تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۳۳۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زمزمه قصور مدیریتی در حادثه معدن زغال سنگ

نعمت‌زاده، هیات مدیره معدن آزادشهر را احضار کرد

می متالز - در پی وقوع حادثه انفجار در معدن زغال زمستان یورت آزادشهر رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از احضار هیات مدیره این معدن توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
نعمت‌زاده، هیات مدیره معدن آزادشهر را احضار کرد

نادعلی اسماعیلی دهج، با اشاره به کمک‌رسانی‌هایی که در ساعات آغازین وقوع حادثه تا به امروز برای حادثه دیدگان معدن زغال‌سنگ صورت گرفته است، گفت: بعد از وقوع حادثه در ساعات اولیه اکیپ‌های امداد و نجات در محل حضور پیدا کرده‌اند و تیم‌های تخصصی معدنی نیز از معادن مازندران و شاهرود از روز گذشته و تیم‌هایی از طبس و کرمان امروز به محل حادثه رسیدند و اقدام به عملیات حفاری و نجات کردند.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه معادن زغال‌سنگ یکی از معادن حادثه‌خیز در این حوزه است، گفت: گرچه معادن زغال‌سنگ عمدتا تولید گاز می‌کنند و می‌تواند حادثه‌خیز کند اما در برآوردهای اولیه انجام شده و توسط سازمان نظام مهندسی معدن ایران صورت گرفت، در رده‌بندی ضریب ریسک معدن زغال سمتان یورته آزادشهر از نمره بالایی برخوردار است و این معدن را جزو معادن گازدار به حساب نمی‌آوردیم ولی به نظر می‌رسد در حفاری‌هایی که انجام شده، معدن‌کاران به لایه‌ای از زغال سنگ رسیدند که حاوی گاز بوده و باعث انباشت آن در محیط معدن شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: متاسفانه بعد از انباشت گاز در محیط یک خطای فاحش انسانی باعث شد تا به خاطر استارت نامطمئن لوکومتیو حمل کننده مواد معدنی در فرآیند باتری به باتری کردن جرقه ایجاد شود که همین جرقه باعث وقوع حادثه انفجار شد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت عملیات حفاری و نجات اظهار کرد: گروه‌های نجات در حال پیش‌روی هستند اما متاسفانه در قسمت سینه‌کار به خاطر انفجاری به وقوع پیوسته دچار ریزش شده و پیش‌روی را به سمت معدن‌کاران گرفتار شده بسیار کند کرده است که امیدواریم بعد از نصب داربست و ایمن‌سازی محیط این عملیات با سرعت مناسب ادامه پیدا کند.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت کارگران معدن زغال سنگ گفت: با صحبتی که با تعدادی از کارگران مجروح در بیمارستان داشتیم، آنها از نارسایی هایی مانند مشکل در پرداخت حقوقشان و بیمه نبودن توسط کارفرما ابراز نارضایتی می کردند و تعدادی از آنها نیز ازمسائلی شکایت داشتند که نشان از مشکلات ایمنی در معدن زغال سنگ آزادشهر دارد.

وی در ادامه افزود: معدن زغال سنگ زمستان یورت آزاد شهر از شرکت ذوب اهن اصفهان طلبکار بود و به همین دلیل دو وام بانکی برای پرداخت معوقات خود به کارگران و بیمه داده شده بود که اگر آنها این معوقات را پرداخت نکرده باشند اشکال در سیستم مدیریتی این مجموعه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن: سال گذشته تعدادی دستگاه گازسنج توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت خریداری شد که چهار عدد از این دستگاه ها در اختیار این معدن زغال سنگ گذاشته شد تا اگر میزان گاز متان در آن محیط بالا رود هشدار داده که از حوادث بعدی جلوگیری کند که به نظر می رسد این دستگاه ها در زمان وقوع حادثه در محل نصب شده بودند.

اسماعیلی در ادامه افزود: اظهارات دیگری نیز در رابطه با دستگاه های ایمنی از سوی کارگران این معدن وجود دارد به طوری که یکی از آنها گفته بود که از چند روز قبل دستگاه هشدار دهنده وجود گاز در محیط علائم هشدار را بروز می داد، اما مدیریت آن را ایراد فنی دستگاه خوانده بودند و نسبت به اقدامات ایمنی کار خاصی انجام ندادند.

وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات باعث شد تا فرضیه قصور مدیریتی در بروز این حادثه تقویت شود و محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت- ، هیات مدیره این واحد معدنی را برای فردا صبح به دفتر خود احضار کند.

این مدیر معدنی در ادامه با اشاره وضعیت مالکیت آن گفت: سهم عمده این معدن متعلق به صندوق مهر ایرانیان- وابسته بسیج - ، حدود ١٠درصد متعلق به تکادو -شرکت مربوط به بازنشستگان سپاهان- و بخشی از آن نیز متعلق به نگین طبس است و همچنین بخشی دیگر سهام این معدن به کارمندان بازنشسته زغال‌سنگ و مردم عادی تعلق دارد.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده