تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان اعلام کرد:

درخواست 21 فقره گواهی اکتشاف برای ذخایر جدید معدنی

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: برای ذخایر جدید معدنی، 21 فقره گواهی کشف درخواست شده است. مهدی کرباسیان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ایمیدرو از سال 93 تا 95 با اجرای برنامه اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربعی، فاز شناسایی و پی جویی را در 36 پهنه از 20 استان کشور انجام داد که منجر به شناسایی بیش از 400 محدوده امید بخش جدید شد.
درخواست 21 فقره گواهی اکتشاف برای ذخایر جدید معدنی

وی ادامه داد: از نتایج این عملیات اکتشافی، درخواست 8 فقره گواهی کشف به میزان 350 میلیون تن «سنگ آهن»، 8 فقره گواهی کشف با ذخیره 450 میلیون تن«زغال سنگ» و 5 فقره گواهی کشف برای «طلا و فلزات پایه» است. طی این مدت، میزان ذخیره قطعی سنگ آهن سنگان از 650 میلیون تن به یک میلیارد و 100 میلیون تن رسید. همچنین، میزان ذخیره قطعی طلای زرشوران از 89 به 108 میلیون تن رسید. در این میان، طی سال های 92 تا 95، 4 فقره گواهی کشف برای سنگ آهن، یک فقره گواهی کشف برای زغال سنگ و 3 فقره گواهی کشف برای فلزات اساسی دریافت شده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان برای توسعه اکتشاف و استحصال عناصر نادر خاکی طی سال 93 تاکنون در حوزه ایران مرکزی به دستاوردهای خوبی رسید، تصریح کرد: با انجام مراحل پی‌جویی و شناسایی پهنه ‌بافق- چادرملو به وسعت ۲۴هزار کیلومتر مربع در ایران مرکزی، ۷هزار کیلومتر مربع منطقه امیدبخش شناسایی شد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۶ اکتشافات عمومی در900 کیلومتر مربع آن عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در مقیاس عمومی و تفصیلی نیز 2 محدوده شامل «گزستان» و «آنومالی 5 ساغند» در دستور کار قرار گرفتند. در حال حاضر، اکتشافات تفصیلی محدوده گزستان به مساحت ٢٠٠ هکتار به اتمام رسیده و میزان ذخیره آن، ۶۰ میلیون تن کانسنگ با حدود ۶۰ هزار تن محتوای عناصر نادر است. اکتشاف آنومالی ٥ ساغند نیز از اواخر سال ٩٥ آغاز شده و در سال ٩٦ به پایان خواهد رسید.

کرباسیان با اشاره به اقدامات اکتشافی انجام شده در حوزه شمال شرق ایران، گفت: نتایج نشان می دهد که محدوده معادن سنگان به عنوان یکی دیگر از مناطق بسیار امیدبخش است و بنابراین، مرحله شناسایی و پی جویی آن انجام شده و اکتشافات عمومی به مساحت 37 کیلومتر مربع، در سال ۹۶ آغاز می شود.

وی افزود: این منطقه از لحاظ عیار عناصر نادر خاکی در کشور بی ‌نظیر است؛ به طوری که در برخی از نمونه ها تا بیش از 5 هزار گرم در تن گزارش شده است.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده