تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۴۳۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش ۱.۲ درصدی میانگین قیمت آلومینیوم در هفته گذشته

می متالز - با وجود اینکه خبرهای زیادی از افزایش قیمت آلومینا در هفته‌های گذشته منتشر شد، انتظار می‌رفت که قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی افزایش یابد. با این وجود، تغییرات بازار نفت و انتشار آمارهای افزایش صادرات چین و برزیل نه‌تنها مانع از رشد قیمتی این فلز نشد، بلکه به کاهش ۱.۲ درصدی آن انجامید.
کاهش ۱.۲ درصدی میانگین قیمت آلومینیوم در هفته گذشته

آلومینیوم هفته گذشته را در حالی به پایان برد که برخلاف انتظارات بسیاری از تحلیل‌گران، قیمت آن با کاهش مواجه شد. در همین راستا، نمودار ۱، تغییر قیمت آلومینیوم و موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از این فلز را برای ۴ هفته گذشته نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن روز دوشنبه ۵ ژوئن، با قیمت نقدی یک هزار و ۹۱۸ دلار به‌ازای هر تن مبادله شد و این هفته را با قیمت یک هزار و ۹۰۲ دلار، معادل ۰.۷۸ درصد کاهش، به پایان رساند. متوسط قیمت آلومینیوم در هفته گذشته یک هزار و ۹۰۴ دلار به‌ازای هر تن برآورد شد که نسبت به میانگین هفته پیش‌تر حدود ۱.۲ درصد کاهش داشت. این در حالی بود که در هفته پیش‌تر، کسری عرضه آلومینا در بازارهای بین‌المللی سبب افزایش قیمت آن شده بود و بسیاری در انتظار افزایش قیمت‌های آلومینیوم در پی این رویداد بودند. در عین حال موجودی انبار بورس فلزات لندن از این فلز، به روند کاهشی خود ادامه داد و به کمترین میزان خود در چند سال اخیر رسید.

                                     

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تغییر روند قیمتی مورد انتظار اثر داشت، فشار بر قیمت بازار نفت، به‌دلیل افزایش تعداد حلقه‌های نفتی آمریکا بیان شد. این رویداد نه‌تنها در قیمت نفت فشار مضاعفی وارد آورد که به‌دنبال آن تأثیر به‌سزایی در صنایع تولیدی انرژی‌بری همچون آلومینیوم داشت، بلکه با افزایش آتی اشتغال‌زایی در آمریکا و به طبع آن احتمال تحکیم ارزش دلار سبب کاهش قیمتی فلز آلومینیوم شد که قیمت‌گذاری آن براساس دلار آمریکاست. در همین حال، کاهش ارزش پوند انگلیس در هفته گذشته که بعد از انتشار از دست رفتن اکثریت حزب ترزا می در انتخابات انگلیس اتفاق افتاد، به تحکیم بیشتر ارزش دلار کمک شایانی کرد.

علاوه بر تأثیر تولید نفت آمریکا روی قیمت آلومینیوم، افزایش صادرات آلومینیوم کار نشده از برزیل در ماه مِی و همچنین دسترسی وافر به قراضه‌های آلومینیومی فشار را به بازار آلومینیوم در هفته گذشته افزود. برزیل در حالی افزایش حجم صادرات ۴.۱ درصدی (معادل تقریبا ۱۷ هزار تن) در ماه مِی نسبت به ماه پیش‌تر داشت که کمتر از حجم صادراتی در ماه مِی سال قبل بود. در عین حال تولیدکنندگان آلومینیوم برزیل در حال رایزنی با دولت برای حذف مالیات‌ها هستند که در صورت وقوع، شاهد افزایش عرضه از سوی برزیل خواهیم بود. از طرف دیگر، بسیاری از واحدهای پایین‌دست آلومینیوم در آمریکا به‌دلیل کاهش قیمت قراضه‌های آلومینیومی در تلاشند تا با افزایش سهم خوراک قراضه‌های آلومینیومی خود از هزینه‌های تولید خود بکاهند. این امر تا حدی سبب کاهش تقاضای آلومینیوم اولیه در آمریکا و متعاقبا افزایش فشار بر قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی شده است.

در کنار موارد ذکر شده که در تعادل عرضه و تقاضای بازار آلومینیوم تأثیرگذار بوده، نباید از افزایش صادرات چین نیز غافل شد. صادرات آلومینیوم کار نشده و محصولات آن از چین در ماه گذشته با ۷ درصد رشد نسبت به ماه آوریل به حدود ۴۶۰ هزار تن رسید. در عین حال، باز بودن پنجره آربیتراژ بین ۲ بازار بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای که در هفته‌های اخیر بیشترین سطح خود را در چند سال اخیر تجربه می‌کند، عامل مضاعفی بر کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از آلومینیوم و انتقال داد و ستد اصلی این فلز به سمت بورس شانگهای شده است. با این تفاسیر، می‌توان اذعان کرد که بورس آتی شانگهای در حال سبقت و جایگزین شدن با بورس فلزات لندن برای فلز آلومینیوم به‌عنوان بازار مرجع است. از این رو، پیش‌بینی کوتاه مدت تغییرات قیمتی آلومینیوم تقریبا غیرممکن خواهد بود.

در روزهای آتی، احتمال تداوم کاهش قیمت نفت در پی افزایش تعداد حلقه‌های ایالات متحده می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت آلومینیوم داشته باشد. از طرف دیگر هند نیز با تمرکز بر توسعه صنعت داخلی آلومینیوم، سعی در افزایش سهم خود از بازار این فلز دارد که با افزایش میزان عرضه این فلز در بازارهای بین‌المللی می‌تواند به کاهش قیمت آن منجر شود. این عوامل در کنار روند استحکام ارزش دلار تأثیرات منفی را بر قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی می‌تواند داشته باشد.

عناوین برگزیده