تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۶۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پیشرفت های بزرگ معدنی در سالهای اخیر ؛

توسعه ۱۱۷ درصدی دانش معدنی و اکتشاف در دولت تدبیر و امید / جلوگیری از خام فروشی معدنی

می متالز - معادن ایران ثروت ارزشمندی است که سال هاست به داشتن آن بالیده ایم. در سال های گذشته آنچنان که باید و شاید به این منابع عظیم که می تواند جایگزین مناسبی برای توسعه صادرات غیر نفتی باشد توجه نشده بود.
توسعه ۱۱۷ درصدی دانش معدنی و اکتشاف در دولت تدبیر و امید / جلوگیری از خام فروشی معدنی

دولت تدبیر و امید با بهره گیری از روحیه اعتدال علاوه بر آنکه توانست حضور شرکای خارجی را در پسابرجام در معادن غنی ایران جلب کند و با مشارکت آنها در توسعه این بخش ارزشمند اقتصاد بکوشد بلکه با افزایش تولید محصولات معدنی و برنامه ریزی هدفمند برای جلوگیری از خام فروشی موفق شد این برگ از دفتر اقتصاد کشور را بهتر از سایر دولت ها ورق زده و تاثیرگذاری بخش معدن در توسعه اقتصادی کشور را بیشتر کند.
گزارش ما از آمارهای مقایسه ای سال های ۵۷ تاکنون نشان می دهد ایران در این حوزه حرف های زیادی برای گفتن دارد.کشوری که روزگاری حتی دانش کشف یک معدن کوچک را نداشت امروز به همت مردان و زنان متخصص و متعهد ایرانی توانسته است صدها معدن جدید را کشف و به ذخائر معدنی کشور بیفزاید تا بتوان به آینده معدنی ایران امیدوارتر بود.
ایران در حالی تا پایان سال گذشته ۵هزار و ۷۰۰ معدن فعال داشت که در سال ۵۷ تنها ۱۹۵ معدن در کشورمان فعالیت می کردند.اگر نگاهی منصفانه به آمار فعالیت های معدنی در کشور از ابتدای دولت تدبیر و امید داشته باشیم در می یابیم که با وجود همه تنگناهایی که بر سر راه فعالیت های معدنی در کشور وجود دارد معادن کشورمان قدرتمندانه در حال تولید هستند.
کارشناسان آمار صنعتی معتقدند تعداد معادن فعال کشور اندکی کاهش یافته اما این شرایط به دلیل عزم جدی دولت برای جلوگیری از خام فروشی از یک سو و عدم توانایی برخی معادن کوچک در انطباق با توسعه فناوری در معادن بوده و در این مسیر هیچ گاه معادن ارزشمند و کانسارهای مهم کشور دچار تعطیلی و رکود نشده اند.
 

انجام  390 هزار کیلومتر اقدامات اکتشافی معدنی با ژئو فیزیک هوایی در دولت تدبیر و امید

گزارش های آماری حاکی است که دولت تدبیر و امید در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که تحول بزرگی در زمینه اکتشاف و ژئوفیزیک هوایی در کشور ایجاد کرده است.در حالی که تا پایان دهه ۶۰ شمسی سهم ایران از ژئوفیزیک هوایی صفر بود دولت دکتر روحانی با ژئو فیزیک هوایی ۱۸۰ هزار کیلومتر خطی در بخش اکتشاف معدن آغاز شد و عزم مسوولان معدنی کشور برآن شد تا این میزان از تحقیقات را با دانش نوین موجود افزایش دهند.سرانجام دولت تدبیر و امید با همت وزارت صنعت،معدن و تجارت و کارشناسان زبده معدن توانست با افزایش ۱۱۷  درصدی ژئوفیزیک هوایی و رسیدن به عدد ۳۹۰ هزار کیلومتر خطی سهم بزرگی در افزایش میزان کشف معادن ایرانی جدید داشته باشد.
در زمینه نقشه های زمین شناسی نیز دولت یازدهم سهم مطلوبی دارد.این نقشه ها که در سال ۵۷ تنها ۵۳ برگ و در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید  ۵۰۷ برگ بود ، با تلاشهای فنی و تخصصی در این بخش در پایان سال ۹۵ با ۵۴.۵ درصد افزایش به ۷۸۳ برگ رسید.
گزارش ها از میزان استخراج مواد معدنی نیز حاکی است که در دولت دکتر روحانی این بخش نیز شاهد رشد و پیشرفت بوده است.ایران که در سال ۵۷ هیچ کشف معدنی نداشت در پایان سال ۹۵ شاهد کشف ۶۸۱ میلیون تن انواع مواد معدنی است.
این میزان کشف در مقایسه با اکتشاف ۵۸۳ میلیون تنی در ابتدای دولت تدبیر و امید نزدیک به ۱۷ درصد افزایش داشته و حکایت از عزم دولت مردان عرصه اعتدال برای پیشرفت های معدنی دارد.
دستاوردهای دولت در بخش معدن تنها به این بخش ها ختم نمی شود.رشد ۴۴ درصدی ظرفیت تولید زنجیره فولاد شامل کنسانتره،گندله،آهن اسفنجی ،شمش و نورد در دولت اعتدال و افزایش نزدیک به ۴۰ درصدی ظرفیت تولید کنسانتره مس و مس کاتد در این دولت نشان از توجه ویژه به تکمیل زنجیره های تولید محصولات معدنی در دولت یازدهم و پرهیز از خام فروشی های رایج در دولت قبل است.
آمارها نشان می دهد ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۲.۴میلیون تن در آغاز پیروزی انقلاب به ۱۲۵ میلیون تن در ابتدای روی کارآمدن دولت تدبیر و امید رسید و با برنامه های خوبی که دولت اجرا کرد این ظزفیت امروز با ۴۴ درصد افزایش به ۱۸۰میلیون تن در سال رسیده است.
ظرفیت تولید کنسانتره مس و مس کاتد نیز شرایط رضایت بخشی را تجربه می کند.در پایان سال ۹۵ ظرفیت تولید کنسانتره مس با ۳۵.۲ درصد افزایش نسبت به آغاز کار دولت از ۹۲۳ هزار تن به یک میلیون و ۲۴۸ هزار تن  و ظرفیت تولید مس کاتد نیز در این بازه زمانی با ۳۹.۶ درصد افزایش از ۲۵۲ هزار تن به ۳۵۲ هزار تن رسید.این در حالی است که ظرفیت تولید این دو محصول در ابتدای پیروزی انقلاب صفر بود.
در برخی محصولات مرتبط با معدن هم دولت دکتر روحانی تاثیر مثبتی داشته است.بررسی آمار ظرفیت برخی محصولات در ابتدای کار دولت تا پایان سال ۹۵ نشان می دهد دولت در این مدت توانسته است ظرفیت تولید سیمان را علیرغم کاهش چشمگیر ساخت و ساز در کشور با حدود ۸ درصد افزایش از ۷۷.۵ میلیون تن به ۸۳.۵ میلیون تن برساند. ظرفیت تولید کاشی و سرامیک نیز با وجود کاهش ساخت و ساز با حدود ۱۰.۵ درصد افزایش از ۴۹۲ میلیون متر مربع در ابتدای کار دولت به ۵۴۳ میلیون مترمربع در پایان سال ۹۵ رسید و ظرفیت تولید شیشه نیز از یک میلیون و ۵۷۷ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۵ هزار تن در این بازه زمانی رسید.
تنها بخش معدن نیست که با تلاشهای دولت در حال رشد و رونق است ، بخش های متنوع تجارت و صنعت نیز روزهای تازه ای را در روند توسعه تجربه می کند.البته در بخش معدن نیز منتقدان دست از نقد غیر منصفانه بر نمی دارند و بدون بررسی عملکرد مثبت دولت درتکمیل زنجیره های تولید، همراهی با معدنکاران درفعالیت های مرتبط با حقوق دولتی، توسعه زیر ساخت های لازم برای معادن در اقصی نقاط کشور و ده ها خدمت دیگر تنها نیمه خالی لیوان را دیده و تعطیلی چند کارگاه معدنی کوچک و یا برخی مشکلات را بزرگنمایی کرده و سعی دارند از این مساله بهره برداری های خاص داشته باشند اما واقعیت ماجرا این است که کشور در بخش معدن در سه سال گذشته حرکت جهشی ویژه ای داشته و به زودی با حضور معدنی های بزرگ جهان که فرصت آن در پسابرجام فراهم شد شاهد اتفاقات منحصر به فردی در حوزه معادن کشور خواهیم بود.

عناوین برگزیده