تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۳۸۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یکی از موثرترین راهکارهای کاهش خطرات در معادن استفاده از استانداردهای ایمنی و بهداشت است

می متالز - مدرس بین المللی حوزه استاندارد یکی از موثرترین راهکارهای کاهش خطرات و حوادث در معادن ایران را بهره گیری از استاندارد بین المللی ایمنی،بهداشت ومحیط زیست (HSE اچ اس ای ) می داند.
یکی از موثرترین راهکارهای کاهش خطرات در معادن استفاده از استانداردهای ایمنی و بهداشت است

«علی جلالی » روز یکشنبه به مناسبت روز معدن گفت: باتوجه به بالارفتن نرخ سریع تحولات تکنولوژی و انتظارات جامعه در خصوص مسئولیت های اجتماعی سازمان ها و تحقق اهداف آنها در حوزه رقابت پذیری ، توجه به موضوعات ایمنی شغلی ، بهداشت و محیط زیست لازمه فعالیت در این حوزه هاست.
مدرس مورد تایید IRCA (سازمان بین المللی ثبت ممیزان) در ادامه افزود: کشور ایران با دارا بودن 68 نوع ماده معدنی در میان 15 قدرت معدنی جهانی قرار گرفته و با وجود بیش از پنج هزار معدن فعال سهمی بالغ بر صد هزار اشتغال را به طور مستقیم به خود اختصاص داده است.
به گفته جلالی، نظام مدیریت یکپارچه HSE با ایجاد بستری فرهنگی و الگوی سیستماتیک به منظور شناسایی تاثیر متقابل عوامل بهداشت ، ایمنی شغلی و محیط زیست ، حوادث و مخاطرات بالقوه را شناسایی و مورد ارزیابی قرارداده است و راهکارهای پیشگیرانه ارائه می دهد.
مدرس حوزه بین المللی استاندارد به تشریح اقدام های انجام شده در چین اشاره کرد و گفت : کشور چین حدود 80 درصد از حوادث معادن زغال سنگ را با تولید 35 درصد از زغال سنگ جهان در کارنامه خود دارد . قابل تامل است که در سال 2005 بعد از کشته شدن چهار هزار و 754 نفر
از معدنچی های آن کشور ، دولت چین سرمایه ای معادل 360 میلیون دلار آمریکا را برای ایمنی و مدیریت گاز در معادن تخصیص داد و به کمک استانداردهای جهانی در سال 2014 به طور چشمگیری سهم این حوادث را تا بیش از 70 درصد کاهش داد .
جلالی ابراز امیدواری کرد با تسهیلاتی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت در اختیار صاحبان این مشاغل حساس قرار می دهد بتوان با برگزاری دوره های آموزشی ، استفاده از تکنولوژی های نوین و بهره گیری از استاندارد های جهانی ، سهم خطرات را کاهش داد و ضریب تکرار حوادث مشابه را به حداقل رسانید تا دیگر شاهد حوادث دلخراش در کشور عزیزمان نباشیم.
 «نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد به تازگی به خبرنگاران گفت، بیش از 267 عنوان استاندارد نکات ایمنی داخل و اتمسفر معادن برای معادن کشور وجود دارد اما به درستی اجرا نمی شود.
وی اجرایی نشدن این استانداردها را دلیل اصلی بروز حوادث دلخراش نظیر حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به 245 استاندارد در موارد مختلف ایمنی ها، جوشکاری، ماشین آلات و ... وجود دارد، گفت: اکنون چهار مورد استاندارد معادن زغال سنگ و هشت مورد استاندارد ماشین آلات معادن تدوین شده و 267 مورد استاندارد درباره نکات ایمنی داخل و اتمسفر معادن طراحی شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر سند و مدرک چیزی کم نداریم، خاطرنشان کرد: نخستین بار سه سال پیش پیشنهاد استاندارد بین المللی طبقه بندی حوادث معدنی از سوی ایران به سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ارائه و نگاشته شد؛ اما شاید توجه نکردن صاحبان معادن موجب اجرایی نشدن این استانداردها باشد.
پیروزبخت با اظهار تاسف از حادثه پیش آمده در انفجار معدن در استان گلستان، ابراز امیدواری کرد سطح فرهنگ و دانش عموم کارکنان واحدهای تولیدی و معدنی بالاتر رفته و استانداردهای لازم رعایت شود.
حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر ظهر روز سیزدهم اردیبهشت ماه 1396 رخ داد و در مجموع 35 کشته و افزون بر 73 مصدوم برجا گذاشته است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده