تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۴۳۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تاثیر بحران‌های جهانی اقتصاد بر پریمیوم‌های آلومینیوم

می متالز - پریمیوم به‌طور کلی ارزشی است که به قیمت پایه محصول اضافه می‌شود. در حالی که هدف از این افزایش قیمت پوشش هزینه‌های نقل و انتقال است که بین طرفین قرارداد به صورت توافقی تعیین می‌شود، ولی امروزه تعیین آن از پارامترهای عرضه و تقاضا پیروی می‌کند.
تاثیر بحران‌های جهانی اقتصاد بر پریمیوم‌های آلومینیوم

به‌طور کلی پریمیوم، هزینه‌ای است که علاوه بر قیمت تعیین شده در بورس (عموما بورس فلزات لندن) به محصول اضافه می‌شود که شامل هزینه‌های نقل و انتقال از محل انبارهای بورس تا محل مورد نظر می‌شود. این مبلغ اضافی طی قراردادی بین طرفین عرضه‌کننده و خریدار تعیین می‌شود. از همین رو، پریمیوم بسته به عرضه‌کننده و متقاضی، در هر منطقه از جهان متفاوت است. این پارامتر خصوصا در بازار فلز آلومینیوم، پس از پشت سر گذاشتن بحران‌های اقتصادی در سال‌های بین ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به‌شدت این بازار را تحت تأثیر قرار داده تا جایی که به گفته برخی تحلیل‌گران حتی ساختار قیمتی بازار این فلز را دگرگون ساخته است.

یکی از ویژگی‌های فلز آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی این است که عموما قیمت سررسید آینده آن نسبت به سایر فلزات بیشتر از قیمت خرید نقدی است (از آن به‌عنوان «کنتانگو» یاد می‌شود). از این رو خریداری که این فلز را به صورت نقدی بخرد و برای سررسید آتی بفروشد، سود قابل توجهی را می‌برد. بنا به آمار منتشر شده، میزان کنتانگو در بازار آلومینیوم بورس فلزات لندن در اواخر سال ۲۰۱۳ تا حدی بود که نرخ بازده ناخالص برای ۱۵ ماه، به حدود ۱۲ درصد می‌رسید. این امر سبب شد تا سرمایه‌های هنگفتی برای تبادلات آلومینیوم در بورس فلزات لندن سرازیر شود تا این بازار تأثیر زیادی از ترندهای اقتصادی ببرد و تأثیر میزان تقاضا در تعیین قیمت‌ها رفته رفته کمرنگ شود. بدین ترتیب بار تأثیر تقاضا در پریمیوم‌ها به‌جای هزینه‌های صرفا نقل و انتقال، به‌تدریج ظاهر و سبب افزایش آن شد که حتی در برهه‌هایی در سال ۲۰۱۳ به ۵۰۰ دلار به‌ازای هر تن نیز در برخی از نقاط جهان رسید. این افزایش در پریمیوم‌ها طولی نکشید، چرا که با زیاد شدن عرضه در بازارهای جهانی متوقف و به‌تدریج از میزان پریمیوم‌ها کاسته شد.

در حال حاضر میزان پریمیوم آلومینیوم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به‌ازای هر تن متغیر است. به‌عنوان مثال این پریمیوم برای عرضه محصول در ژاپن طی قراردادی حدود ۱۱۹ دلار برای فصل سوم سال جاری بین طرفین تعیین شد که نسبت به فصل دوم سال ۷ درصد کاهش داشت. این قرار داد شامل انتقال ۵۰۰ تن از شمش P۱۰۲۰ آلومینیوم در هر ماه به ژاپن می‌شد. این در حالی است که ژاپن به دلیل مصرف قابل توجه آلومینیومی که در قیاس با میزان تولیدش دارد عمدتا پریمیوم‌های بالایی دارد ولی در مقابل پریمیوم آلومینیوم در بازار ایالات متحده آمریکا به‌دلیل دسترسی وافر به قراضه‌های آلومینیومی نسبت به دوره‌های قبل رو به کاهش است.

نمودار ۱، مقدار میانگین وزنی پریمیوم آلومینیوم P۱۰۲۰ را برای تحویل در بازارهای ژاپن، شانگهای و رتردام نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، مقدار پریمیوم آلومینیوم در بازار ژاپن بیشتر از شانگهای و رتردام است. این امر همان‌طور که پیشتر اشاره شد، متأثر از تقاضای بیشتر آلومینیوم به نسبت عرضه در ژاپن بیان شده است.

عناوین برگزیده