تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۴۰۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرانه مصرف فولاد ایران ۱۵ درصد کم شد

می متالز - بررسی روند مصرف فولاد در کشورهای مختلف، در دوره 6 سال گذشته نشان می دهد، سرانه مصرف فولاد ایران به میزان 15 درصد افت داشت و به رقم 238.7 کیلو گرم رسید.
سرانه مصرف فولاد ایران ۱۵ درصد کم شد

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد میزان سرانه مصرف فولاد در خاورمیانه در این مدت ۲۵۲ کیلوگرم ثبت شده، به این ترتیب جمهوری اسلامی به میزان ۱۳.۳ کیلوگرم کمتر است .

 

ایران در رتبه چهاردهمین فولاد ساز

برپایه بررسی انجمن یاد شده، جمهوری اسلامی در جایگاه جهانی چهاردهمین فولاد ساز قرار دارد و این رتبه درحالی احراز شده که از کشورهای فرانسه و انگلیس در ابن بخش پیشی گرفته است .

 

جمهوری اسلامی بیستمین صادرکننده فولاد

انجمن مزبور در مطالعات خود، ایران را به عنوان بیستمین صادرکننده فولاد معرفی کرده و این درحالی است که کشورهای اوکراین و ترکیه به ترتیب با رتبه های هفتم و دهم جهانی جایگاه بهتری نسبت به کشورمان دارند.

سال ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی در یک رخداد تاریخی برای نخستین بار از زمان فعالیت در زمینه فولاد ( نیمه دهه ۴۰ شمسی ) ۴.۲ میلیون تن صادرات داشت و پارسال نیز به رقم ۵.۵ میلیون تن رسید .

 

شتاب رشد تولید فولاد

آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می دهد که در چهارماه ۲۰۱۷ ( ۱۱ دی ۹۵ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۶ ) تولید شمش فولاد سازان نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ رشد ۱۴.۳ درصدی داشته و در عین حال در دوره سه ماهه سال میلادی جاری نیز در مقایسه با دوره مشابه ۲۰۱۶ رشد ۱۵ درصدی را ثبت کرد .

برپایه جداول آماری انجمن تولید کنندگان فولاد ایران نیز در فروردین امسال یک میلیون و ۷۳۴ هزار تن فولاد خام تولید شد که نسبت به ماه مشابه در سال ۹۵ رشد ۱۵ درصدی را ثبت کرد .

 

رشد بیش از ۱۰ درصدی تولید آهن اسفنجی

افزایش تولید آهن اسفنجی در مدت چهارماهه ۲۰۱۷ به میزان ۱۰.۲ درصد از دیگر نتایج عملکردی در این بخش است که در ماه قبل نیز افزایش ۹.۸ درصدی را ثبت کرده بود .

برپایه سند راهبردی وزارت صنعت، معدن وتجارت، سال ۹۳ ظرفیت تولید آهن اسفنجی ۲۲ میلیون تن بوده که برای سال ۹۶ رقم ۳۵ میلیون تن هدفگذاری شده و انتظار می رود در افق ۱۳۹۹ به ۴۸ میلیون تن بالغ شود و در ۱۴۰۴ دستیابی به ۵۴ میلیون تن هدفگذاری شده است.

هند به عنوان رقیب ایران در زمینه تولید آهن اسفنجی در ماه گذشته میلادی (آوریل ۱۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) افت تولید ۹.۸ درصدی داشت.

 

تجارت ۴۳۱ میلیون تنی فولاد

انجمن جهانی فولاد در این بررسی آورده است، سال گذشته ( ۲۰۱۶ ) به میزان ۴۳۱ میلیون تن تجارت فولاد بین کشورها صورت گرفت که برابر ۳۱ درصد تولید است و ترکیه سال گذشته ۱۷ میلیون تن و خاورمیانه ۳۳.۵ میلیون تن فولاد وارد کردند که می تواند هدف صادراتی ایران محسوب شود.

 

سهم ایران با روش تولید احیای مستقیم نزدیک به ۲.۵ برابر متوسط جهان

بررسی انجمن جهانی مزبور حاکی است، سهم ایران از تولید فولاد با روش کوره قوس الکتریکی ( احیای مستقیم ) در دوره مورد بررسی ۸۷.۸ درصد بود، در حالی که متوسط دنیا به میزان ۲۵.۳ درصد ثبت شد و بقیه به روش کوره بلند ( استفاده از زغال سنگ ) صورت می گیرد .

جمهوری اسلامی ایران در مدت چهار ماه نخست ۲۰۱۷ میلادی، ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی که پنج میلیون و ۵۷۰ هزار تن بود رشد ۱۴.۳ درصدی دارد.

۶۷ کشور تولید کننده عمده فولاد خام جهان در چهار ماهه نخست ۲۰۱۷، به میزان ۵۵۰ میلیون و ۸۴۱ هزار تن فولاد خام عرضه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی که ۵۲۳ میلیون و ۷۲۸ هزار تن بود، رشد ۵.۲ درصدی را نشان می دهد.

چین با ۲۷۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تن، همچنان بزرگترین تولید کننده فولاد خام جهان است و حدود ۵۰ درصد تولید فولاد جهانی را از آن خود ساخته است .

کشورهای ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی و آلمان پس از چین در رده های دوم تا هفتم جای گرفته اند.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده