تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۳۳۷۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

واردات سنگ های تزئینی خارجی به کشور حذف شود

می متالز - دبیر کل انجمن سنگ ایران با اشاره به مرغوبیت بالای سنگ های داخلی نسبت به سنگ های خارجی، از دولت خواست تا جلوی واردات سنگ های تزئینی خارجی به کشور را بگیرد و از این طریق از تولیدکننده داخلی حمایت کند.
واردات سنگ های تزئینی خارجی به کشور حذف شود

شریفی دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: در حال حاضر 2000 واحد صنعت تزئینی با ظرفیت تولید 27 تن در کشو وجود دارند که متاسفانه معادن ما نصف این ظرفیت کار می کنند.

او افزود: متاسفانه در این بخش و در بخش معادن نتوانسته ایم به ظرفیت مورد نظر دست یابیم زیرا متوسط سرمایه گذاری ما برای هر معدن فقط 700 میلیون تومان است درحالیکه که استادندارد جهانی این میزان را 2.5 میلیارد تومان ارزیابی می کنند لذا باید در این بخش سرمایه گذاری ها افزایش پیدا کند.

او افزود: بازار مصرف مسئله بسیارمهمی است زیرا بازار داخلی ظرفیتی برای مصرف این میزان از تولید نیست، از سوی دیگر باید به بخش صادرات هم توجه داشت، ذخایر ما 3 میلیارد تن است که اگر اکتشافات بیشتری صورت بگیرد این میزان به 4 تا 4.5 میلیارد تن می رسد به این ترتیب ما کمبودی به لحاظ ذخایر معدنی احساس نمی کنیم.

او گفت: ماشین آلات ما در بخش صنعتی قدیمی است و به خرج افتاده، در نتیجه نیازمند تعمیرات است که هزینه آن بالاست.

شریفی افزود: از آنجایی که میزان تولیدمان از استانداردهای مطلوب پایین تر است لذا قیمت تمام شده تولید بالا می رود که به همین دلیل قیمت سنگ های تزئینی رشد چشمگیری پیدا می کند.

او گفت: ما در بخش واردات آمار مطلوبی نداریم این میزان 150 هزار تن سنگ فرآوری شده است که البته آمارهای داخلی این رقم را 30 هزار تن بیان می کنند.

او گفت: قاچاق کالا یکی از مشکلات اقتصادی کشور است، ما در بخش سنگ تزئینی در دنیا بی نظیر هستیم، هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ کیفی که به دلیل رسوخ فرهنگ غربی نگاه غیر ملی نسبت به این کالای ارزشمند شکل گرفته که مثلا سنگ های خارجی کیفیت بالاتری نسبت به نوع داخلی دارند.

دبیرکل انجمن سنگ ایران افزود: معمولا واردات با تعرفه کنترل می شوند که البته از اصول اصلی در گمرک کشور به حساب می آیند، درخواست ما از دولت حذف واردات سنگ های خارجی به کشور است زیرا در حال حاضر کارگاه های ما با ظرفیت 30 درصدی در حال کارند که واردات سنگ های خارجی، حیات این کارگاه ها را تهدید می کنند.

شریفی گفت: براساس قانون، اصل دریافت مالیات از مصرف کننده است که به دلیل نبود زیرساخت ها، دولت این مالیات را از تولیدکنندگان اخذ می کند، بنابراین این دولت است که باید سازوکارهای لازم را تامین کند تا مصرف کننده ارزش افزوده کالای مصرفی را بپردازد.  او افزود: صادرات تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی اخیر کشور است.

آزاد رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران افزود: در بخش آهن و فولاد تمام واحدهای تولیدی با تمام توان تولید نمی کنند که این امر ریشه در رکود اقتصادی چندسال گذشته دارد و درنتیجه کارخانه ها نیز میزان تولید را کاهش داده اند تا آنچه را که تولید می کنند را در بازار داخل به فروش برسانند تا سرمایه شان از بین نرود.

او افزود: میزان واردات ما بین 4 تا 4.5 میلیون تن است که این میزان می تواند به نصف کاهش یابد.

عناوین برگزیده