تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۴۳۵۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
بهادری:

قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به ۲۲سال پیش است/مهندسان ناظر نیازمند تخصص های بیشتری هستند

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، گفت: اصلاح این قانون برای کارآمدتر کردن فعالیت های مرتبط با ساختمان سازی ضروری است.
قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به ۲۲سال پیش است/مهندسان ناظر نیازمند تخصص های بیشتری هستند

سیدهادی بهادری، با اشاره به بررسی قانون نظام مهندسی در کمیته تخصصی کمیسیون عمران مجلس، گفت: اصلاح این قانون و کارآمدتر کردن آن از موضوعات مهمی است که کمیسیون عمران مجلس به آن ورود داشته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قانون نظام مهندسی فعلی دارای مشکلات بسیاری است، افزود: مهم ترین ایراد وارده به این قانون به روز نبودن آن است زیرا تصویب آن به 22 سال قبل بر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه برخی نواقص موجود در مقررات ناظر بر قانون نظام مهندسی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه قبل از قانون نظام مهندسی قانون نظام فنی و اجرایی در کشور عملیاتی بوده این دو قانون جامعه مهندسی را دو شقه کرده و وظایف متفاوتی برای آن تعریف کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: قانون نظام مهندسی با فرض انجام کار عمرانی از سوی بخش خصوصی و قانون نظام فنی و اجرایی با فرض فعالیت مهندسان با بخش دولتی طراحی شده است که این خود مانع از انجام بسیاری از عملیات های عمرانی به علت ناسازگاری قانون در این رابطه از سوی جامعه مهندسی شده است.

بهادری با بیان اینکه مشکلات زیاد دیگری در خصوص کاردان ها، مهندسین مجری، ناظر و مسئولیت آن ها در قانون نظام مهندسی وجود دارد، گفت: یکی دیگر از عوامل اصلاح قانون نظام مهندسی تعیین تکلیف وضعیت مهندسان است.

تغییر ماهیت ساخت و ساز در کشور بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تغییر شکل ساخت و ساز در سال های اخیر نسبت به زمان تدوین قانون نظام مهندسی، افزود: شاید چند سال پیش ساخت و ساز در محیط های شهری در حد دو تا سه طبقه بوده و بحث بلندمرتبه سازی مطرح نبود، اما اکنون حتی در شهرهای کوچک هم 20 متر گودبرداری صورت می گیرد که این موارد بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی تاکید دارد.

بهادری با بیان اینکه در قانون نظام مهندسی فعلی نگرش به این گونه بوده که یک مهندس می تواند به راحتی بر پروژه های عمرانی و ساخت و سازها نظارت کند، ادامه داد: در حال حاضر این موضوع منطقی نبوده و برای امر نظارت باید تخصص های بیشتری وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: یکی از مسائلی که در آسیب شناسی اجرای قانون باید به آن توجه ویژه داشت، وظایفی است که برای دستگاه های اجرایی مختلف در قانون پیش بینی شده و اینکه آیا همه این دستگاه ها به وظایف قانونی خود عمل نموده اند یا خیر؟

وی از تلاش کارگروهی در کمیسیون عمران مجلس برای رفع نواقص موجود در قانون نظام مهندسی خبر داد و گفت: تشخیص و رفع ایرادات موجود در این قانون برای افزایش کارایی جامعه مهندسان ضروری است.

قانون نظام مهندسی نیازمند طرحی مفهومی

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در رابطه با تصحیح این قانون ابتدا باید کلیات آن اصلاح شود تا بعد بتوانیم وارد جزئیات شویم.

بهادری با بیان اینکه قانون نظام مهندسی به یک طرح مفهومی نیاز دارد، گفت: در خصوص این قانون در مجلس طرحی مطرح شد که با توجه به نواقص بسیاری که داشت رد شده و در حال حاضر الگو برداری از نمونه های خارجی این قانون برای اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار است.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت حرفه ای به ویژه در بخش اجرای ساختمان گفت: کارآمد کردن قانون فعلی مهندسی ساختمان از مهم ترین اهدافی است که مجلس در این رابطه دنبال می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی مجلس آماده لایحه دولت یا موارد پیشنهادی آن در این باره است.

عناوین برگزیده