تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۴۰۹۳

افزایش ۴۲۷ درصدی صادرات کالا ازطریق راه آهن زاهدان – کویته

می متالز - مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان – کویته پاکستان در ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲۷ درصد رشد داشت.
افزایش ۴۲۷ درصدی صادرات کالا ازطریق راه آهن زاهدان – کویته

مجید ارجونی دراین باره اظهار داشت: ۶ هزار و ۳۰۲ تن کالا ازطریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به هزار و ۱۹۶ تن پارسال رشد ۴۲۷ درصدی نشان می دهد.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی در این مدت از ۲ هزار و ۴۳۸ تن سال ۹۵ با رشد ۷۶ درصدی به چهار هزار و ۳۰۱ تن رسید.
وی افزود: عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان سیمان، قیر، گوگرد و فوتس اویل بوده است.وی ادامه داد: همچنین عمده کالاهای وارداتی در این خط ریلی شامل برنج و عمده کالاهای ترانزیتی گوگرد خام بوده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور همچنین میزان تناژ بارگیری در این مدت را ۱۰ هزار و ۲۶۲ تن ذکر کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال با ۹ هزار و ۷۴۱ تن رشد ۵ درصدی را نشان می دهد.

راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از ۲ سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن ۲ نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.

در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است.
سیستان وبلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.

عناوین برگزیده