تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۳۷۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ظرفیت تولیدسیمان تا پایان سال گذشته به ۸۲/۵ میلیون تن رسید

دولت نگذاشت سیمان زمین بخورد

می متالز - با افتتاح کارخانه سیمان مارگون در پایان سال گذشته و در دولت یازدهم، ظرفیت سیمان کشور به ۸۲/۵میلیون تن رسید. براساس آمارهای انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ۷۱ کارخانه سیمان در کشور فعالیت دارند.
دولت نگذاشت سیمان زمین بخورد

ایران در سال۹۳ با ظرفیت ۷۵میلیون تن به عنوان چهارمین تولیدکننده سیمان جهان معرفی شد. این در حالی است که ایران سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه محسوب می‌شود. البته در دولت یازدهم با تولید ۱۰ تا ۱۵میلیون تن سیمان مازاد روبه‌رو بودیم که با تدابیر دولت و با همکاری وزارتخانه‌های راه، مسکن و شهرسازی با صنعت، معدن و تجارت گام‌های مهمی برای مصرف این میزان سیمان برداشته شده است.


همکاری وزارت راه و شهرسازی برای مصرف سیمان

دولت یازدهم در زمینه مصرف سیمان در داخل و همچنین برای یافتن بازارهای جدید برای صادرات سیمان گام‌های مهمی برداشته است. در این‌باره حسن صباغیان‌بیدگل، کارشناس حوزه سیمان عنوان کرد: باوجود مازاد سیمان در چند سال گذشته، دولت با ارائه طرح‌هایی و با همکاری وزارتخانه‌ها سعی کرده است تا سیمان بیشتری را به مصرف داخل برساند. صباغیان‌بیدگل با اشاره به اقدام‌های دولت درباره استفاده بیشتر از سیمان عنوان کرد: در زمینه استفاده از مازاد سیمان مصوبه‌ای در وزارت راه، مسکن و شهرسازی به تصویب رسید تا با این مصوبه، وزارتخانه تناژ بالایی از سیمان را خریداری کند و در دستور کار خود برای مصرف قرار دهد. این عملکرد وزارت راه، مسکن و شهرسازی می‌تواند اوضاع سیمانی را تا اندازه‌ای بهبود ببخشد و از میزان دپوی آنها بکاهد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه وزارتخانه با خریداری سیمان باید آن را در راه‌سازی و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار دهد. از این‌رو دولت یازدهم، وزارت راه، مسکن و شهرسازی را موظف کرد تا آنجا که مقدور است مازاد سیمان را خریداری کند تا دپوی واحدهای تولیدی سیمانی خالی شود و نقدینگی در این واحدها به جریان درآید. این کارشناس سیمان در ادامه همچنین به موضوع صادرات نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر، در زمینه صادرات بیشتر سیمان نیز دولت برنامه‌هایی را جزو اهداف خود قرار داده است. صباغیان‌بیدگل با اشاره به بازار صادراتی عراق عنوان کرد: هرچند در مدت یک سال و نیم گذشته ما بازار صادراتی خود را در عراق از دست داده‌ایم، اما دولت برای صادرات بیشتر با فکر ارتباط با کشورهای دیگر رایزنی‌هایی انجام داده است. بنابراین با توجه به شرایط موجود دولت در جست‌وجوی بازارهای صادراتی در حوزه کشورهای خلیج‌فارس است و در این زمینه صادرات به عمان را نیز آغاز کرده است. برای نمونه شرکت‌هایی چون سیمان غرب یا سامان غرب یا پارس خوزستان ارتباطاتی را برقرار کرده و محصولاتشان را صادر می‌کنند. در کل گسترش بازارهای صادراتی دومین رویکرد دولت یازدهم در حوزه سیمان به‌شمار می‌رود. وی با دید کلی نسبت به حوزه ساخت‌وساز در کشور عنوان کرد: دولت تصمیم دارد وضعیت ساختمان‌سازی و پروژه‌ها را نیز از حالت رکود خارج کند. زمانی که ساختمان‌سازی در بخش مسکن انجام شود، به‌طور یقین مصرف سیمان نیز افزایش پیدا می‌کند. این کارشناس سیمان در ادامه تاکید کرد: دولت یازدهم در این دوره تلاش کرد تا فرهنگ استفاده از رویه‌های بتنی را جایگزین رویه‌های آسفالتی کند تا سیمان بیشتری را به مصرف برسد. در این رابطه نیز به شرکت‌های مختلف طرح‌هایی ارائه کرده و سمینارها و کنفرانس‌هایی نیز در این زمینه برگزار شده است.


