تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۵۰۰
کد خبر: ۴۲۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در سفر به استان مازندران مطرح کرد

معدن؛ سنگر پایدار توسعه اقتصادی

می متالز - حوزه معدن و صنایع معدنی می‌تواند به عنوان سنگری پایدار در توسعه اقتصادی کشور نقشی مهم ایفا کند. ایران جزو ۱۰ کشور معدنی برتر دنیا به شمار می‌رود و فقط با اکتفا به داشته‌های اکتشاف‌شده خود، آن هم با وسعت محدود ۷درصد، توانسته در این جایگاه قرار گیرد.
معدن؛ سنگر پایدار توسعه اقتصادی

به گفته مسئولان مربوط در وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید حدود ۲۶میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی تا افق ۲۰۲۰ انجام شود. از آنجا که مازندران نیز منابع و ذخایر معدنی فراوانی دارد، توجه به زنجیره معدن در این استان ضروری به نظر می‌رسد و می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد کشور به خود اختصاص دهد. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در سفر به استان مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت‌های اکتشافی به عنوان حلقه نخست زنجیره معدنکاری و تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این اهمیت، توجه هرچه بیشتر به این بخش را ضروری می‌سازد. به گزارش صمت، نادعلی اسماعیلی‌دهج با بیان اینکه به بخش اکتشافات معدنی آن‌طور که باید در سال‌های گذشته توجه نشده، تصریح کرد: دولت یازدهم در شروع فعالیت خود سعی کرد کاستی‌های سال‌های گذشته را جبران کند.مشاور مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به ۵۳میلیارد تن ذخایر معدنی اکتشاف شده در کشور، افزود: میزان تولید سالانه این معادن افزون‌بر ۲۷۰میلیون تن است.
اسماعیلی‌دهج، مازندران را از استان‌های زغال‌سنگ‌خیز کشور دانست و گفت: ۵۰ معدن زغال‌سنگ در این استان وجود دارد. از طرفی با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، حوزه معدن در سال‌های اخیر دچار رکود نشده و همچنان نقش قابل‌توجهی در توسعه و شکوفایی کشور دارد.


مدیریت صحیح برای اشتغالزایی در معدن

هادی حمیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان مازندران نیز در جریان این نشست خبری با تاکید بر توان بالای بخش معدن در اشتغالزایی اظهار کرد: مدیریت صحیح منابع و استفاده بهینه از آنها تاثیر بسزایی در اشتغالزایی بخش معدن خواهد داشت زیرا هزینه اشتغالزایی در بخش معدن کمتر از ۵۰درصد این هزینه در صنعت است و امکان ایجاد صنایع معدنی در تمام نقاط کشور نیز وجود دارد.
حمیدیان با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد اشتغال یک‌میلیون نفری تصریح کرد: معدن تنها بخشی است که دولت می‌تواند با سرمایه‌گذاری اندک، در سراسر کشور به‌طور یکسان فرصت شغلی ایجاد کند؛ زیرا در هر استان همواره تعدادی معدن آماده سرمایه‌گذاری وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: مازندران از نظر برخی از مواد معدنی دارای رتبه کشوری است. به طور نمونه در زمینه زغال‌سنگ، فلورین، سیلیس، پوکه معدنی و سنگ ساختمانی از منابع قابل‌توجهی برخوردار است. حمیدیان ادامه داد: استان مازندران از نظر نزدیکی به پایتخت، همجواری با کشورهای آسیای‌میانه، راه‌های دسترسی مانند حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار برخوردار است و سازمان نظام مهندسی معدن مازندران نیز آماده همکاری با سرمایه‌گذاران معدنی در استان است.الهه رحیمی رئیس گروه تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام‌مهندسی معدن استان مازندران نیز درباره اهمیت بخش معدن در کشور گفت: همان‌طور که اشاره شد در چند سال اخیر توجه کمتری به بخش اکتشاف شد اما با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تلاش گسترده‌ای برای جبران نقایص حاصل از کمبود اطلاعات انجام شده است. از اقدامات انجام شده در این حوزه می‌توان به عملیات ژئوفیزیک هوایی با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور اشاره کرد. رحیمی با اشاره به بکر بودن معادن مازندران تصریح کرد: برخی معادن استان به دلیل اینکه مورد عملیات اکتشافی اصولی قرار نگرفته‌اند، از دید اقتصادی همچنان دست‌نخورده و بکر به شمار می‌روند. وی در توصیف زمین‌شناسی استان مازندران خاطرنشان کرد: اکتشاف چکشی در مازندران روشی مطلوب نبوده و این موضوع اهمیت بررسی و مطالعات ژئوفیزیک هوایی را در استان‌های شمال کشور نشان می‌دهد. البته باید عنوان کرد در برخی نقاط دنیا برای دستیابی به مواد معدنی، باید میزان فراوانی از خاک قابل کشت برداشته شود، درحالی‌که در ایران مواد معدنی به سطح بسیار نزدیک است که به کاهش هزینه‌ها در بخش‌های اکتشاف و استخراج منجر می‌شود و درنهایت تولید سریع‌تر انجام می‌پذیرد. رحیمی تاکید کرد: بنابراین با یک مقایسه ساده، ظرفیت بالای معدن ایران و زمین‌شناسی خارق‌العاده آن ستودنی است.

منبع: صمت
عناوین برگزیده