تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۳۸۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در روزهای مسی تالار نقره ای؛

صف تقاضای فلز سرخ پر است

می متالز - معاملات مس طی چند ماه اخیر رونق فراوانی یافته است و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از این موضوع راضی به‌نظر می‌رسند؛ چرا که رونق معاملات این فلز در کشور می‌تواند باعث فعال‌سازی صنایع پایین‌دست شود.
صف تقاضای فلز سرخ پر است

در عین حال رونق معاملات مس باعث ایجاد رقابت شدید میان مصرف‌کنندگان کاتد و مفتول شده است و این موضوع را می‌توان از میزان تقاضا مشاهده کرد.

تقاضای روز افزون مس در بورس کالا باعث شده است تا طی چند ماه اخیر شاهد مازاد عرضه محصول در مورد کاتد و مفتول نباشیم. در حالی که پیش از آن همواره این محصول با مازاد مواجه می‌شد. در عین حال با بالا رفتن قیمت جهانی مس و وجود تخفیف در بازار بورس ایران، صنایع مصرف‌کننده برای اینکه از قافله بازار عقب نمانند، میزان تقاضای خود را افزایش داده‌اند و صف بسیاری در مقابل محصولات این فلز تشکیل می‌دهند.  این موارد شواهدی بر رقابتی شدن سالم بازار مس ایران و حرکت تدریجی صنعت مس کشور به‌سمت رونق و خروج از رکود است.

 البته تا فعال شدن تمامی صنایع پایین‌دستی احداث شده در صنعت مس، همچون سیم و کابل کشور راهی بس طولانی در پیش است. چرا که در صنایع پایین‌دستی مس بیش از ۸۰۰ هزار تن ظرفیت ایجاد شده است، در حالی که مجموع مصرف کاتد و مفتول مس کشور به ۲۰۰ هزار تن در سال نمی‌رسد. بنابراین در صورتی که این صنایع قصد دارند فعال شوند و از رکود درآیند، باید به فکر واردات و تامین مواد اولیه از خارج نیز باشند.

 چنان که در نمودار ۱ مشاهده شود، طی هفته آخر اردیبهشت، یعنی از ۲۳ تا ۲۸ این ماه، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ تن مفتول و کاتد مس در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا وجود داشت. در عین حال همچون هفته‌های گذشته تمامی محصولات عرضه‌ شده در بازار مس مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان بیش از ۷۰۰ تن از عرضه این محصولات به مفتول تعلق داشت که در مقابل آن اندکی بیش از یک هزار تن تقاضا وجود داشت. البته میزان تقاضای مفتول در این هفته حاکی از کاهش اندکی از تقاضا است، اما تمامی مفتول عرضه شده نیز به فروش رفت. علاوه بر این یک هزار و ۷۰۰ تن کاتد نیز در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن اندکی کمتر از ۳ هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی کاتد معامله شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی ازعرضه‌کننده محصولات مس در بورس کالا است و نمودار ۲ نشان می‌دهد که این شرکت ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول مسی شامل یک هزار و ۷۰۰ تن کاتد و ۵۰۰ تن مفتول را روانه بازار کرد. تمامی محصولات عرضه شده نیز به فروش رفت. علاوه بر این، شرکت گیل راد شمال نیز ۱۲۰ تن مفتول به بازار عرضه کرد و این شرکت نیز تمامی محصولات خود را فروخت. ضمن اینکه صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز ۱۰۰ تن مفتول را در بورس کالا عرضه کرد و این شرکت نیز توانست تمامی محصولات خود را معامله کند

عناوین برگزیده