تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۴۶۱
کد خبر: ۳۷۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیش از 210 هزار تن فولاد در یک هفته معامله شد

می متالز - پس از مدت‌ها که شاهد معاملات کمتر از 100 هزار تنی فولاد در هفته بودیم، بالاخره معاملات فولاد رکورد هفتگی خود را شکست و بیش از 210 هزار تن معامله شد. این میزان معاملات را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که معمولاً پیش از رویدادهای سیاسی بزرگ بازارها اندکی دچار افت عرضه و تقاضا می‌شوند، اما در مورد فولاد این‌گونه نبود و شاهد رونق معاملات این فلز در کشور بودیم.
بیش از 210 هزار تن فولاد در یک هفته معامله شد

رونق بازار فولاد کشور می‌تواند دیگر فلزات را نیز به تحرک درآورد؛ چرا که سرنوشت بازار بسیاری از فلزات با یکدیگر گره خورده است. در حقیقت به‌دلیل کاربرد فراوان فولاد در پروژه‌های عمرانی، ساخت‌وساز، تولید لوازم خانگی و خودروسازی، این صنایع نیز با تحرک فولاد می‌توانند رونق یابند. علاوه بر این، سایر فلزات همچون مس، آلومینیوم و روی که در این بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، با فعال‌شدن پروژه‌ها به تحرک در می‌آیند و رونق نسبی در بازار ایجاد می‌شود.

در حال حاضر اغلب فولاد معامله شده در کشور فولادهای تخت مانند ورق‌ها هستند. هر چند در هفته‌هایی نیز محصولات طویل بیش از محصولات تخت معامله شد. با این حال نمودار 1 نشان می‌دهد که در هفته آخر اردیبهشت یعنی از 23 تا 28 اردیبهشت سال 1396، حدود 116 هزار تن فولاد در بورس کالا عرضه شد (اغلب به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن بیش از 212 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت همان 212 هزار تن نیز مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

طی این هفته نیز محصولات تخت همچون ورق، بیشترین معاملات را به‌خود اختصاص دادند و در این رابطه ورق گرم بیش از سایر محصولات معامله شد. به‌طوری که 96 هزار تن از این محصول تنها طی یک هفته مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. دیگر محصول پررونق تختال بود که 40 هزار تن در بورس کالا عرضه شد و در مقابل آن نیز 40 هزار تن تقاضا وجود داشت که در نهایت تمامی تختال عرضه‌شده به فروش رفت. همچنین ورق سرد به‌صورت مچینگ در بورس کالا عرضه شد که حدود 34 هزار تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. در عین حال ورق های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز در بازار به‌ترتیب 4 هزار و 300 و 4 هزار و 400 تن معامله شدند.

محصولات طویل نیز در بازار فولاد حضور داشتند، هر چند میزان معاملات آن‌ها قابل مقایسه با محصولات تخت نیست. در بازار محصولات طویل شمش بلوم و میلگرد عرضه شدند. میزان عرضه شمش بلوم 30 هزار تن بود که 26 هزار تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. علاوه بر این، میلگرد نیز به میزان 6 هزار و 200 تن عرضه شد که در نهایت 6 هزار تن از آن مورد معامله قرار گرفت. نمودار 1 تمامی معاملات فولاد را نشان می‌دهد.
 
در عین حال نمودار 2 نیز نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه بیش از 180 هزار تن از محصولات تخت خود را در بازار فولاد معامله کرد و بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده طی این هفته لقب گرفت. پس از آن نیز شرکت فولاد خوزستان با معامله 26 هزار تنی تختال و شرکت ذوب آهن اصفهان با معامله 6 هزار تنی میلگرد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. شرکت فولاد آذربایجان نیز 220 تن میلگرد را روانه بازار کرد که بدون متقاضی از رینگ بورس پایین آمد. نمودار 2 شرکت‌های عرضه‌کننده فولاد را در بورس کالا نشان می‌دهد

عناوین برگزیده