تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۴۷۸
کد خبر: ۳۹۵۰
سرویس خبر : انرژی

آیا شل تنها مقصر افت قیمت نفت است

می متالز - تلاش اوپک در محدود کردن تولید با کاهش فعالیتهای اقتصادی چین خنثی شد. در اجلاس اوپک که طی این هفته در وین برگزار شد اعضا و کشورهای غیر عضو پس از چانه زنی ها و رایزنی های مختلف جهت تقویت قیمت نفت که امروزه در نوسان است، تصمیم به ادامه روند محدودیت تولید گرفتند.
آیا شل تنها مقصر افت قیمت نفت است

قیمت نفت طی یک دوره از آوریل 2016 بالا رفت در اوایل می تحت فشار قرار گرفت. تحلیلگران بار دیگر مقصر اصلی را افزایش فعالیتهای حفاری و تولید بالای نفت شل امریکا اعلام کردند. پرواضح است افزایش تولید در این بین در درجه دوم اهمیت قرار دارد چراکه اولین عامل تعیین کننده قیمت این کالا تقاضای آن است. آمار منتشره ماه می گویای آن است که تقاضای نفت چین در این مدت در کمترین سطح هفت ماه اخیر بوده است.

چین نقش اساسی و حیاتی در رشد مصرف و تقاضای نفت دارد و افت فعالیتهای اقتصادی این منطقه و تاثیر آن در کاهش تقاضای نفت در راستای افزایش عرضه وست تگزاس اینترمدیت باعث برهم خوردن تعادل بازار شد، هرچند اوایل ماه می نفت با افزایش قیمت همراه بود. ریسک بازار بالاست و تجار نیز قصد ندارند تحت فشار تصمیمات اوپک باشند. هرچند این تصمیمات اهمیت ویژه ای در روند قیمت نفت دارد چراکه 25 کشور عضو و غیرعضو اوپک 55 درصد کل تولید نفت دنیا را عهده دار هستند. هرچند ادامه این روند کاهشی تولید این تولیدکنندگان هنوز قطعی نیست.

عربستان سعودی که تا به امروز فشار کاهش تولید را تحمل کرده معلوم نیست این فداکاری خود را تا کی ادامه خواهد داد. البته اگر فروش نفت کمتر موجب پایین آمدن درآمد ایشان باشد، بازهم نفتی را که می تواند در آینده با قیمت بهتری بفروشد را نگه می دارد. اما عده ای معتقدند عربستان این روند را ادامه نخواهد داد چراکه شرکت آرامکو عربستان آماده ارائه یک عرضه عمومی است و ادامه کاهش تولید زیان مالی این شرکت را بیشتر خواهد کرد.

ممکن است تصمیم اخیر کشورهای عضو و غیر عضو اوپک اثر مثبتی در روند قیمت نفت داشته باشد اما هفته آینده مجددا نظر تولیدکنندگان به مسئله تقاضا و روند آن جلب می شود که در سطر آن تقاضای شرکت صنایع تولیدی چین قرار دارد که طی ماه می افت قابل توجهی داشت. تقاضای نفت این شرکت ارتباط مستقیم با روند کلی تقاضای نفت چین و متعاقبا تقاضای نفت در سرتاسر دنیا دارد.

حتی اگر شاخص مدیریت خرید (پی ام آی) چین در ماه می به کمتر از 50 واحد برسد، انتظار می رود در دو سال آینده توسعه صنایع تولیدی چین به روند رشد احتمالی جهانی کمک کند. این امر به رشد و تقاضا و بهبود قیمت نفت نیز کمک خواهد کرد بخصوص اگر تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک همچنان به تعهدات خود جهت کاهش عرضه نفت پایبند باشند.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده