تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۷۱۴
کد خبر: ۳۹۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی علل افزایش قیمت فلز زرد در دو هفته اخیر؛

نگاه چهار بانک بزرگ در باره افق بهای طلا

می متالز - قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۱۵ دلار افزایش یافته و به نظر می رسد حضور فعال تر در بازار برای سرمایه گذاران سود خواهد داشت.
نگاه چهار بانک بزرگ در باره افق بهای طلا

دو هفته پیش قیمت طلا به زیر ۱۲۲۰ دلار در هر اونس رسیده بود اما طی این دو هفته قیمت ها به بالای ۱۲۶۵ دلار رسیده و بر مبنای تحولاتی که در عوامل موثر بر بازار پدید آمده برخی تحلیلگران توصیه هایی به سرمایه گذاران کرده اند.

در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت. در ۱۹ نظرسنجی اخیر کیتکو، ۱۲ بار آنچه پیش بینی شده بوده تحقق یافته و می توان انتظار داشت در هفته جاری قیمت طلا رشد کند.

نخستین عامل موثر بر قیمت طلا، سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. در واقع بازار طلا به شدت به تغییرات در نرخ های بهره در این کشور حساس است و هر گاه احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک بیشتر می شود قیمت طلا کاهش پیدا می کند.

بانک مرکزی آمریکا ماه آینده میلادی نشست خواهد داشت و بر مبنای اظهارنظرهای اعضاء این نهاد، پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده می شود. البته در گزارش نشست اخیر این کمیته آمده بود وضعیت شاخص های اقتصادی مبنای تصمیم گیری درباره زمان افزایش نرخ های بهره است. طی هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و عده ای از تحلیلگران معتقدند احتمال دارد افزایش نرخ های بهره به تعویق افتد. این یکی از عوامل رشد قیمت طلاست.

عامل دیگر افزایش قیمت طلا، تنش های سیاسی است که سبب می شود تقاضا برای حوزه های امن سرمایه گذاری افزایش یابد. طی هفته گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ افزایش یافت با این حال قیمت طلا رشد کرده است. این امر نشان می دهد قیمت ها تحت تاثیر عوامل دیگر حمایت شده است.

در هفته پیش رو مجموعه ای از داده های اقتصادی از آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود و به همین دلیل ارزش دلار و قیمت طلا نوسان های بزرگ تری خواهند داشت.

اما دیدگاه بانک های بزرگ در باره افق بازار طلا در سال جاری میلادی چیست؟

بانک کردیت سوییس نسبت به افق بازار خوشبین است. از دید تحلیلگران این بانک، نرخ های واقعی بهره در آمریکا به سمت پایین در حرکت است و احتمال دارد ارزش دلار کاهش یابد در نتیجه می توان انتظار داشت قیمت طلا در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس برسد.

اما تحلیلگران بانک یو بی اس می گوینداحتمال دارد در سه ماه آینده قیمت طلا به ۱۲۰۰ دلار کاهش یابد زیرا بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی ۲ بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و شرایط اقتصادی در این کشور رو به بهبود است.

تحلیلگران بانک آر بی سی می گویند، متوسط قیمت هر اونس طلا تا پایان سال جاری میلادی ۱۲۶۵ دلار است. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس نیز نگاهی احتیاط آمیز به افق بازار طلا دارند و معتقدند در آینده نزدیک یعنی تا سه ماه آینده قیمت ها به سمت ۱۲۰۰ دلار حرکت خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

عناوین برگزیده