تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۷۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نوسان‌های اونس طلا محدود ماند

اهرم فرانسوی مقاومت طلا

می متالز - اونس طلا هفته خوبی را پشت‌سر نگذاشت. پیش از شروع هفته کاری گذشته، اکثر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار ادامه رشد ارزش فلز زرد را داشتند؛ برخی حتی از احتمال عبور بهای اونس از مرز 1300 دلار صحبت می‌کردند.
اهرم فرانسوی مقاومت طلا

با این همه، اونس طلا در نیمه دوم هفته عمدتا در ابتدای محدوده 1280 دلار نوسان کرد. هر اونس طلا که سه‌شنبه روی بهای 1289 دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت 1280 دلار را تجربه کرد. روز جمعه نیز با همین بها آغاز شد و در ادامه روز نوسان‌های افزایشی محدودی تجربه شد. دلیل این حمایت، ادامه تنش‌های جهانی و به‌خصوص نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بود. به این ترتیب، انتخابات فرانسه مانع افت بیشتر طلا شد. عصر روز گذشته، با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، دامنه نوسان‌ها افزایش یافت. بهایی که تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1284 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز جمعه رقم خورده باشد.

افت 9 دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران و همچنین تاثیرگذاری عوامل خارجی بود. در این روز همزمان با افزایش فروش‌ها برای کسب سود، رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام به ضرر طلا کار کردند. شاخص دلار که سه‌شنبه به زیر مرز 100 واحد سقوط کرده و روی عدد 99.49 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 99.73 بالا آمد. با همه اینها، بازارها همچنان به تحولات ژئوپلیتیک توجه داشتند، تحولاتی که هفته پیش از آن به رشد طلا کمک کرده و انتظار رشد بیشتر را پدید آورده بود. یک عامل دیگر که در این روز به ضرر طلا کار کرد، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام با وجود ادامه تنش‌های ژئوپلیتیک در شبه‌جزیره کره بود.

اخبار جهانی روز پنج‌شنبه نیز مورد توجه بود ولی عوامل کاهشی اونس را روی قیمت روز قبل نگه داشتند. اونس در چهارمین روز کاری هفته تا قیمت 1276 دلار هم پایین آمد، اما در نهایت روی همان قیمت 1280 دلار ایستاد. پنج‌شنبه، شاخص دلار تا عدد 99.77 واحد رشد کرد. همزمان، بهای نفت خام تغییر چندانی نکرد. در این روز، بازارها در کنار توجه به تنش‌های شبه‌جزیره کره به گفته‌های تازه وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز توجه داشتند. رکس تیلرسون، آخر وقت چهارشنبه ادعا کرده بود که روزهای بی‌عملی برابر ایران و کره‌شمالی به پایان رسیده است.

از روز پنج‌شنبه، توجه به انتخابات فرانسه نیز افزایش پیدا کرد. فرانسه در همین روز و در آستانه انتخابات خود، یک حمله تروریستی تازه را تجربه کرد. بازارهای جهانی روز جمعه را هم با رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام شروع کردند تا اونس تحت‌فشار بماند. اونس صبح جمعه تا قیمت 1278 دلار پایین آمد، اما بعد تحت حمایت تحولات فرانسوی قرار گرفت. صبح جمعه اعلام شد که شمار کشته و زخمی‌های تیراندازی خیابان شانزه‌لیزه پاریس 2 نفر بوده است. این حمله احتمال رای بیشتر به راست‌های افراطی را که مخالف مهاجرت هستند، افزایش می‌دهد. انتظار برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در روز یکشنبه باعث شد که بازارهای جهانی نوسان کمتری داشته باشند. یورو در ابتدای روز افت کرد اما با آرامش بازارها، بخشی از ارزش خود را مقابل دلار بازپس گرفت.

با آنکه اونس در هفته گذشته نتوانست قدرت فنی هفته‌های قبل را حفظ کند، هنوز بخشی از معامله‌گران به روند بلندمدت این کالای گرانبها امید دارند. بهترین پیش‌بینی‌کننده قیمت طلا در سه ماه گذشته بر این باور است که قیمت جهانی این فلز زرد تا پایان امسال به بیش از 1350 دلار در هر اونس خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، موسسه سرمایه‌گذاری «اینتساسن‌پائولو» که بهترین پیش‌بینی‌کننده قیمت طلا در سه ماه گذشته بوده است، در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2017 میلادی به بیش از 1350 دلار خواهد رسید. براساس این گزارش موسسه اینتسا‌سن‌پائولو اعلام کرد: قیمت طلا در ماه‌های آینده تحت‌تاثیر افزایش نرخ تورم، تنش‌های سیاسی در روسیه، سوریه و کره‌شمالی با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد و از مرز 1350 دلار در هر اونس فراتر خواهد رفت.

عناوین برگزیده