تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۴۸۱
کد خبر: ۳۷۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پیش بینی بهبود تقاضا در معاملات فلز نقره ای؛

نگاهی به بازار بهاری آلومینیوم

می متالز - بازار آلومینیوم کشور در سال ۹۶، فروردین ماه را با قدرت آغاز کرد و بسیاری از تحلیل‌گران از انجام ۷ هزار تن معامله در یک هفته متعجب شدند، به طوری حتی با افزایش قیمت این فلز در بازارهای جهانی از رونق معاملات در بورس کالا کاسته نشد.
نگاهی به بازار بهاری آلومینیوم

هم اکنون نیزمیزان معاملات در حال افزایش است و محصولات عرضه‌شده، توسط خریداران همچنان معامله می‌شوند.

محصولات آلومینیوم از آن جهت اهمیت دارند که در صنایع بسیاری به‌کار می‌روند. آلومینیوم فلزی با خواص منحصر به‌فرد است که به‌تدریج در حال گسترش کاربرد است و بسیاری از کشورها به‌دلیل اهمیت آن در صنایع استراتژیک همچون حمل‌ونقل و الکترونیک به سمت تولید و مصرف آن رفته‌اند. علاوه بر این بخش ساخت‌وساز نیز یکی از حوزه‌های موثر مصرف‌کننده آلومینیوم محسوب می‌شود. در حقیقت مصرف آلومینیوم در هر کشور از آن جهت اهمیت دارد که به‌دلیل سبکی و خواص ویژه آلومینیوم، مصرف انرژی کاهش می‌یابد. بنابراین فلز آلومینیوم در سبد مصرف بسیاری از کشورها اهمیتی دو چندان یافته است.

با این حال وجود پاره‌ای از مشکلات ناشی از مصرف این فلز در کشور، باعث شده است تا صنعت آلومینیوم به‌ویژه در حوزه صنایع پایین‌دستی، نتواند آن‌گونه که باید و شاید تقاضای مناسبی داشته باشد. فراموش نشود که طی سالیان گذشته مصرف آلومینیوم در کشور همواره از تولید آن پیشی می‌گرفت و در بسیاری از موارد، تولید داخلی کفاف مصرف‌کنندگان را نمی‌داد و آن‌ها مجبور به واردات آلومینیوم به‌ویژه شمش به کشور بودند. این در حالی است که طی دو تا سه سال اخیر به‌دلیل کاهش مصرف آلومینیوم، روند تقاضای آن معکوس شده است و عرضه این فلز در برخی از موارد با تقاضا و انجام معامله همراه نیست. در حقیقت کم بودن مشوق و حمایت ویژه از مصرف‌کننده به‌ویژه مشوق‌های مالی باعث شده است تا مصرف آلومینیوم در کشور با کاهش مواجه شود.

با این حال در فروردین ماه سال ۱۳۹۶، آلومینیوم در بازار مصرف شروع قدرتمندانه‌ای داشت و بیش از ۷ هزار تن آلومینیوم در ۲ هفته معامله شد. چرا که در این زمان قیمت آلومینیوم در حال افزایش بود و اغلب خریداران که از افزایش بیشتر قیمت نگران بودند، به خرید بیشتر پرداختند و ماه بسیار پررونقی را رقم زدند. پس از افزایش قیمت آلومینیوم، مدتی روند معاملات به آرامی دنبال شد، اما به‌نظر می‌رسد که پس از افت دوباره قیمت این فلز، برخی از خریداران در حال وارد شدن به بازار هستند.

به‌طور مثال همان‌طور که نمودار ۱ نشان می‌دهد، طی هفته گذشته یعنی از ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن آلومینیوم در بورس کالا از سوی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) عرضه شد که در مقابل آن تنها ۷۶۰  تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز همان ۷۶۰ آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

عناوین برگزیده