تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۳۸۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش تقاضای آلومینیوم در چین ورقابت شرکت‌های خارجی

می متالز - ماه‌های اخیر با نگرانی‌ها در مورد ظرفیت عظیم تولید آلومینیوم چین همراه بود. این در حالی است که بررسی‌های بزرگترین شرکت‌های خارجی حاکی از مصون ماندن آن‌ها از گزند صنعت آلومینیوم چین است؛ البته علت اصلی این مصونیت، یعنی رشد شدیدتر تقاضای آلومینیوم در چین نسبت به سایر نقاط دنیا را نباید فراموش کرد. در صورت کاهش رشد تقاضای چین، ظرفیت عظیم این کشور می‌تواند به تهدید جدی برای تولیدکنندگان خارجی تبدیل شود.
افزایش تقاضای آلومینیوم در چین ورقابت شرکت‌های خارجی

در ماه‌های اخیر بسیاری از خبرگزاری‌ها و تحلیل‌گران، به بررسی و نقد تولیدکنندگان آلومینیوم چینی و بازار آلومینیوم این کشور پرداخته‌اند و عمدتا از خطراتی که شرکت‌های غول تولیدکننده آلومینیوم خارجی را تهدید می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند. در میان شرکت‌های فعال در حوزه تولید آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) ۲ شرکت روسال (Rusal) و آلکوا (Alcoa) بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ چرا که وضعیت این ۲ شرکت می‌تواند نقش چشم‌گیری در بازار مصرف آلومینیوم کشورهای غربی ایفا کند. در این میان بنا به گزارش‌های فصلی ارائه شده توسط شرکت‌ها، شرکت روسال (که بنا به بسیاری از آمارهای منتشر شده، رتبه دوم خود را پس از شرکت چینی Hongqiao در تولید جهانی بازیافت) از سلامت اقتصادی قابل قبول و سودآوری چشم‌گیری بهره‌مند شده است.

نمودار ۱، درآمد خالص تعدیل شده شرکت روسال و آلکوا را در ۵ فصل گذشته با هم مقایسه می‌کند. در حالیکه، سود خالص شرکت روسال در فصل گذشته با ۴۸ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به رقم ۱۸۷ میلیون دلار رسید، سود این شرکت با تعدیل مثبت به رقم ۲۶۳ میلیون دلار افزایش یافت. این مقدار سود هنگفت در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، عمدتا متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی بیشتر فلزات پایه در این دوره بود؛ چرا که بنا به آمار منتشر شده از سوی شرکت روسال، افزایش تولید این شرکت در فصل گذشته، با افزایش کوچکی (۰.۷ درصد برای تولید آلومینیوم اولیه و ۰.۹ درصد افزایش تولید برای آلومینا) همراه بود. با توجه به نمودار ۱، شرکت آلکوا همواره طی فصول گذشته، با تعدیل مثبت، سودآوری خوبی را رقم زد ولی شرکت روسال به‌طور میانگین طی دوره‌های نشان داده شده در نمودار ۱، حدود ۱۰ درصد بیشتر درآمد تعدیل شده را کسب کرد.

                                   
به‌منظور بررسی بهتر از عملکرد این ۲ شرکت طی دوره‌های مورد بررسی، می‌توان حاشیه EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. در این راستا، نمودار ۲، حاشیه EBITDA را برای این ۲ شرکت با هم مقایسه می‌کند. با توجه به اطلاعات نشان داده شده در این نمودار که حاکی از قابلیت سودآوری شرکت‌هاست، عملکرد مناسب‌تر شرکت روسال را در قیاس با شرکت آلکوا دیده می‌شود. بر این اساس، عملکرد شرکت روسال طی دوره‌های نشان داده شده، به‌طور متوسط حاشیه EBITDA برابر با ۱۹ درصد و شرکت آلکوا ۱۵ درصد را رقم زدند.

                                  
 
با توجه به اطلاعات نشان داده شده در نمودارهای ۱ و ۲، می‌توان چنین استنباط کرد که ۲ شرکت آلکوا و روسال از مهمترین رقبا در صنعت آلومینیوم برای یکدیگر محسوب می‌شوند. این ۲ شرکت که همواره مورد توجه بسیاری از تحلیل‌گران غربی بازار قرار گرفته‌اند، عملکرد اقتصادی بسیار خوبی، خصوصا در ۲ فصل گذشته را از خود نشان داده‌اند. افزایش تقاضای آلومینیوم چین طی فصل گذشته که با نرخ بیشتری نسبت به سایر نقاط دنیا رخ داد (۷.۵ درصد چین در مقابل ۵ درصد سایر نقاط)، در کنار افزایش ظرفیت اندک شرکت‌های غیر چینی، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که سودآوری مناسب شرکت‌هایی نظیر روسال و آلکوا را تضمین کرد. با این حال، همچنان نگرانی‌هایی بابت کاهش رشد تقاضای آلومینیوم چین در آینده نزدیک وجود دارد که این امر می‌تواند افزایش صادرات محصولات آلومینیومی چینی به بازارهای بین‌المللی و تسخیر کردن بازارهای مصرف را در پی داشته باشد.

عناوین برگزیده