تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۴۰۹۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

نه دلیل برای انتخاب سنگ طبیعی

می متالز - همانطور که می دانید استفاده و یا عدم استفاده از سنگ طبیعی یکی از موضوعات داغ روز دنیا است که بحث های پر مجادله ای را با خود به همراه دارد. این سوال همیشگی معماران و ساخمان ساز ها است که چرا باید از سنگ طبیعی در ساختمان خود اسفاده کنیم؟
نه دلیل برای انتخاب سنگ طبیعی

اگر به دنبال استدلال های خوب در مورد استفاده از سنگ طبیعی هستید ده دلیل زیر را با هم مرور می کنیم.

 

1 - سنگ طبیعی یک فرآورده طبیعی است که خواص منحصر به فرد آن از نحوه پیوند مواد معدنی موجود در ترکیب سنگ ناشی می شود و با توجه به وجود منابع مواد معدنی متنوع در طبیعت، شاهد تنوع بالایی در خواص، رنگ و طرح سنگ های طبیعی هستیم. که به همین علت سنگ طبیعی جایگاه برجسته ای در میان مصالح ساختمان سازی برای خود ایجاد نموده است. ترکیبات موجود در سنگ طبیعی نمونه های منحصر به فردی هستند که می توانند با یک دیگر و یا با بسیاری از مواد دیگر ترکیب شوند. هیچ کدام از مصالح ساختمانی دیگر این حد از تنوع در رنگ و طرح را ندارند. فرآیند های مختلف سطحی عملاً این تنوع را نیز بیشتر می کنند. بنا بر این معماران و ساختمان سازان تعداد گزینه های زیادی را برای سازگار کردن سنگ طبیعی با محیط مورد نظرشان در اختیار دارند. سنگ طبیعی دارای تنوع بالایی در رنگ، ساختار و بافت می باشد و همیشه برای هر نوع کار برد خاصی در ساختمان یک سنگ طبیعی متناسب با آن در دسترس است.

2 - سنگ طبیعی یک محصول سبز و پدیده زیست محیطی است که در طبیعت به فرم قابل استفاده در ساختمان سازی نیز یافت می شود. در واقع هیچ انرژی برای تولید آن مصرف نمی شود. و انرژی مصرفی تنها برای استخراج سنگ از معدن و پردازش آن استفاده می شود؛ که این انرژی در مقایسه با انرژی صرف شده برای فرآوری مصالح ساختمانی دیگر بسیار کمتر است. سنگ ها از معادن نسبتاً کوچک و بدون نیاز به عملیات های انفجاری بزرگ استخراج می شوند. زباله های غیر قابل استفاده سنگی را هم می توان مستقیما برای پر کردن قسمت هایی از معدن که پس از برداشت سنگ خالی شده اند استفاده کرد. هیچ چیز از بین نخواهد رفت؛ چرخه ی کامل این فرآیند، استخراج از معدن، پردازش و بازگشت به طبیعت است.

3 - سنگ طبیعی کاملاً با محیط زیست سازگار است. سنگ طبیعی به عنوان یکی از مصالح طبیعی در ساختمان سازی دارای هیچ آلاینده ای که باعث صدمه زدن به سلامتی ساکنین ساختمان شود نمی باشد و حتی می توان با خیال راحت از سنگ طبیعی درمکان هایی که در تماس با غذا هستند نیز استفاده کرد. همچنین در مواردی که در کنار آتش قرار میگیرد هیچ گونه موادی که برای سلامتی مضر باشد از آن منتشر نمی شود. سنگ طبیعی به هیچ مواد شیمیایی افزودنی مانند پوشش های محافظ، مواد آغشته شده و یا پوشش دیگری نیاز ندارد.

4 - سنگ طبیعی منحصر به فرد است. سنگ طبیعی در بلوک های بزرگ استخراج و به اندازه های مورد نیاز در کارخانه های سنگ بری بریده می شوند. اندازه سنگ می تواند منحصر به فرد و با توجه به نیاز پروژه به صورت اختصاصی در آید؛ سنگ نه فقط به شکل مربع یا مستطی بلکه به هر شکلی می تواند ارائه شود. تکنولوژی های نوین این امکان را فرآهم نموده اند تا بتوان شرایط هر گونه شکل دهی را به سنگ ایجاد نمود. انواع مختلف سنگ و عملیات پردازش و طراحی مختلف باعث منحصر به فرد شدن سنگ طبیعی در بین دیگر مصالح ساختمانی شده است.

5 - عمر سنگ طبیعی بسیار بالاست. در حالی که بسیاری از مصالح ساختمان بعد از چند سال حالت مطلوب خود را از دست می دهند؛ سنگ طبیعی به خاطر منشاء طبیعی خود همچنان زیبایی خود را حفظ می کند و هر سال بر شکوه و عظمت آن نیز افزوده می شود. سنگ طبیعی به راحتی و بسیار ارزان تمیز می شود. حتی سنگ فرش های صد ساله در آثار باستانی که از جنس سنگ طبیعی می باشند را می توان بازسازی کرد و به وضعیت اولیه ی خود برگرداند. طول عمر سنگ طبیعی بسیار طولانی است. با محاسبه و ساخت وساز مناسب، ساختمان هایی که از سنگ طبیعی ساخته شده اند قادرند پس از هزاران سال پایدار باقی بمانند.

6 - سنگ طبیعی سه بعدی است و با تکنولوژی های موجود از هر شکل از سنگ به راحتی می توان تخنه سنگ تولید نمود. عملیات بر روی رگه ها و درزهای سطح سنگ طبیعی می تواند جلوه های سایه روشن جذابی را ایجاد کند. رگه های سنگ در سنگ طبیعی فرآوری شده، زمانی که در نمای ساختمان نصب می شود، قدرت و استحکام سنگ را نمایش می دهد .

7 - سنگ طبیعی از نظر قیمت بسیار به صرفه است. اگر مجموع هزینه های ساختمان در یک عمر مفید 30 ساله و یا بیشتر از آن را حساب کنید. نتایج این پژوهش نشان می دهد سنگ طبیعی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی، گران تر نیست. هزینه های نسبتا بالای سرمایه گذاری برای سنگ طبیعی توسط هزینه های کم نگهداری طولانی مدت آن جبران می شود. چرا که هزینه نگهداری و تمیز کردن سنگ طبیعی بسیار کم است.

8 - سنگ طبیعی کاربرد فیزیکی دارد. سنگ طبیعی دارای خاصیت رسانایی گرمایی بسیار خوب و ظرفیت ذخیره گرمایی بالایی است. سنگ طبیعی به عنوان ماده ی مورد استفاده در نما ساختمان نور خورشید را جذب و مانع گرم شدن نا خواسته ساختمان می شود. آزمایش ها نشان می دهد انرژی مورد نیاز برای خنک کردن یک ساختمان چند طبقه با نمای سنگی 100 تا 150 کیلو وات ساعت است. در حالی که این انرژی برای یک ساختمان با نمای شیشه در حدود 300 تا 700 کیلو وات ساعت است.

9 - سنگ طبیعی مقاوم است. مقاومت بالا در مقابل فشار باعث شده تا سنگ های طبیعی  به عنوان یک ماده ابدی مشهور شوند. فقط فولاد های زنگ نزن، که هزینه ی بالایی در تولید دارند، از مقاومتی مانند سنگ طبیعی برخوردارند. همچنین سنگ طبیعی مقاوم ترین و کم سایش ترین نوع مصالح جهت استفاده در پوشش کف می باشد.  به ندرت بعد از سالها بر روی پوششهای گرانیتی یا سنگ های سخت شبیه آن می توان نشانه ای از خراشیدگی مشاهده نمود.

عناوین برگزیده