تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۴۲۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

کمبود عجیب فولاد در چین

می متالز - چین بزرگترین فولادساز جهان به گونه‌ای باورنکردنی با کمبود فولاد روبه‌رو شده است. این را گروه معدنی فورتسکیومتالز می‌گوید و علت آن را شکافی می‌داند که بین نرخ کامودیتی استخراج شده یا همان سنگ‌آهن و نرخ آلیاژی که کامودیتی به آن تبدیل می‌شود، وجود دارد.
کمبود عجیب فولاد در چین

به گزارش می متالز به نقل از بلومبرگ «نِو پاور» مدیر ارشد اجرایی فورتسکیومتالز دوشنبه گذشته در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در پکن از بسته شدن برخی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد در چین به ویژه مجریان کوره‌های القایی گفت و همچنین به کمبود میلگرد فولاد تقویتی (گالوانیزه) اشاره کرد که آیتمی اساسی برای تقویت بتن به شمار می‌آید. فورتسکیومتالز شرکت استخراج معدن استرالیایی است که در زمینه تولید، بازاریابی و فروش فولاد و همچنین استخراج سنگ‌آهن فعالیت می‌کند. چین نیمی از فولاد دنیا را تولید می‌کند، این کشور در سال‌های اخیر با تولید اضافی، حجم بالای صادرات و شیب نزولی قیمت‌ها روبه‌رو بوده است؛ اتفاقی که دولت را در فشار قرار داد و آن را واداشت تا با بستن کارخانه‌های قدیمی و ادغام آنها با این مسئله روبه‌رو شود و همچنین مجبور به پاکسازی هوایی شود که به دلیل دود خارج شده از دودکش‌های کارخانه‌ها بیش از حد مجاز آلوده شده بود؛ به همین منظور در طول سال گذشته میلادی، دولت بر بستن کوره‌های القایی که از برق استفاده می‌کنند، متمرکز بوده است. پاور در همین زمینه به تلویزیون بلومبرگ توضیح داد: میلگرد در کوره‌های القایی تولید می‌شود و حال که این کوره‌ها بسته شده‌اند، میلگرد کم شده و نرخ آن بالا رفته است؛ هر چند چنین حواشی را که حول و حوش میلگرد شکل گرفته، نمی‌توان طولانی‌مدت برآورد کرد و با ساخت محصولات جدید، این حواشی به حالت عادی پیش از اتفاق یادشده برمی‌گردد. در همین حال و در شرایطی که عرضه میلگرد کاهش یافته و نرخ آن بالا رفته، سنگ‌آهن به عنوان کامودیتی که میلگرد از آن درست می‌شود، افت نرخ ناگهانی را در امسال میلادی تجربه کرده است. افت نرخ سنگ‌آهن در امسال میلادی برآمده از افزایش عرضه از سوی عمده‌ترین تولیدکنندگان آن در عرصه جهانی، استرالیا و برزیل است. برزیل با راه‌اندازی سایت بزرگ اس۱۱دی از سوی واله سیری از افزایش عرضه را در بازار بین‌الملل ایجاد کرد.

پروژه اس۱۱دی را واله بزرگترین پروژه معدنی سنگ‌آهنی در تاریخ فعالیت خود و حتی در تاریخ معادن جهان معرفی کرد؛ مجتمعی با سرمایه‌گذاری ۳/۱۴میلیارد دلار که در ایالت پارا در برزیل قرار گرفته و شامل یک سایت استخراج و فرآوری مواد معدنی به اضافه یک خط راه‌آهن و تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل مواد معدنی می‌شود. حدود دو ماه پیش نیز دولت استرالیا خبر داده بود محصول خروجی استخراج‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن به نرخ این محصول در بازار جهان آسیب می‌رساند. پاور در همین راستا ذخایر سنگ‌آهن نگه‌داشته شده در بنادر چین را از دیگر فاکتورهایی برمی‌شمرد که برای نرخ سنگ‌آهن آسیب‌زا بوده است. موجودی میلگرد در چین از نیمه ماه فوریه امسال میلادی (اواخر بهمن سال گذشته خورشیدی) به طور هفتگی کاهش‌یافته و از ماه دسامبر (اواسط دی) تاکنون در کمترین میزان خود است. ژو هیمِن تحلیلگر شرکت هاتای فیوچرز در شانگهای نیز در این باره توضیح می‌دهد: حذف کوره‌های القایی به کمبود میلگرد در چین انجامید و حالا ما می‌توانیم با افزایش عرضه و ضعف تقاضا به نقطه تعادل دست یابیم. درحال‌حاضر نیز براساس اخبار منتشر شده در پایگاه خبر تحلیلی فولاد ایران در حالی که نرخ سنگ‌آهن وارداتی به چین به تازگی به ۵۶ دلار رسیده بود با یک دلار بهبود روبه‌رو شد و سنگ‌آهن خلوص ۶۲درصد استرالیا با تمایل به خرید بین چینی‌ها به ۵۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. سنگ آهن چهارمین عنصر فراوان پوسته زمین و ماده اولیه تولید فولاد است، ۹۸درصد سنگ‌آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می‌رود. فولاد نیز یکی از مهم‌ترین فلزاتی است که کشورها به ویژه کشورهای درحال توسعه برای رشد زیرساخت‌ها، راه‌سازی، حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و... از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف فولاد و توسعه کشورها وجود دارد. به همین دلیل میزان تقاضای فولاد این بخش‌ها می‌تواند بر تقاضا و نرخ سنگ‌آهن تاثیرگذار باشد. بیشترین ذخایر سنگ‌آهن در ۴ کشور استرالیا، برزیل، روسیه و چین قرار گرفته و حدود ۷۰درصد از ذخایر سنگ‌آهن دنیا در این کشورها وجود دارد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده