تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۴۳۶
کد خبر: ۳۴۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آلومینیوم المهدی-هرمزال برای افزایش ظرفیت تا یک میلیون تن برنامه‌ریزی می‌کند

می متالز - شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزال در سال 1369 تأسیس شد. ظرفیت اسمی تولید این شرکت به حدود 254 هزار تن از شمش‌های 1000 و 50 پوندی آلومینیوم خالص در سال می‌رسد. این شرکت در سال 93 به بخش خصوصی واگذار شد و در نظر دارد با احداث خط تولید جدیدی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز، ظرفیت تولید خود را تا یک میلیون تن افزایش دهد.
آلومینیوم المهدی-هرمزال برای افزایش ظرفیت تا یک میلیون تن برنامه‌ریزی می‌کند

شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزال در سال ۱۳۶۹ با هدف تولید شمش آلومینیوم اولیه در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاسیس شد. ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای این واحد تولیدی، 330  هزار تن شمش آلومینیوم اولیه بود تا در 3 فاز به بهره‌برداری برسد. در فاز اول که راه‌اندازی آن که از سال 1376 آغاز شد با مجموع 120 دیگ، ظرفیت تولید در سال 1381 به حدود 55 هزار تن رسید. پس از آن، طی تکمیل فاز اول، بین سال‌های 1381 تا 1384، حدود 120 دیگ دیگر به خط تولید اضافه شد و بدین ترتیب ظرفیت کل مجتمع در فاز اول به حدود 110 هزار تن افزایش یافت.

عملیات اجرایی فاز دوم این شرکت در فصل ابتدایی سال 1385 با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورو و 2 هزار میلیارد ریال با هدف بهره‌برداری از حداقل 228 دیگ آغاز شد. فاز دوم این شرکت که به هرمزال معروف است، در سال 1388 راه‌اندازی شد. با این وجود در حال حاضر تعداد دیگ‌های مورد استفاده در فاز دوم این شرکت به 170 دیگ می‌رسد. در راستای بهبود شرایط کاری این شرکت و همچنین اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، این شرکت در سال 1393 به بخش خصوصی واگذار شد. برای حصول این امر، با برگزاری مزایده‌ای که از طرف سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت، سهام شرکت آلومینیوم المهدی- هرمزال به شرکت فروآلیاژ گنو واگذار شد.

ظرفیت اسمی آلومینیوم المهدی-هرمزال در حال حاضر در حدود 254 هزار تن است و محصولات آن را شمش‌های 1000 و 50 پوندی از آلومینیوم خالص با حداکثر خلوص 99.75 درصدی تشکیل می‌دهد. در حال حاضر محصولات آلومینیوم المهدی- هرمزال با دو نماد متفاوت «المهدی» و «هرمزال» در بورس کالا عرضه می‌شود. نمودار 1، آمار معاملات فیزیکی انجام شده از شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزال در بورس کالا را طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

با توجه به ظرفیت اسمی کنونی این شرکت، می‌توان آن را بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در ایران دانست. از مهمترین مزیت‌های این مجتمع تولیدی مجهز بودن به واحد آندسازی و همچنین موقعیت قرارگیری منحصر به‌فرد آن است. این مجتمع تولیدی که در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نزدیکی شهر بندرعباس واقع شده، از امکان دسترسی به آب‌های آزاد برای صادرات محصولات و یا واردات مواد مورد نیاز و همچنین استفاده از مزایای گمرکی بهره می‌برد. علاوه بر آن، این مجتمع در مجاورت نیروگاه برق بندرعباس واقع شده است. این شرکت همچنین در سال 1394 بنا به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و براساس معیارهای تعیین شده در استاندارد ملی ایران، با مصرف ویژه انرژی الکتریکی 15.78 کیلووات بر کیلوگرم آلومینیوم تولید شده، موفق به دریافت گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سوی سازمان ملی استاندارد شد.

شرکت فروآلیاژ گنو که به‌تازگی در مزایده سال 93 شرکت آلومینیوم المهدی-هرمزال را خریداری کرده، در نظر دارد خط تولید جدیدی را با تکنولوژی پیشرفته 600 کیلوآمپری به همراه یک نیروگاه 2 هزار مگاواتی احداث کند و ظرفیت تولید این مجتمع را به حدود یک میلیون تن آلومینیوم اولیه در سال افزایش دهد.

 

عناوین برگزیده