تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۴۳۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استفاده تمامی واحدهای آلومینیوم نروژ از نیروگاه‌های برق‌آبی

می متالز - نروژ با تولید سالانه بیش از ۱.۲ میلیون تن آلومینیوم اولیه، سهم ۲ درصدی از تولید جهانی آلومینیوم را در اختیار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت آلومینیوم این کشور، استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی برای تأمین انرژی الکتریکی واحدهای ذوب آلومینیوم است که آن را به پیشتازان سبز این صنعت در جهان تبدیل کرده است.
استفاده تمامی واحدهای آلومینیوم نروژ از نیروگاه‌های برق‌آبی

نروژ با تولید سالانه بیش از ۱.۲ میلیون تن از آلومینیوم اولیه، یکی از برترین کشورهای فعال در این صنعت است. ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در این کشور بالغ بر یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آلومینیوم اولیه در سال گزارش شده که بیش از ۲.۱ درصد ظرفیت جهانی تولید آلومینیوم و حدود ۴.۸ درصد ظرفیت تولید به غیر از چین را به‌خود اختصاص داده است.

نمودار ۱، حجم تولید آلومینیوم اولیه این کشور را در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، در سال‌های اخیر حجم تولید آلومینیوم این کشور تقریبا حدود ۱.۱۹ میلیون تن بوده و رشد اندک ۱.۸ درصدی را به‌طور متوسط سالانه تجربه کرده است. شرکت‌های فعال در این بخش از صنعت نروژ، شامل دو شرکت هیدرو (Norsk Hydro) و آلکوا (Alcoa) می‌شود که عمده عرضه آلومینیوم اولیه این کشور را برعهده دارند.

در حال حاضر نروژ تنها شامل واحدهای ذوب آلومینیوم و احیای آلومینا، از بخش‌های بالادستی صنعت آلومینیوم است. از آن‌جایی که این کشور فاقد واحد پالایش بوکسیت و تولید آلومینا است، نیاز خود به آلومینا را از محل واردات تأمین می‌کند. در همین راستا، با توجه به حجم تولید آلومینیوم اولیه، نروژ سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۴ میلیون تن آلومینا واردات دارد. نمودار ۲، سهم مهم‌ترین کشورهای صادرکننده آلومینا به نروژ را در سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار ۲ قابل مشاهده است، برزیل با صادرات حدود ۱.۹۸ میلیون تن آلومینا در سال ۲۰۱۶، سهم حدود ۸۳ درصدی از کل واردات آلومینای نروژ را از آن خود کرد و عمده بازار آلومینای نروژ را در اختیار دارد. پس از برزیل، اسپانیا با صادرات ۳۱۸ هزار تن سهم ۱۳ درصدی از بازار این کشور را تصاحب کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت آلومینیوم نروژ سهم منابع انرژی تجدیدپذیر برای تأمین برق مورد نیاز واحدهای ذوب آلومینیوم این کشور است. شرکت هیدرو که عمده تولید آلومینیوم نروژ را برعهده دارد و واحدهای متعددی از تولید آلومینیوم اولیه، واحدهای ریخته‌گری شمش‌های ثانویه آلومینیوم و همچنین واحدهای نورد گسترده‌ای در این کشور دارا است. از مهم‌ترین دارایی‌های این شرکت علاوه بر واحدهای تولیدی آلومینیوم، ۱۷ نیروگاه برق‌آبی است که بخش قابل توجهی از انرژی الکتریکی مورد نیاز واحدهای این شرکت را تأمین می‌کنند. همین امر سبب شده تا تمامی آلومینیوم اولیه تولید شده این شرکت از واحدهای مستقر در نروژ از نیروی برق‌آبی استفاده کنند.

علاوه بر شرکت هیدرو، شرکت آلکوا نیز دارای ۲ واحد تولیدی آلومینیوم اولیه در استان‌های وست‌اگدر و نوردلاند نروژ است. واحدهای تولیدی آلومینیوم اولیه این شرکت همچنین، دارای واحد آندسازی، نورد و ریخته‌گری آلومینیوم در نروژ است. محصولات آلومینیومی آلکوا از نروژ، به سراسر اروپا صادر می شود. گفتنی است که ۲ واحد ذوب و تولید آلومینیوم اولیه این شرکت نیز انرژی مورد نیاز خود را تماما از نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌کنند. استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی برای تأمین انرژی الکتریکی تمامی واحدهای ذوب آلومینیوم نروژ، این کشور را به پیشتاز توسعه پایدار صنعت آلومینیوم و سازگاری با محیط زیست در جهان تبدیل کرده است.

عناوین برگزیده