تلاش دولت یازدهم برای جایگزینی رویه‌های بتنی

مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در وزارت راه، مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم توجه درخور توجهی را به رویه‌های بتنی معطوف کرده است. در این‌باره محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: در دولت یازدهم به رویه‌های بتنی توجه ویژه شده است. وزارت راه، مسکن و شهرسازی استفاده از رویه‌های بتنی را در اولویت کار خود قرار داده است. باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد به شکل مناسب انجام و به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده است. وی در ادامه یادآور شد: همچنین طرح آزادراه اصفهان – شیراز را آغاز کرده‌ایم. بخشی از آزادراه شمال – تهران نیز در دستور کار قرار دارد. شکرچی‌زاده درباره تلاش دولت یازدهم برای استفاده مازاد سیمان عنوان کرد: موضوع دیگر همکاری وزارت راه، مسکن و شهرسازی با کارخانه‌های سیمان کشور است که در این زمینه با انجمن کارفرمایان صنفی سیمان مذاکره داشته‌ایم تا برای این امر فرهنگ‌سازی لازم در دستور کار قرار گیرد و آموزش‌های ضروری نیز انجام شود و خود کارخانه‌ها نیز در اجرای پروژه‌ها کمک کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته برای ورود دستگاه‌ها و فناوری این امر باید تسهیلاتی قائل بود، چراکه دستگاه‌های آن گران هستند. بنابراین با ارائه تسهیلات کارفرماها تمایل به سرمایه‌گذاری خواهند داشت و ریسک کمتری احساس خواهند کرد. وی در پایان خبر داد: شورای‌عالی فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال تهیه شیوه‌نامه رویه‌های بتنی است. دوستان در مرکز بتن به ما کمک کرده‌اند تا بتوانیم این شیوه‌نامه را تا قبل از پایان امسال تهیه کنیم. اگر این شیوه‌نامه طراحی و اجرا شود، جزو مصوبه شورای‌عالی فنی قرار می‌گیرد.


ورود فناوری رویه‌های بتنی در دولت یازدهم

جایگزین شدن رویه‌های بتنی به‌جای رویه‌های آسفالتی نیازمند فناوری و دستگاه‌های خاصی است. درباره رویه‌های بتنی مصطفی احمدوند، رئیس مرکز تحقیقات بتن ایران و دبیر موسسه بین‌المللی بتن (ای‌سی‌آی) عنوان کرد: در جایگزینی رویه‌های بتنی به‌جای آسفالتی دولت اقدام‌هایی داشته است. البته برنامه جایگزینی طرح‌های بتنی به‌جای آسفالتی چندی پیش از سوی مرکز تحقیقات بتن مطرح شد و در این زمینه نیز اقدام‌هایی در قالب سمینارها و کارگاه‌های مختلف برگزار شد تا این موضوع به‌صورت یک فرهنگ درآید. وی در ادامه افزود: سال گذشته تعدادی از پیمانکاران نیز این روش را آغاز کرده‌اند. بزرگراه اصفهان – شیراز فعالیت خود را آغاز کرده که همچنان در دست اجراست. احمدوند ادامه داد: دو سیمنار برای فرهنگ‌سازی استفاده از رویه‌های بتنی به‌جای آسفالتی سال گذشته و امسال به‌وسیله دانشگاه تربیت مدرس و دیگری نیز به‌وسیله مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی نیز برگزار شد.وی با اشاره به اینکه جایگزینی رویه‌های بتنی به‌جای آسفالتی نیازمند فناوری‌های خاص است، عنوان کرد: این فناوری‌ها در دولت یازدهم وارد کشور شده است. رئیس مرکز تحقیقات بتن ایران و دبیر موسسه بین‌المللی بتن (ای‌سی‌آی) در ادامه یادآور شد: البته جزو برنامه‌های ما است که گروهی از امریکا را دعوت کنیم تا از تجربه‌های آنها در این زمینه استفاده کنیم. احمدوند در پاسخ با این پرسش که با توجه به مازاد سیمان استفاده از رویه‌های بتنی چه تاثیری بر استفاده از سیمان خواهد داشت، اظهار کرد: رویه‌های بتنی اگر به‌صورت یک فرهنگ در کشور درآید، می‌تواند میزان قابل توجهی از سیمان را مصرف کند. هرچند تجربه ما در این زمینه کم است، اما باید آموزش‌ها ادامه یابد و بیشتر از قبل شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده