تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۴۲۲۷
سرویس خبر : زمین شناسی
در نشست ۱۰ روزه سازمان زمین‌شناسی ایران با فنلاند مطرح شد

تکمیل اطلاعات داده‌های زمین‌شناسی ایران

می متالز - به دنبال اجرای قرارداد همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با سازمان زمین‌شناسی فنلاند، نشست ۱۰ روزه‌ای در بندر انزلی با حضور ۴ تن از کارشناسان فنلاندی و ۸ نفر از کارشناسان پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور در مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی استان گیلان برگزار شد.
تکمیل اطلاعات داده‌های زمین‌شناسی ایران

در این نشست که به منظور توسعه مدیریت داده‌های علوم زمین برگزار شد طرفین به بحث و تبادل نظر پرداختند. در واقع بالا بودن ظرفیت ایران از نظر ذخایر معدنی سبب شده این کشور تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کند. یکی از اقدامات مشترک این دو سازمان، تهیه اطلاعات از داده‌های زمین‌شناسی ایران به شکل کامل است تا بتوان آن را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار داد.


تجربه موفق فنلاند در کشورهای آسیایی و افریقایی

رئیس بخش محصولات و خدمات رقومی سازمان زمین‌شناسی فنلاند که برای همکاری با ایران به همراه گروهی از همکارانش به انزلی سفر کرده، با اشاره به توان بالای زمین‌شناسی ایران و جایگاه ویژه ایران در جهان گفت: در تلاشیم با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، داده‌های زمین‌شناسی ایران را به شکل کامل‌تر به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه دهیم. نینا آتونن با بیان این مطلب افزود: ما پیش از ایران این پروژه را در چند کشور آسیایی و افریقایی اجرا کرده و به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم.وی تصریح کرد: با افزایش نرخ رشد اقتصادی در جهان تقاضا برای داشتن اطلاعات پایه افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن سرمایه‌گذاری در کشورها چندین برابر شده است.به گفته مدیر پایگاه ملی علوم زمین فنلاند در طرحی ۲۱ ماهه چرخه اطلاعات علوم زمین را تکمیل خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در بخش معدن با ظرفیت‌های ایران راحت‌تر آشنا شوند.
همچنین درباره همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، حمید نادری، مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران از آغاز فاز نخست همکاری ایران و فنلاند در راستای تکمیل چرخه داده‌های علوم زمین ایران خبر داد و گفت: پس از بررسی‌ها و نظر به پیشرو بودن کشور فنلاند در زمینه شاخص‌های جذابیت سرمایه‌گذاری، این کشور به عنوان مجری این طرح انتخاب شد.مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم زمین افزود: مدت زمان اجرای این پروژه ۲۱ ماه است که اجرای فاز نخست آن به مدت ۴ماه با هدف تحلیل نیازمندی‌ها به منظور استانداردسازی داده‌ها و همسان‌سازی با مدل داده‌های جهانی، آغاز شده و فاز دوم و سوم شامل طراحی و اجرای این پروژه ۱۷ ماه به طول می‌انجامد.


تعریف ۳ پروژه مواد معدنی، زمین‌شناسی و حفاری

نادری در ادامه تصریح کرد: این پروژه در ۳حوزه مواد معدنی، زمین‌شناسی و حفاری تعریف شده و با توجه به اهمیت موادمعدنی در کشور و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، اولویت اجرا به حوزه مواد معدنی اختصاص یافته است و در ۱۲ ماه نخست، چرخه کامل مدیریت داده‌های این حوزه از تولید تا انتشار داده، انجام خواهد شد.
حمید نادری تصریح کرد: از دستاوردهای این پروژه می‌توان به تکمیل چرخه داده از تولید داده تا انتشار داده، کمک به تمرکزگرایی داده به منظور مدیریت بهتر و کم هزینه‌تر، ارائه کیفیت بالاتر و جلوگیری از مدیریت جزیره‌ای و موازی کاری و در نهایت قابلیت ذخیره‌سازی منسجم داده‌ها اشاره کرد.مدیر پروژه توسعه مدیریت داده‌های علوم زمین افزود: بعد از اجرای این پروژه و انتقال دانش فنی آن، پایگاه ملی داده‌های علوم زمین خواهد توانست چرخه داده در حوزه‌های میان‌رشته‌ای جدید مانند زمین‌شناسی پزشکی، ژئوتوریسم و... را راه‌اندازی کند.وی گفت: با توجه به اهمیت ذخیره‌سازی داده‌ها در مراکز داده (دیتاسنتر)، این پروژه از نظر بازگشت سرمایه جایگاه ویژه‌ای دارد. در توضیح این مطلب می‌توان به تجربه کشورهای پیشگام مانند استرالیا اشاره کرد که صرف هزینه‌ای برابر یک دلار برای مدیریت داده، بازگشت سرمایه‌ای معادل ۵دلار را در پی خواهد داشت.نادری با اشاره به اهمیت موضوع فراداده‌ها گفت: فراداده‌ها برای توضیح کیفی و کمی داده‌های موجود، در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.وی در پایان افزود: یکی از اهداف این پروژه، تولید داده‌های تحلیلی است. از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که به این منظور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شده، نقشه‌راه علوم زمین و معدن هر یک از استان‌هاست که اطلاعات راهبردی به منظور تحلیل شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی بر پایه داده‌های زمین‌شناسی، تولید و ارائه گردید و در دولت یازدهم ارائه شد.همچنین تحلیل داده‌های ژئوفیزیک، ژئوشیمی، زمین‌لرزه و مخاطرات، بر اساس آخرین داده‌های موجود در کشور انجام می‌شود و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.گفتنی است ایران و فنلاند در اسفند ۹۵ با حضور رئیسان سازمان‌های زمین‌شناسی دو کشور قرارداد همکاری امضا کردند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده