تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۴۳۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فناوری کم‌مصرف‌ تولید آلومینیوم در شرکت نورسک‌هیدرو

می متالز - شرکت نورسک‌هیدرو، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم است. این شرکت علاوه بر فعالیت در مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید از صنعت آلومینیوم، در تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر نیز فعالیت دارد. همچنین تکنولوژی سری HAL ارائه شده از سوی این شرکت برای احیای آلومینا با مصرف بسیار پایین انرژی از پربازده‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر محسوب می‌شود.
فناوری کم‌مصرف‌ تولید آلومینیوم در شرکت نورسک‌هیدرو

شرکت نورسک‌هیدرو (Norsk Hydro)، یک شرکت چند ملیتی است که در حوزه صنعت آلومینیوم و نیز انرژی‌های تجدیدپذیر در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت دارد. فعالیت این شرکت در صنعت آلومینیوم شامل تولید، فروش و تبادلات تمامی محصولات این صنعت از زنجیره تولید ارزش افزوده همچون بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم اولیه و محصولات پایین‌دست آلومینیوم و همچنین ارائه فناوری تولید می‌شود. علاوه بر آن این، شرکت واحدهایی برای بازیافت و ذوب مجدد آلومینیوم از منابع ثانویه (قراضه) نیز داراست.

به جرأت می‌توان گفت که شرکت هیدرو پیشتاز توسعه پایدار صنعت آلومینیوم در جهان است؛ چرا که عمده واحدهای تولیدی آلومینیوم اولیه این شرکت از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون نیروی برق‌آبی برای تأمین برق مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، شرکت هیدرو برنامه‌های ویژه‌ای را در جهت حفظ و احیای منابع طبیعی در دست اجرا دارد. در همین راستا، این شرکت برنامه‌ای را برای احیای دوباره جنگل‌های استوایی تخریب شده در اثر عملیات معدن‌کاری در برزیل با کاشتن سالانه ۳۰۰ هزار نهال دنبال می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال‌های اخیر، کاهش هزینه تولید آلومینیوم اولیه بوده است. نمودار ۱، متوسط هزینه تولید هرتن آلومینیوم اولیه واحدهای این شرکت را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، این شرکت موفق شده از سال ۲۰۰۸ تا سال گذشته، به‌طور متوسط سالانه ۶.۷ درصد از هزینه‌های تولید خود بکاهد و آن را به سطح حدود یک هزار و ۲۵۰ دلار به‌ازای هر تن آلومینیوم برساند.

شرکت هیدرو علاوه بر فعالیت در بخش‌های ذکر شده، یکی از پیشتازان عرضه‌کننده تکنولوژی احیای آلومینا و تولید آلومینیوم اولیه در جهان است. این شرکت با ارائه تکنولوژی‌های سری HAL (Hydro Aluminum) به برترین تولیدکنندگان آلومینیوم در سرتاسر جهان، توانسته سهم قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی در صنعت آلومینیوم داشته باشد. تکنولوژی این شرکت که برای تخستین بار با برند Hydro در سال ۱۹۶۷ در واحد کارموی نروژ پیاده‌سازی شد، مصرفی در حدود ۱۷.۵ کیلووات ساعت به‌ازای هر کیلوگرم آلومینیوم اولیه داشت. امروزه تکنولوژی جدید HAL۴e Ultra این شرکت با مصرف انرژی حدود ۱۱.۶ کیلووات ساعت برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم، نه‌تنها تأثیر به‌سزایی در کاهش هزینه‌های تولید دارد، بلکه به جرأت می‌توان گفت که کم‌مصرف‌ترین تکنولوژی حال حاضر در این صنعت به‌شمار می‌رود. لازم به‌ذکر است که در حال حاضر، شرکت آلومینیوم قطر به‌عنوان جوینت ونچری از شرکت نورسک‌هیدرو، از تکنولوژی سری HAL استفاده می‌کند.

این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۱.۱ میلیون تن بوکسیت در سرتاسر جهان استخراج و تولید کرد که رشد ۱۰.۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ تجربه کرد. حجم تولید آلومینا نیز با رشد ۶.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵، به حدود ۶.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رسید. حجم تولید آلومینیوم اولیه شرکت هیدرو در سال ۲۰۱۶ با رشد اندک ۲ درصدی مواجه بود و از ۲.۰۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲.۰۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ رسید و توانست سهم تقریبا ۴ درصدی از تولید جهانی آلومینیوم اولیه را به‌خود اختصاص دهد. در عین حال نیز میزان تولید انرژی این شرکت از منابع تجدیدپذیر با رشد ۴ درصدی به حدود ۱۱.۳ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۱۶ رسید. گفتنی است که شرکت هیدرو، دومین شرکت برتر در نروژ در زمینه تولید انرژی‌ الکتریکی از منابع تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده