تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۴۰۹۷
سرویس خبر : انرژی
بررسی عملکرد وزرای دولت یازدهم :

نقاط ضعف و قوت وزارت نفت

می متالز - یک کارشناس اقتصادی افزایش تولید از پارس جنوبی، بازیابی جایگاه ایران در اوپک و فراهم شدن بستر تعامل با شرکت‌های بزرگ نفتی را از نقاط قوت وزارت نفت در دولت یازدهم دانست و افزود: کاهش خام‌فروشی، توجه به HSE و بهینه‌سازی مصرف سوخت از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نقاط ضعف و قوت وزارت نفت

جواد نوفرستی  با تاکید بر اینکه افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی یکی از نقاط قوت وزارت نفت در دولت یازدهم محسوب می‌شود، اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی بعد از یک وقفه طولانی به افزایش تولید از این میدان رسیدیم و برداشت از این میدان مشترک با کشور قطر مساوی شد که این یک افتخار بزرگ ملی است.

وی با اشاره به افزایش صادرات نفت در دولت یازدهم، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش صادرات نفت بحث دیپلماسی است اما آنچه که به عملکرد وزارت نفت ارتباط داشت بازیابی جایگاه ایران در اوپک بود و در حالیکه همه اعضای اوپک و غیراوپک متعهد به کاهش میزن تولید شدند ایران توانست میزان تولید خود را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید گاز از دیگر نقاط مثبت عملکرد وزیر نفت در دولت یازدهم است، توضیح داد: این افزایش ظرفیت باعث شد نیروگاه‌ها و صنایع سهم بیشتری از سوخت طبیعی داشته باشند.

نوفرستی در ادامه در مورد نکات قابل بهبود در عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم، توضیح داد: نگاه وزارت نفت در دولت یازدهم بیشتر روی تولید و صنایع بالادستی است و تاکید روی تولید بیشتر دارد در حالیکه باید به کل زنجیره تولید توجه کرد. صادرات نفت خام به تنهایی افتخار نیست. به نظر من باید به نقطه‌ای برسیم که بخش عمده‌ای از درآمد نفتی را در حوزه پالایش و پتروشیمی صرف کنیم تا دیگر نیازی به صادرات نفت خام نداشته باشیم.

وی افزود:‌ البته یک روی سکه صادرات نفت مثبت است اما می‌توان به جای صادرات نفت خام این نفت تولیدی را در داخل کشور به کار بگیریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بهینه‌سازی مصرف سوخت، اظهار کرد: ‌در مجموع وزارت نفت در دهه اخیر در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت نمره قابل قبولی کسب نکرده است و سعی می‌کند کمبود انرژی را با افزایش تولید جبران کند نه با صرفه‌جویی. در صورتی که اگر در زمستان سال گذشته میزان مصرف گاز پنج درصد کاهش پیدا می‌کرد، روزی ۳۰ میلیون متر مکعب که معادل گاز صادراتی به ترکیه است صرفه‌جویی می‌شد.

نوفرستی با اشاره به موضوع HSE، اظهار کرد: موضوع HSE باید در مجموعه‌های پالایشگاهی، ایستگاه‌ها و انبارها جدی‌تر گرفته شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برخی کارکنان وزارت نفت بر این باورند که این وزارتخانه برای سرمایه‌های انسانی خود ارزش چندانی قائل نیست، تصریح کرد: کارکنان وزارت نفت و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت بر این باورند که وزارت نفت سرمایه خود را میادین نفت و گاز می‌داند و برای سرمایه انسانی خود ارزش چندانی قائل نیست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه صادرات گاز باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود، در مورد صادرات گاز به عراق، گفت: مدت‌هاست زیرساخت‌ها و خط لوله صادرات گاز به عراق فراهم شده اما هنوز نتوانستیم مشکل باز کردن ال‌سی در این کشور را برطرف کنیم. چنانچه نتوانیم در این موضوع با کشور دوست و همسایه خود به نتیجه دلخواه برسیم چگونه می‌خواهیم با کشورهای دیگر دنیا تعامل داشته باشیم.

نوفرستی در پایان با اشاره به قراردادهای جدید نفتی نیز تصریح کرد: بستر تعامل با شرکت‌های بزرگ نفتی در دولت یازدهم فراهم شد اما موضوع مهم این است که این قراردادها به مرحله امضا و اجرا برسد. البته بسیاری از این شرکت‌ها در انتظار نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بودند. امیدوارم در اجرای قراردادهای جدید نفتی موضوعات فنی مدنظر قرار بگیرد و سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت توسعه میادین مشترک نفتی باشد.

عناوین برگزیده