تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۴۷۶
کد خبر: ۳۴۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افت 216 دلار بر تنی قیمت فلز سرخ طی هفته گذشته

می متالز - قیمت مس در هفته اول ماه می سال 2017، به صورت کاهشی بود و قیمت نقدی در روز جمعه 5 می، به 5 هزار و 530 دلار بر تن رسید؛ چرا که، موجودی انبار مس در این هفته، افزایش حدود 40 درصدی را تجربه کرد که در نتیجه افزایش صادرات چین در فصل اول سال جاری بود. با این وجود، با توجه به آربیتراژ مثبت مس در چین از ماه آوریل، انتظار می‌رود که در هفته آتی، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن کاهش و قیمت مس افزایش پیدا کند.
افت 216 دلار بر تنی قیمت فلز سرخ طی هفته گذشته

در هفته گذشته، روز دوشنبه اول می، به مناسبت روز جهانی کارگر تعطیل بود. قیمت در روز سه‌شنبه 2 می با افزایش یک درصدی نسبت به جمعه 28 آوریل، به 5 هزار و 746 دلار بر تن رسید. دلیل این افزایش را می‌توان، ایجاد شرایط مثبتی دانست که در نتیجه اعلام برنامه دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برای کاهش میزان تعرفه مالیات و امید بازار مس به افزایش تقاضا در چین اتفاق افتاد. علاوه بر این، اطلاعیه اتحادیه کارگری واحد اندونزی شرکت فری‌پورت مک‌موران  مبنی بر آغاز یک ماهه اعتصاب با ایجاد نگرانی در خصوص مواجهه با کسری عرضه در بازار، دیگر عامل افزایش قیمت مس در روز سه‌شنبه بود.

با این وجود، روند قیمت مس در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته، از 2 تا 5 ماه می، کاهشی بود. نمودار 1، قیمت نقدی و موجودی انبار مس بورس فلزات لندن از دوشنبه 3 آوریل تا روز جمعه 5 می را نشان می‌دهد. انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) چین در روز سه‌شنبه که نشان‌دهنده عملکرد ضعیف صنعت این کشور نسبت به پیش‌بینی‌ها بود؛ باعث کاهش حدود 1.9 درصدی قیمت مس در روز چهارشنبه 3 می شد. قیمت در این روز به 5 هزار و 636 دلار بر تن رسید. همچنین، تعطیلی بازارهای مالی ژاپن و هنگ‌کنگ در روز چهارشنبه را می‌توان عامل کاهش 1.7 درصدی قیمت مس در روز پنج‌شنبه و رسیدن به 5 هزار و 543 دلار بر تن دانست. روند کاهش قیمت مس در روز جمعه از کل هفته، کمتر بود و به میزان 0.2 درصد کاهش یافت. قیمت نقدی مس در روز آخر هفته، حدود 5 هزار و 530 دلار بر تن اعلام شد.

همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، قیمت مس در هفته‌های اول ماه آوریل سیر کاهشی داشت که این سیر کاهشی عمدتا با افزایش موجودی انبار مس بورس لندن همراه بود. به‌طور کلی دلیل رشد موجودی انبارهای مس در ماه آوریل و هفته اول ماه می، افزایش صادرات مس از چین بود. دلیل این رشد صادرات از چین نیز، قراردادهای بلندمدت شرکت چندملیتی ترافیگورا با واحدهای ذوب این کشور است. طی این قراردادها، این شرکت تاجر تصمیم دارد تا محموله‌های مس خریداری شده را در انبارهای بورس لندن در کشورهای کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و روتردام هلند تحویل بگیرد. علاوه بر این، افزایش پریمیوم مس تصفیه شده در بازارهای کره جنوبی و تایوان از سطح 40 به 45 دلار مشوق دیگری برای افزایش موجودی انبار بورس فلزات لندن در این کشورها بود.

علاوه بر قراردادهای شرکت ترافیگورا و افزایش پریمیوم در کره جنوبی و تایوان، آربیتراژ منفی در چین نیز عامل دیگری برای افزایش صادرات مس از چین و افزایش انبارهای بورس لندن بود. انتقال این محموله‌ها که در طول ماه مارس رخ داد، در ماه آوریل و می به انبارهای بورس لندن رسید و افزایش‌های متوالی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از مس و کاهش قیمت آن را به‌همراه داشت. صادرات مس چین در 3 ماهه اول سال 2017، به میزان 144 درصد افزایش یافت. در این مدت، قیمت 3 ماهه نیز در ماه آوریل و هفته اول ماه می، دنباله‌رو نوسانات قیمت نقدی بود؛ با این تفاوت که به‌طور متوسط روزانه اختلاف مثبت 0.5 درصدی با قیمت نقدی داشت.

با توجه به نمودار 1، موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن در روز جمعه 5 می، نسبت به سه‌شنبه، اولین روز کاری ماه می، رشد حدود 40 درصدی را نشان می‌دهد. اگر این افزایش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، ادامه پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس در هفته پیش رو نیز شاهد افت باشد. با این وجود، خبر خوش از بازار مس، تغییر آربیتراژ مس در چین از منفی به مثبت است. این امر که در پی کاهش قیمت بورس فلزات لندن در مقابل شانگهای ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده کاهش صادرات مس این کشور و افزایش واردات آن طی هفته آتی خواهد بود. در نتیجه، پیش‌بینی کاهش موجودی انبار بورس فلزات لندن و افزایش قیمت مس در هفته آتی محتمل‌تر است.

عناوین برگزیده