تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۵۱۸
کد خبر: ۳۹۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مک نامارا:

اف ال اسمیت هیچگاه بازار ایران را ترک نکرد

می متالز - قائم مقام بخش فروش مناطق اروپا، آفریقا، خاورمیانه و هند شرکت اف ال اسمیت گفت: هیچگاه بازار ایران را ترک نکردیم.
اف ال اسمیت هیچگاه بازار ایران را ترک نکرد

لیام مک نامارا افزود: اف ال اسمیت بطور پیوسته از زمان بازگشایی و تجهیز اولین کارخانه سیمان یعنی حدود 85 سال پیش در ایران فعال بوده است. در این دوره اف ال اسمیت توسعه یافته و گسترده‌تر شد و از 2017 قادر به تجهیز یک کارخانه سیمان بطور کامل و همچنین تجهیز کامل یک کارخانه مواد معدنی بطور کامل هستیم.

خبرنگار ما با لیام مک نامارا گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:
 

آقای مک ناماراما در مراسم افتتاحیه شما در تهران حضور داشتیم و به شما تبریک دوباره عرض می‌کنیم. در ابتدا خواهش می‌کنم در مورد زمینه فعالیتتان در اف ال اسمیت توضیح دهید.


بله من از اینکه این موقعیت مصاحبه و پاسخ به سوالات شما را در اختیارم گذاشته‌اید خوشحالم. من سمت قائم مقام بخش فروش مناطق اروپا، آفریقا، خاورمیانه و هند را بر عهده دارم.
 

آقای مک نامارا لطفا در مورد پروژه‌های خود در ایران، بازگشت به بازار ایران و دفتر تهران خود صحبت کنید.


ما در واقع بازار ایران را هیچگاه ترک نکردیم و این موضوع بسیار مهمی است. اف ال اسمیت بطور پیوسته از زمان بازگشایی و تجهیز اولین کارخانه سیمان یعنی حدود 85 سال پیش در ایران فعال بوده است. در این دوره اف ال اسمیت توسعه یافته و گسترده‌تر شد و از 2017 قادر به تجهیز یک کارخانه سیمان بطور کامل و همچنین تجهیز کامل یک کارخانه مواد معدنی بطور کامل هستیم. در 2010 شروع به تجهیز یکی از مجهزترین و کاملترین کارخانه‌های مواد معدنی در سونگون که در واقع فاز دوم کنسانتره مس است کردیم. این کارخانه کاملا با محیط زیست این منطقه سازگار است. ما به دفتر داخلی خود در تهران برای ارائه خدمات به مشتریان روزافزون خود در ایران و همچنین کشورهای همسایه نیاز داریم.
 

آقای مک نامارا شما با نیسیکو پروژه‌ای در زمینه مس داشتید.


بله ما پروژه‌های زیادی در حال حاضر با همکاری نیسیکو در درست اجرا داریم. البته ما روابط بسیار نزدیکی با نیسیکو داشته و داریم. این رابطه از سال 1976 که معدن مس سرچشمه ساخته شده و به بهره‌برداری رسید، آغاز شد. دفتر ما نیز اکنون در کنار دفتر نیسیکو واقع شده تا در صورت نیاز بهم نزدیک باشیم.
 

آیا می‌شود در مورد مذاکرات پروژه‌های اخیر خود با همکاری نیسیکو در ایران توضیح دهید.


نیسیکو پروژه‌های زیادی در این زمینه دارد که شامل مدرن‌سازی و توسعه در زمینه مس است. ما می‌خواهیم به عنوان یک شریک در این پروژه‌ها نقش داشته باشیم و همچنین در زمینه تولید مواد معدنی نیز ما با خدمات مهندسی پایه طراحی و تجهیزات کلیدی که درواقع عملکرد و بازده بسیار بالای کارخانه‌های را تضمین می‌کند را در اختیار مشتریان قرار دهیم.
 

علاوه بر مس در کدامین پروژه‌ها مانند روی، سنگ آهن و مس در حال مذاکره و یا اقدام هستید؟


بله البته. ما در حال تکمیل مذاکرات در مورد اولین پروژه در زمینه زغال سنگ در ایران هستیم که در البرز مرکزی واقع شده است. این اولین پروژه اف ال اسمیت در ایران در این زمینه است. علاوه بر این ما در زمینه تولید و تکنولوژی‌های مدرن در سنگ آهن نیز پروژه‌هایی در دست مذاکره و اقدام داریم. همچنین در بخش تکنولوژی‌های فیلترهای الکترواستاتیک و فیلترهای هوا برای کارخانه‌های گندله‌سازی نیز فعالیم. ما در واقع در بخش‌های بسیار متنوع این صنعت فعال هستیم. شما همچنین به روی و سرب اشاره کردید. بله ما می‌توانیم در این زمینه نیز فعالیت کنیم. البته در حال حاضر پروژه‌ای در این زمینه نداریم . ما امکان تجهیز کارخانه ها و خطوط تولید طیف وسیعی ازمواد معدنی را در اختیار داریم و می‌توانیم تقریبا در تمامی موارد مربوط به این صنعت مشارکت داشته باشیم.
 

همانطور که می‌دانید رقبای زیادی در ایران در زمینه‌های یادشده دارید. شرکت‌های چینی و اروپایی مثل اتوتک و دیگر شرکت‌ها که در بازار حضور دارند. بازار ایران را این روزها چگونه ارزیابی می‌کنید و برتری خود را نسبت به دیگر رقبا در چه چیز می‌بینید؟


من فکر نمی‌کنم که در ایران و در جایگاهی که ما قرار داریم رقیبی داشته باشیم. ما بطور معمول با شرکت‌هایی مانند متسو و دیگر شرکت‌های مشابه خود در حال رقابت هستیم که در واقع در سرتاسر دنیا در حال تامین تجهیزات مشابه آنچه ما تامین می‌کنیم هستند. همچنین ما با اتوتک در سرتاسر دنیا و تمامی زمینه‌ها در حال رقابت هستیم. شرکت‌های چینی با وجود تامین تجهیزات مشابه ما در رده‌های پایین‌تر هستند. بعضی اوقات آنها گزینه ارزانتری را ارائه می‌دهند اما کیفیت محصولات و خدماتی که ما ارائه می‌دهیم و وجود دفتر ما در ایران باعث می‌شود که مشتریان ما قدردان ما بوده و از کیفیت و خدمات پس از فروش ما حمایت کرده و در صورت نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات خود دوباره به اف ال اسمیت بازگردند. بنابراین من فکر می‌کنم این برتری هست که شما را تشویق به استفاده از خدمات اف ال اسمیت می‌کند.


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده