبارکه است و در کنار آن، افزایش تولید فولاد خوزستان و خراسان موجب رشد تولید شمش کل کشور به میزان 4.6 درصد شده است.

 

رکود ساختمان و افت تولید محصولات نهایی

محصولات نهایی زنجیره فولاد در کشور ما عمدتاً مربوط به محصولات ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن می‌شود و از این‌ رو، رشد منفی 16.7 درصدی بخش ساختمان در سال گذشته و گسترش رکود در ساخت‌ و ساز، بر تولیدات فولاد در این بخش نیز تأثیر گذاشته و کاهش 2.3 درصدی تولید محصولات نهایی فولاد را موجب شده است.

در این‌ بین، ورق گرم تقاضایی صعودی داشته و تولید آن نیز به همین واسطه در فولاد مبارکه، 2.5 درصد افزایش‌یافته و راه‌اندازی ورق خودرو چهارمحال بختیاری نیز 200 هزار تن به تولید محصولات نهایی کشور افزوده است.

 

تغییر ترکیب سبد صادراتی

سبد صادراتی محصولات فولادی که در سال‌های قبل عمدتاً بر پایه ورق بود؛ در سال 1395 با توجه به افزایش تقاضای داخلی ورق و کاهش تقاضای میلگرد، به سمت میلگرد چرخش پیدا کرد و از این‌ رو، با رشد صادرات محصولات خام فولاد خوزستان و میلگرد فولاد خراسان، 29 درصد رشد کرد و به 5.3 میلیون تن رسید.

صادرات 5.3 میلیون تنی در حالی رخ‌داده که هدف اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری، صادرات 6 میلیون تن فولاد بود.

در این‌ بین، فولاد مبارکه به دلیل افزایش تقاضای ورق در داخل، صادرات خود را 14 درصد کاهش داد و به یک‌میلیون و 540 هزار تن رساند و کلاف گرم با عدد 961 هزار تن، بیشترین سهم صادراتی فولاد مبارکه را از آن خود کرد.

ذوب‌آهن نیز با 640 هزار تن صادرات، 8 درصد افت در آمار خود را به ثبت رسانده است.

عناوین برگزیده