تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۵۵۹
کد خبر: ۳۰۴۷
سرویس خبر : انرژی

نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به کمک بحران خاموشی می‌آیند

می متالز - مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است ۱۵۰ مگابایت نیروگاه کوچک‌مقیاس وارد مدار شود که می‌تواند کاهش روند خاموشی تابستان را به همراه داشته باشد.
نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به کمک بحران خاموشی می‌آیند

آرش کردی با بیان اینکه سال قبل نیز ۱۵۰ مگابایت نیروگاه کوچک‌مقیاس وارد مدار شد، گفت: در مجموع از سال قبل تا پیک امسال ۳۰۰ مگابایت به ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس کشور اضافه می‌شود. به گفته وی بی‌شک این مساله می‌تواند به مناطقی که دچار مشکل در زمینه برق هستند به صورت نقطه‌ای کمک‌رسان باشد، به همین دلیل برنامه‌های متعددی را برای توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس درنظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل توانیر درخصوص صادرات برق به عراق گفت: در یک دوره زمانی به‌دلیل تمام‌شدن قرارداد صادرات برق به عراق متوقف شد اما در حال‌حاضر بیش از یک ماه است که صادرات به این کشور از سر گرفته شده و تفاهم‌نامه‌های متعددی در همین خصوص به امضا رسیده است. کردی افزود: ایران در زمینه صادرات برق توانسته پتانسیل‌های قابل‌توجهی را به‌دست آورد.

مدیرعامل توانیر درخصوص برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰خانوار گفت: در حال‌حاضر تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق‌دار شده‌اند و می‌توان گفت که تقریبا کل کشور از نعمت برق بهره‌مند هستند. کردی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰۰ روستا از نعمت برق برخوردار شدند، گفت: در مجموع هزینه برق‌دار کردن روستاهای بالای ۱۰ خانوار ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین مدیرعامل توانیر معتقد است برای اینکه تابستان امسال مشکلی در زمینه خاموشی نداشته باشیم و ۲۰۰ ساعت تامین برق صورت بگیرد، لازم است که ۳۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی در کشور انجام شود.

کردی با بیان اینکه پیک امسال طبق پیش‌بینی‌های درنظر گرفته شده ۵۵ تا ۵۶ هزار مگاوات تخمین زده شده است، اظهار کرد: میانگین رشد بار ۵ درصد برای امسال پیش‌بینی شده است. وی تصریح کرد: مهم‌ترین مساله برای فرار از خاموشی در تابستان سال جاری پیگیری مدیریت مصرف است چراکه برای جبران و تامین ۲۰۰ ساعت نیاز برق لازم است ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته شود اما می‌توان با صرفه‌جویی ۳۰۰۰ مگاوات به اقتصاد ملی نیز کمک کرد.

عناوین برگزیده