تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۳۹۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بیشترین مقدار رشد صادرات آلیاژهای آلومینیوم چین در ۲ سال گذشته

می متالز - صادرات شمش و بیلت آلیاژی آلومینیوم چین در ماه آوریل سال جاری با ۳.۳۷ درصد رشد، به مقدار ۴۵ هزار و ۱۱۷ تن رسید.
بیشترین مقدار رشد صادرات آلیاژهای آلومینیوم چین در ۲ سال گذشته

با این رقم، رشد صادرات آلیاژهای آلومینیومی از چین، به بیشترین مقدار خود در ۲ سال گذشته رسید. این در حالی است که در ماه‌های اخیر فشارهای بین‌المللی علیه صادرات محصولات آلومینیومی چین رو به افزایش بوده است.

چین با تولید سالانه بیش از ۳۱ میلیون تن آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی)، سهم بیش از ۶۰ درصدی در تولید جهانی این فلز دارد. این در حالی است که در حال حاضر واحدهای تولید آلومینیوم این کشور به‌طور متوسط با نرخ ۷۵ درصدی در حال تولید هستند. از این رو، نگرانی‌های بسیاری از سوی دیگر تولیدکنندگان در مورد احیای کامل ظرفیت تولید آلومینیوم چین وجود دارد. این کشور با استفاده از نیروی کار ارزان قیمت، قادر به تولید محصولاتی با قیمت تمام شده بسیار پایینی نسبت به سایر کشورها است و به‌اتکای همین مزیت به‌راحتی می‌تواند بخش عمده‌ای از بازار مصرف این محصول را در سراسر جهان تصاحب کند. در همین راستا، برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده و هند در صدد اقدامات ضد دامپینگ علیه واردات محصولات آلومینیومی چین برآمده‌‌اند تا از گزند بیشتر صنعت آلومینیوم چین مصون بمانند. در عین حال، ایالات متحده نیز در بیانیه‌هایی از کشورهای غربی خواستار همکاری در اجرای برنامه‌های ضد دامپینگ علیه چین شد.

در کنار وجود چنین فشارهای بین‌المللی، دولت چین نیز در صدد کاهش ظرفیت تولید برآمد تا علاوه بر کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی (تولید گازهای گلخانه‌ای) ناشی از فعالیت این واحدها، به روابط بین‌الملل کمکی کرده باشد. با این حال، آمارهای صادرات و واردات در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که صادرات محصولات آلومینیومی چین در ماه آوریل با افزایش همراه بوده است؛ به این صورت که صادرات محصولات نیمه‌ساخته چینی در این ماه به بیشترین مقدار خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ رسید و همچنین شمش و بیلت آلیاژی آلومینیوم نیز در ماه آوریل با رشد ۳.۳۷ درصدی نسبت به دوره سال گذشته به مقدار ۴۵ هزار و ۱۱۷ تن افزایش یافت. این امر در حالی بود که در ۲ سال اخیر، صادرات آلومینیوم چین روندی کاهشی را طی می‌کرد.

کشورهایی که بیشترین حجم واردات را در این دوره از چین داشته‌اند در نمودار ۱ نشان داده شده‌اند. به منظور مقایسه، حجم واردات شمش و بیلت آلیاژی آلومینیوم این کشورها از چین نیز در دوره مشابه سال گذشته (آوریل ۲۰۱۶) نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشخص شده است، حجم صادرات آلومینیوم چین به کشورهای مذکور، در ماه آوریل نسبت به دوره مشابه سال گذشته عمدتا با کاهش همراه بوده است. این امر حاکی از افزایش صادرات چین به دیگر کشورها و تغییر بازار هدف محصولات آلیاژی آلومینیوم طی ماه گذشته است.

                                 
 
دیگر نکته قابل توجه، افزایش صادرات چشم‌گیر محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی از چین است. صادرات نیمه‌ساخته‌هایی از جمله مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، ورق‌های آلومینیومی و فویل در ۴ ماه گذشته با رشد زیادی همراه بوده است. صادرات پروفیل‌های آلومینیومی چین با رشد ۳۴ درصدی (نسبت به ماه مارس) به حدود ۱۳۲ هزار تن در ماه گذشته (آوریل) رسید. در مورد ورق‌های آلومینیومی، صادرات با رشد ۲۰ درصدی رقم ۱۰۵ هزار تن را ثبت کرد و فویل نیز با ۱۴ درصد رشد به حدود ۴۷ هزار تن رسید. برخی این مقدار افزایش صادرات محصولات آلومینیومی از چین را در اثر نگرانی‌های این کشور از به ثمر رسیدن اقدامات ضد دامپینگ ایالات متحده دانسته و آن را عاملی از تخلیه شدن انبارهای واحدهای تولیدی و خروج این محصولات از مرزهای چین اعلام کرده‌اند. برخی نیز احتمال تقبلی بودن این صادرات را زیاد می‌دانند؛ به این صورت که محصولات کار نشده آلومینیومی چین که در اثر فشارهای بین‌المللی تعرفه‌های صادراتی سنگینی بر آن نهاده شده، با تغییر کدهای تعرفه‌ای، راهی برای دور زدن قانون و فرار از تعرفه‌های سنگین گمرکی یافته‌اند.

در هر حال، بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات شمش و بیلت آلیاژی آلومینیومی چین در ۲ ماه آینده افزایش بیشتری بیابد؛ به این صورت که در ماه جولای حجم صادرات این محصولات از چین به حدود ۱۳۰ هزار تن افزایش یابد! این عوامل نگرانی‌های بین‌المللی را از صنعت آلومینیوم چین بیش از پیش افزایش خواهد داد.

عناوین برگزیده