تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۴۱۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اقدامات دولت یازدهم در حمایت از صنعت سیمان کشور؛

کاهش واردات سیمان خاکستری و صدور مجوز پنج مرکز مهم پژوهش صنعتی و معدنی

می متالز - کاهش واردات سیمان خاکستری و صدور مجوز پنج مرکز مهم پژوهش صنعتی و معدنی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در جهت حمایت از صنعت سیمان کشور بود.
کاهش واردات سیمان خاکستری و صدور مجوز پنج مرکز مهم پژوهش صنعتی و معدنی

ایران در زمینه صادرات سیمان سفید در سال ۲۰۱۶ رتبه ۲۵ و در زمینه سیمان خاکستری رتبه ۶۱ جهان را داشت. این در حالی است که در همان سال رتبه کشور از لحاظ وارادت سیمان سفید ۱۶۴ جهان و از لحاظ واردات سیمان خاکستری ۳۹ در جهان بود.

بر اساس امار و ارقام ارایه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۰ میلیون و ۹۵۵ هزار دلار سیمان سفید از کشور به کشورهای مختلف جهان صادر شد. این رقم در سال ۹۲ و در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از ۲۰ میلیون و ۱۹۷ هزار دلار بود. کشورهای عراق، امارات، قطر، کویت، بنگلادش و افغانستان عمده کشورهایی بودند که سیمان سفید کشور به آن ها صادر شد.

همچنین میزان صادرات سیمان خاکستری کشور در سال ۹۵ بیش از ۲۴ میلیون و ۶۹۰ هزار دلار بود که بیشتر به کشورهایی از جمله افغانستان،پاکستان، کویت و عراق صادر شد.

اما دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های صورت داده میزان واردات سیمان خاکستری را از زمان روی کار آمدن خود در سال ۹۲ کاهش داد. در سال ۹۵ میزان واردات سیمان خاکستری کشور چهار میلیون و ۶۳۴ هزار دلار بود که این میزان به نسبت هشت میلیون و ۳۹۹ هزار دلار وارادت سال ۹۲ کاهش قابل توجه و چشمگیری داشت.

از سوی دیگر از آنجاییکه که طراحی و مهندسی محصولات در حوزه سیمان به تحقیق و توسعه در این حوزه وابسته است، دولت یازدهم نگاه ویژه ای به حوزه پژوهش و تحقیق داشت. در این راستا می توان به صدور مجوز ۱۹ مرکز تحقیق و توسعه مستقر در واحدهای تولیدی و پنج مرکز پژوهش صنعتی و معدنی اشاره کرد

عناوین برگزیده